arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۲۰۶۰۸
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۷ - ۱۰ فروردين ۱۴۰۲

صبحانه خبری، ۱۰ فروردین ۱۴۰۲؛ از پلمب چندین واحد صنفی، کافه رستوران و مجموعه تفریحی توریستی به دلیل رقص و کشف حجاب تا جزئیات تازه از توافق ایران-سعودی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

ادعای وزیر دفاع امریکا درباره ۸۳ بار حمله ایران و متحدانش به مواضع واشنگتن
لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده می‌گوید از زمان آغاز ریاست جمهوری جو بایدن، «ایران و شبه نظامیان متحدش» ۸۳ بار به مواضع نظامیان آمریکایی در عراق و سوریه حمله کرده‌اند. لوید که سه‌شنبه در پاسخ به سوال تام کاتن، سناتور جمهوری‌خواه صحبت می‌کرد، گفت که ایالات متحده در پاسخ به این حملات چهار بار علیه گروه‌های نیابتی ایران در منطقه دست به عملیات زده است.


ایران ۹ صدم نفت اوپک را تولید می‌کند، عربستان، امارات، عراق و کویت ۷۱ درصد
آژانس بین‌المللی انرژی با انتشار گزارشی اعلام کرد که تولید نفت ایران در فوریه گذشته (۱۲ بهمن تا ۹ اسفند ۱۴۰۱) ۲۰ هزار بشکه معادل ۰.۷ درصد افزایش یافته و به ۲ میلیون و ۶۵۰ هزار بشکه در روز رسیده است. عربستان سعودی، عراق، امارات عربی متحده و کویت بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت اوپک هستند و در مجموع ۷۱.۱ درصد تولید آن را در اختیار دارند.


پلمب یک مجموعه تفریحی توریستی معروف در آمل به دلیل رقص بدون حجاب خانم‌ها
روابط عمومی دادگستری مازندران در اطلاعیه‌ای آورده است: در پی انتشار فیلم رقص خانم‌های بدون حجاب در این واحد تفریحی که در ماه مبارک رمضان انجام و در فضای مجازی منتشر شده بود پس از مطالبه مردمی در برخورد با این موضوع این مرکز تفریحی با دستور دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان مازندران و پیگیری دادستان شهرستان آمل پلمب شد.


اسرائیل پیشرفته‌ترین ماهواره شناسایی خود را در مدار قرار داد
افق ۱۳ آخرین نمونه از ماهواره‌های شناسایی-نظارتی افق (افک) است که از سال ۱۹۸۸ در اسرائیل تولید شده‌اند. این ماهواره را سازمان هوافضای اسرائیل ساخته و نظارت ۲۴ ساعته بر منطقه خاورمیانه خواهد داشت. سازمان هوافضای اسرائیل در بیانیه‌ای گفت: «افق ۱۳ پیشرفته‌ترین در نوع خود است و قابلیت رصد راداری و گردآوری اطلاعات در هر شرایط آب و هوایی و دید را دارد.»


جزئیات تازه از توافق ایران-سعودی
منابع دیپلماتیک در اوایل این هفته گفتند که ایران و عربستان سعودی که اخیراً در توافقی با میانجیگری چین تصمیم به احیای روابط دیپلماتیک گرفتند، همچنین در مورد چندین موضوع امنیتی از جمله حمایت مشروط ریاض از برنامه هسته‌ای تهران و پایان دادن به جنگ در یمن به توافق رسیده‌اند. این منابع روز دوشنبه به کیودو نیوز گفتند، توافقی که از طریق دیدار‌های محرمانه بین شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین و رهبران ایران و عربستان ایجاد شد، شامل حمایت مشروط ریاض از برجام می‌شود.


معاهده راهبردی بلندمدت بین ایران و روسیه ماه دیگر ویرایش می‌شود
حسین امیر عبداللهیان با بیان این که در گام نهایی امضای معاهده همکاری‌های مشترک دو کشور ایران و روسیه قرار داریم، گفت: بررسی‌ها روی معاهده راهبردی بلندمدت همکاری‌های دو کشور در روسیه نهایی شده و ایران آن را مورد بررسی قرار داده است.


