arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۲۰۷۰۱
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۷ - ۱۱ فروردين ۱۴۰۲

صبحانه خبری، ۱۱ فروردین ۱۴۰۲؛ از واکنش وزارت خارجه به ماجرای اظهارات لاوروف به امیرعبداللهیان تا رای دادگاه لاهه درباره دارایی‌های مسدود شده ایران در امریکا

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

حسین شریعتمداری: با کسانی که کشف حجاب می‌کنند تسامح نکنید؛ عقده خودنمایی دارند
شریعتمداری مدیر مسوول کیهان گفت: مسئولان نباید با تسامح در قبال این هنجار شکنی، حق مسلم توده‌های عظیم مردم مسلمان این مرز و بوم را به پای جماعتی اندک و کم شمار و قانون شکن قربانی کنند! آن‌ها به نمایندگی از سوی توده‌های چند ده میلیونی مردم بر کرسی‌های مسئولیت تکیه زده اند و باید حافظ ارزش‌های دینی و مجری قانون باشند.


واکنش آمریکا به تهدید ایران درباره تعیین سقف زمانی برای مذاکرات احیای برجام
معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات حسین امیرعبداللهیان گفت: «برجام در دستور کار نیست. در حال حاضر نقض حقوق بشر و ارسال تسلیحات به روسیه برای استفاده در حملات بی‌رحمانه علیه زیرساخت‌های غیرنظامی اوکراین در صدر دستور کار ما در مورد حکومت ایران قرار دارد.» ودانت پاتل تاکید کرد که دولت جو بایدن همچنان معتقد است که «دیپلماسی بهترین راه» برای جلوگیری از هسته‌ای شدن ایران است


ثبت ۶۲۹ نفر تلفات جاده‌ای از ابتدای طرح نوروزی در کشور
فرمانده کل نیروی انتظامی به آمار تلفات جاده‌ای در طرح سلامت نوروزی امسال نیز اشاره کرد و گفت: بر اساس رخداد انتظامی، ۶۲۹ نفر در حوادث جاده‌ای کشور تاکنون تلف شده‌اند هر چند آمار پزشکی قانونی بیش از این تعداد خواهد بود.


انتقاد مهاجم دیگر تیم ملی روسیه از کندی اینترنت در ایران
کنستانتین تیوکاوین» مهاجم تیم ملی روسیه و باشگاه دینامو مسکو در گفتگو با اسپورت ۲۴ گفت: راستش را بخواهید تمام مدتی که در ایران گذراندیم به نوعی ناراحت و معذب بودم. هوا هم عجیب و همیشه مه آلود بود. علاوه بر آن، اینترنت کار نمی‌کرد. وی افزود: من با دیتای تلفن همراه خودم کار می‌کردم، چون هیچ چیز از طریق وای فای محلی لود نمی‌شد. البته اینترنت موبایل هم مشکلاتی داشت. در واقع ما سه روز را بدون اینترنت سپری کردیم!


کاهش محسوس دما و افزایش بارش‌ها در اکثر نقاط کشور طی ۳ روز آتی
رئیس مرکز پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از کاهش محسوس دما و افزایش بارش‌ها در اکثر نقاط کشور طی ۳ روز آتی خبر داد. او تاکید کرد: لازم به ذکر است طی روز‌های جمعه و شنبه (۱۱ و ۱۲ فروردین) بارش در مناطق سردسیر و ارتفاعات و برخی مناطق واقع در شمال غرب کشور به صورت برف خواهد بود.


احتمال دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان، یا در پکن  یا مسقط و یا بغداد
انتظار می‌رود اولین دیدار وزرای خارجه دو کشور در بغداد پایتخت عراق که سال گذشته میزبان نشست‌ها و گفتگو‌های دو طرف بود یا مسقط پایتخت عمان که میزبان ادوار مذاکرات عربستان و ایران بود، برگزار شود. البته با توجه به نقش کلیدی چین در حل و فصل اختلافات تهران و ریاض، امکان میزبانی این نشست تاریخی در پکن وجود دارد.


واکنش وزارت خارجه به ماجرای اظهارات لاوروف به امیرعبداللهیان
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به برخی حواشی مطرح شده در خصوص دیدار اخیر وزیر امور خارجه ایران از روسیه، تصریح کرد: برخی که با انگیزه‌های مختلف اصولاً از ارتباطات و تبادل هیأت‌های ایران با طرف‌های مختلف نگرانند، دنبال حاشیه‌سازی‌های ناشیانه هستند.


رای دادگاه لاهه درباره دارایی‌های مسدود شده ایران در امریکا
دیوان بین‌المللی دادگستری، روز پنج‌شنبه درباره شکایت ایران از آمریکا برای آزاد کردن حدود دو میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده‌اش، رای داد که درباره دارایی‌های مسدودشده بانک مرکزی ایران صلاحیت قضایی ندارد، اما در عین حال آمریکا را ناقض عهدنامه مودت با ایران دانست.


حکم تبعید و زندان برای «سهند نورمحمدزاده» از بازداشتی‌های حوادث اخیر
وکیل «سهند نورمحمدزاده» درباره جزئیات حکم صادره بیان کرد: «متاسفانه قاضی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب رای اصراری صادر کرده به این معنا که به اتهام محاربه اصرار کرده است. قاضی شعبه اعدام را رد کرده، ولی سهند را محارب دانسته و براین اساس هم به عقیده من حکم سنگینی صادر کرده است.»


پیش‌بینی بهار گرم و کم بارش برای تهران
مدیرکل اداره هواشناسی استان تهران با بیان اینکه تهران هفتمین استان در کشور است که بیشترین کاهش درصد تامین بارش سال آبی را نسبت به بلند مدت دارد گفت: دمای هوای تهران طی سه ماه آینده بین ۰.۵ تا ۱ درجه بیش از نرمال و بارش‌ها در حد کمتر از نرمال خواهد بود.

 

هشدار درباره سفر ایرانیان به گرجستان به دنبال برخورد‌های نامناسب در مرز
در نامه‌ای با امضاء محمود ادیب ـ سفیر ایران در تفلیس (گرجستان) ـ‌اعلام شده است: بی توجهی برخی گردشگران ایرانی به مقررات ورود و اقامت در گرجستان، با وجود انتشار اطلاعات راهنما و هشدار‌های سفر در مقاطع مختلف در تارنمای سفارت و دیگر کانال‌های ارتباطی، موجب شده است با افزایش تعداد ریجکتی‌ها و بعضا متاسفانه دستگیری و بازداشت و حبس به دلیل همراه داشتن مواد مخدر و برخی کالا‌های ممنوعه، لذت سفر به کام بسیاری دیگر از هموطنان تلخ شود و موجبات خدشه به چهره کشور را نیز فراهم کند.


بیانیه وزارت کشور درباره حجاب و اقدام دستگاه قضایی در مواجهه با هنجارشکنان
وزارت کشور با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد هیچ گونه عقب نشینی یا تساهل در اصول و احکام دینی و ارزش‌های سنتی صورت نگرفته و نخواهد گرفت و حجاب به عنوان یک ضرورت شرعی غیر قابل تردید همواره از اصول عملی جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

نظرات بینندگان