arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۱۶۷۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۱ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۱

میمون ایرانی به زودی در فضا

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رييس سازمان فضايي ايران با اعلام پرتاب كاوشگر 5 حامل موجود زنده (ميمون از نژاد رزئوس) پس از ماه مبارك رمضان، از تغيير مكان ساخت شهرك فضايي از استان البرز در منطقه‌ي 18 يا 22 تهران خبر داد.

دكتر فاضلي صبح امروز در حاشيه‌ي مراسم رونمايي از تونل باد مادون صوت دانشگاه صنعتي اميركبير در جمع خبرنگاران با اشاره به اقدامات سازمان فضايي ايران در حوزه‌ي پرتاب به سامانه‌هاي فضايي گفت: همانطور كه قول داده بوديم پرتاب كاوشگر 5 با موجود زنده (ميمون از نژاد رزئوس) طي يك ماه آينده تحقق خواهد يافت.
 
وي افزود: تمامي اقدامات اوليه جهت پرتاب اين كاوشگر با موفقيت انجام شده و تاخير يك يا دو ماهه در پرتاب اين محموله به دليل انجام آزمايشات تكميلي مربوط به بازيابي بود كه در حال حاضر با موفقيت به اتمام رسيده است.
 
رييس سازمان فضايي ادامه داد: در حال حاضر يكي از محموله‌هاي پرتابي توسط اين كاوشگر كاملا بسته‌بندي شده و آماده‌ي پرتاب است. همچنين هماهنگي‌هاي لازم با پرتابگر اين كاوشگر صورت گرفته كه پس از ماه مبارك رمضان به فضا پرتاب خواهد شد.
 
فاضلي در ادامه با بيان اين كه ماهواره‌ي فجر، ساخت متخصصان شركت صنايع الكترونيكي ايران (صا ايران) طي دو سه ماه آينده پرتاب خواهد شد، تصريح كرد: اين ماهواره دستاورد بسيار خوبي در حوزه‌ي مانور مداري و تغيير مدار توسط يك رانشگر گاز سرد براي ايران به دنبال خواهد داشت.
 
به گفته وي در حال حاضر بسياري از آزمايشات قبل از پرتاب اين ماهواره انجام شده و هم اكنون آزمايش پذيرش اين ماهواره در حال انجام است. كه در صورت تكميل شدن اين آزمايش به لحاظ فني مشكلي در پرتاب اين ماهواره وجود نخواهد داشت.
 
رييس سازمان فضايي در خصوص ماموريت ماهواره فجر گفت: تصويربرداري، انجام آزمايش بر روي يك سري تجهيزات خاص، انجام مانور مداري و سنجش از راه دور از جمله‌ ماموريت‌هاي ماهواره‌ فجر به شمار مي‌رود.
 
وي افزود: پيش‌بيني اين است كه ماهواره فجر در ارتفاع 250 كيلومتري حضيض و 370 كيلومتري اوج قرار مي‌گيرد. سپس در ارتفاع اوج خود يك رانشگر گاز سرد فعال شده و مسير بيضوي را به مسير دايره‌اي با ارتفاع حدود 400 كيلومتر تبديل مي‌كند. در اين صورت ماهواره فجر عمر حدود يك و نيم سال خواهد داشت كه براي نخستين بار اين ركورد توسط ماهواره‌هاي ايراني ثبت خواهد شد.
 
فاضلي با بيان اين كه ساخت پايگاه ملي پرتاب يكي از برنامه‌هاي سازمان فضايي ايران است، گفت: در حال حاضر مقدمات ساخت اين پايگاه در حال فراهم شدن است و هم اكنون به دنبال تملك اراضي در منطقه‌ي عمومي جنوب شرق كشور جهت ساخت اين پايگاه هستيم.
 
وي همچنين از طراحي و ساخت آزمايشگاه ملي فضايي خبر داد و گفت: در حال حاضر تجهيزات آزمايشي و اندازه‌گيري اين آزمايشگاه در حال طراحي اوليه است و به تدريج متناسب با رشد پروژه‌هاي فضايي كشور شكل واقعي به خود خواهد گرفت.
 

به گفته‌ي فاضلي آزمايشگاه ملي فضايي در شهرك فضايي ساخته خواهد شد.

رييس سازمان فضايي ايران در پاسخ به سوال ايسنا، درخصوص آخرين وضعيت ساخت شهرك فضايي گفت: در ابتدا قرار بود شهرك فضايي در استان البرز ساخته شود اما در حال حاضر ساخت شهرك فضايي به استان تهران و در منطقه‌ي 22 يا 18 تهران انجام خواهد شد.
 
وي افزود: در حال حاضر همكاران سازمان فضايي در حال مطالعه براي طراحي و آغاز به كار اين پروژه هستند.
 
فاضلي در پاسخ به سوال ديگر ايسنا در خصوص ماهواره‌ي ناهيد گفت: اين ماهواره با محوريت سازمان فضايي ايران و همكاري زيرسيستمي از دانشگاه صنعتي اميركبير در حال انجام است كه اميدواريم اواخر امسال يا اوايل سال آينده تكميل شود.
 
وي در خصوص جزييات ماهواره ناهيد افزود: اين ماهواره داراي يك فناوري جديد در حوزه سلول‌هاي خورشيدي است كه درصدديم با پرتاب اين ماهواره در فضا بتوانيم صفحات خورشيدي را با اين فناوري جديد در فضا جهت ايجاد مديريت توان مورد نياز در ماهواره باز كنيم.
 
رييس سازمان فضايي تصريح كرد: ماهواره ناهيد از كلاس ريز ماهواره‌ها بوده و از لحاظ وزني مشابه ماهواره‌ي ملي اميد است.
 
به گفته‌ي فاضلي ماهواره ناهيد با ماهواره‌بر سفير يك A به فضا پرتاب خواهد شد.

به گزارش ايسنا، رييس سازمان فضايي ايران در پاسخ به سوال ايسنا در خصوص آخرين وضعيت ماهواره‌‌اي آت‌ست ساخت دانشمندان فضايي دانشگاه صنعتي اميركبير گفت: ماهواره‌ي آت‌ست از لحاظ وزني به گونه‌اي است كه چنانچه ماهواره‌بر سيمرغ آماده شود يكي از گزينه‌هاي پرتاب‌گر اين ماهواره خواهد بود.
 
وي افزود: نمونه مهندسي ماهواره آت‌ست ساخته شده و نمونه‌ي فضايي اين ماهواره در دست اقدام است.
 
رييس سازمان فضايي در خصوص ساختار سازمان فضايي در حوزه‌ي رياست جمهوري گفت: در حال حاضر تمام پروژه‌ها و فعاليتهاي سازمان فضايي ايران با رييس جمهور هماهنگ مي‌شود كه اميدواريم به تدريج به سمت تبديل شدن اين سازمان در حد معاونت رياست جمهوري ارتقاء يابد.


منبع: خبرگزاری ایسنا

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۵
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
1
3
بدبخت میمونه!
نظرات بینندگان