arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۱۸۹۷
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۱ - ۱۳ مرداد ۱۳۹۱

چرا اسپانیا از اروپا درخواست کمک نمي کند؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یک کارشناس اقتصادی در مادرید اعلام کرد اسپانیا از بیم آنکه حاکمیت اقتصادی اش زیر سئوال رود و بروکسل اقتصادش را زیر نظر بگیرد ، با وجود مشکل شدید مالی حاضر نیست از اروپا کمک دریافت کند.

به گزارش شبکه خبری فرانس بیست و چهار، اسپانیا اکنون مدتی است با مشکل مالی مواجه اما تاکنون حاضر نشده است از اروپا و صندوق های حاکمیتی اروپا کمک مالی دریافت کند.

آنری دو لاگری در این باره می گوید اسپانیا دوست ندارد از اروپا کمک مالی دریافت کند زیرا شرایط چنین کمکی بسیار دشوار است. اگر اسپانیا کمک مالی بخواهد باید از گروه سه جانبه ای متشکل اتحادیه اروپا، بانک مرکزی اروپا و صندوق بین المللی پول درخواست آن را مطرح کند. در این حالت ، این گروه اقتصاد اسپانیا را کلا زیر نظر خواهد گرفت و در نتیجه دولت این کشور را مجبور به اجرای طرح های ریاضت اقتصادی بیشتری خواهد کرد.این در حالی است که اسپانیا از دو سال پیش تاکنون چندین طرح ریاضت اقتصادی برای کاهش هزینه هایش پشت سرهم به اجرا گذاشته که نه تنها نتیجه مورد نظر را نداشته بلکه نارضایتی های اجتماعی را افزایش داده است. به طوری که اکنون نرخ بیکاری در بین جمعیت فعال این کشور به حدود بیست و پنج درصد رسیده است.سقف مالیات ها نیز به شدت افزایش یافته است به گونه ای که اکنون اسپانیا در زمره کشورهایی است که مردم در آن بیشترین مالیات را به دولت می دهند. ممکن است بودجه بهداشت و آموزش نیز کاهش یابد . با توجه به این شرایط مقامات مادرید از یک انفجار اجتماعی در کشورشان نگران هستند.

اما اظهاراتی که ماریو دراگی رئیس بانک مرکزی اروپا بر زبان آورد اصلا به مذاق مقامات اسپانیا در شرایط کنونی خوش نیامد. نتیجه آن هم این بود که ارزش شاخص سهام بورس های اروپایی به ویژه بورس مادرید به شدت سقوط کرد.

این کارشناس افزود اسپانیا هیچ ابزار و امکانی برای از سرگیری رشد اقتصادی ندارد. اقتصاد این کشور بافت صنعتی واقعی ندارد و اگر در سالهای گذشته رشد اقتصادی کاذبی داشت به خاطر سرمایه گذاری در بخش مسکن بود که امروز نتایج منفی آن را می بینیم.

آنری دو لاگری در بخش دیگر از سخنان خود در پیوند با همین موضوع گفت که دولت راخوی برای کاستن از هزینه ها چاره ای جز کاهش حقوق کارمندان ، افزایش مالیات و افزایش مالیات بر ارزش افزوده ندارد . حال آنکه این اقدامات اقتصاد این کشور رابیشتر به ورطه رکود می برد و حتی باعث کسری بودجه نیز نخواهد شد.
نظرات بینندگان