اعلام حکم پرونده هواپیمای اوکراینی تا پایان فروردین‌
رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح همچنین پیرامون آخرین وضعیت پرونده هواپیمای اوکراینی گفت: رای صادر شده و با توجه به اینکه در تعطیلات نوروزی هستیم. وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا رای این پرونده تا آخر فروردین اعلام می‌شود یا خیر گفت:رای این پرونده زودتر از پایان فروردین اعلام و ابلاغ خواهد شد.


واکنش امیرعبداللهیان به اتهام امریکا مبنی بر حمله گروه‌های منتسب به ایران به مواضعشان
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری مشترک با همتای روس خود اظهار داشت: اتفاقاتی در روز‌های اخیر در منطقه شرق فرات رخ داده است متاسفانه طرف آمریکایی اتهام بی اساسی را مبنی بر حمله گروه‌هایی که مدعی است منتسب به ایران هستند و ادعای دیگری که با پهپاد ایرانی منطقه‌ای را هدف قرار دادند، مطرح کرده است.


سه کافه رستوران نوشهر به علت کشف حجاب و اجرای موسیقی زنده پلمب شدند
سه کافه رستوران بزرگ شهرستان نوشهر به علت کشف حجاب، اجرای موسیقی زنده و سرو مشروبات الکلی پلمب شد. فرمانده انتظامی شهرستان نوشهر افزود: این کافه رستوران‌ها در مناطق گردشگری سی سنگان، سیترا و سیاهرود این شهرستان فعالیت داشتند.


نامه سرگشاده ماسک و ۱۰۰۰ فعال حوزه فناوری درباره توقف توسعه هوش مصنوعی برای ۶ ماه
گروهی از فعالان فناوری، متخصصان هوش مصنوعی و علاقه‌مندان به این حوزه ازجمله «ایلان ماسک»، مدیرعامل توییتر و «استیو وزنیاک»، هم‌بنیان‌گذار اپل در نامه‌ای سرگشاده از آزمایشگاه‌های هوش مصنوعی درخواست کرده‌اند که تا حداقل ۶ ماه آینده توسعه مدل‌های قدرتمندتر از GPT-۴ را متوقف کنند.


مجلس: حذف مصوبه «واردات خودرو‌های کارکرده سواری» کار هیات نظارت مجمع تشخیص است
رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲ انتشار برخی خبر‌ها مبنی بر اینکه مجلس موضوع واردات خودرو‌های کارکرده در بودجه ۱۴۰۲ را حذف کرده، نادرست دانست و گفت: در جریان بررسی بودجه سال ۱۴۰۲ موضوع واردات خودرو‌های کارکرده با عمر کمتر از ۵ سال هم در کمیسیون تلفیق لایحه بودجه و هم در صحن علنی مجلس تصویب شد در ادامه شورای محترم نگهبان نیز از این مصوبه ایرادی نگرفت، اما هیات نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام به این مصوبه ایراد گرفت.

 

۵ واحد صنفی گیلان به دلیل عدم رعایت حجاب پلمب شدند
مدیرکل صمت گیلان از برخورد قاطع با بی‌حجابی در حوزه صنفی خبر داد و گفت: بیش از پنج واحد صنفی در رشت به علت‌ عدم رعایت عفاف و حجاب پلمب شدند.


روایت اکونومیست از سقوط ریال
اکونومیست با انتشار یک نمودار نوشت: اقتصاد ایران در وضعیت اسفباری قرار دارد. همانطور که این نمودار نشان می‌دهد، در فوریه، ریال، واحد پول رسمی آن، به پایین‌ترین سطح تاریخ خود (۵۸۰۰۰۰ ریال دربرابر یک دلار) سقوط کرد. پول ملی ایران ۵۵ درصد ضعیف‌تر از یک سال قبل شد و ۹۴ درصد کاهش در طول یک دهه را تجربه کرد.

نظرات بینندگان