arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۲۰۰۱۶
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۲ - ۰۳ فروردين ۱۴۰۲

تغییر قانون بازنشستگی در فرانسه؛ نه معترضان کوتاه می‌آیند نه مکرون

در شش شب گذشته در تظاهرات در شهرهای مختلف صدها نفر دستگیر شده‌اند و امروز هم در برخی شهرها تظاهرات برپا بوده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بی بی سی: در شش شب گذشته در تظاهرات در شهرهای مختلف صدها نفر دستگیر شده‌اند و امروز هم در برخی شهرها تظاهرات برپا بوده است.

نهمین دور اعتصاب و اعتراض سراسری فردا (پنج‌شنبه) شروع خواهد شد از جمله اعتصاب نیمی از معلمان دبستان. دور اول اعتصابات تقریبا دو ماه پیش بود که حدود یک میلیون نفر در پاریس تظاهرات کردند.

پس از آنکه دولت آقای مکرون از دو رای عدم اعتماد موفق بیرون آمد، معترضان خشمگین زباله‌هایی را که در روزهای اخیر به دلیل اعتصاب جمع‌آوری نشده بودند دوشنبه شب به آتش کشیدند. به دلیل اعتصاب در پالایشگاه‌ها و سیستم حمل و نقل ۱۳ درصد پمپ بنزین‌ها غیرفعال شده‌اند.

این بحران بر سفر پادشاه بریتانیا به فرانسه هم سایه انداخته است. پادشاه چارلز قرار است چهار روز دیگر در اولین سفر رسمی بعد از شروع سلطنتش به فرانسه سفر کند.

ساندرین روسو نماینده حزب سبزها در پارلمان فرانسه گفت: «آیا استقبال از چارلز سوم در کاخ ورسای واقعا اولویت است؟ اتفاقی در درون جامعه فرانسه دارد می‌افتد، اولویت رفتن و حرف زدن با جامعه‌ای است که به پا خاسته.»

رئیس‌جمهور فرانسه برای کاستن از تنش برای اولین بار در مصاحبه‌ای که ظهر چهارشنبه از دو شبکه تلویزیونی مهم فرانسه پخش شد در این باره اظهارنظر علنی کرد.

آقای مکرون گفت معترضان حق دارند به خیابان بیایند و به خشم آنها توجه شده است اما اینکه دست به خشونت بی‌قاعده بزنند پدیرفتنی نیست.

او درباره افزایش سن بازنشستگی در پایان سال ۲۰۲۳ گفت با اینکه این کار محبوبیت ندارد اما وظیفه اوست:

«وقتی من وارد بازار کار شدم، ۱۰ میلیون بازنشسته در فرانسه بود اما اکنون ۱۷ میلیون نفر داریم. در دهه ۲۰۳۰ این رقم به ۲۰ میلیون نفر می‌رسد.»

«سرمایه‌گذاری بیش از حد در نظام بازنشستگی به قیمت کاهش سرمایه‌گذاری در زمینه‌های دیگر مثل آموزش و سلامت تمام شده است.»

او گفت «این کسری بودجه را فرزندانمان خواهند پرداخت» و «هر چه بیشتر صبر کنیم این کسری بدتر خواهد شد.»

او خواستار ازسرگیری گفتگو با اتحادیه های صنفی و احزاب سیاسی شد و فهرستی از اولویت‌های دولت خود را اعلام کرد از جمله ساخت پادگان، اصلاح قوانین مهاجرت و سرمایه‌گذاری در محیط زیست، سلامت و آموزش و پروش.

استفاده از ماده ۴۳:۹ قانون اساسی برای تبدیل کردن سن بازنشستگی جدید به قانون، آقای مکرون را با بزرگترین چالش سیاسی از زمان جنبش موسوم به «جلیقه‌زردها» در دور اول ریاست جمهوری‌اش روبرو کرده است. رئیس‌جمهور فرانسه از آن بحران عبور کرد اما در آن زمان اکثریتی محکم در پارلمان داشت. حزب او اکنون در پارلمان در اقلیت است و تغییر قانون بازنشستگی بسیار نامحبوب.

برونو کوتره تحلیلگر سیاسی درباره صحبت‌های آقای مکرون گفت او اکنون شش سال ریاست‌جمهوری را پشت سر گذاشته و دیگر «چابکی» روزهای اول را ندارد و این اظهارات اتحادیه‌های صنفی را خشمگین‌تر خواهد کرد.

فیلیپ مارتینز رهبر یکی از اتحادیه‌های صنفی درباره صحبت‌های آقای مکرون گفت او میلیون‌ها معترض را احمق فرض کرده است. لوران برژه رئیس یک اتحادیه صنفی دیگر گفت اقای مکرون دارد تاریخ را از نو می‌نویسد و برای مخفی کردن اینکه نتوانسته در پارلمان اکثریت را به دست آورد دروغ می‌گوید.

الیزابت بورن نخست وزیر فرانسه که لایحه دولت را بدون رای‌گیری در پارلمان به پیش برد در بین احزاب راست و چپ مخالف و اتحادیه‌های صنفی و کارگری بسیار نامحبوب است.

پیش از مصاحبه تلویزیونی آقای مکرون به نمایندگان حزب خود، جمهوری به پیش، در کاخ الیزه گفته بود که نه تصمیمش را تغییر می‌دهد، نه در ترکیب کابینه تغییری ایجاد می‌کند، نه پارلمان را منحل می‌کند و نه هیج اقدام نامعمول دیگری انجام می‌دهد.

از آقای مکرون سوال شد آیا از این تصمیم احساس پشیمانی می‌کند. او پاسخ داد تنها تاسفش این است که نتوانسته افکار عمومی را متقاعد کند این کار ضروری است: «من با افسوس زندگی نمی‌کنم. من با اراده، پشتکار و مشارکت زندگی می‌کنم چون عاشق کشور و مردمم هستم.»

نظرات بینندگان