arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۲۲۰۲۹
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۴ - ۲۱ فروردين ۱۴۰۲

پای دوو چگونه به ایران رسید؟

دوو از سال 1967 کار خود را آغاز کرد. پایه‌گذار گروه دوو کیم وو چونگ بود. اقتصاد کشور کره که در آن سال‌ها بیشتر بر محصولات کشاورزی پایه‌ریزی شده بود، با درخشش برند دوو و برندهای نوظهور دیگر به سمت صنعتی شدن پیش رفت و معجزه‌ای اقتصادی در این کشور به وجود آمد. دوو به معنای «جهان بزرگ» است و این جهان بزرگ در طول سال‌های فعالیت خود ثابت کرد که توانسته سراسر جهان را با محصولات خود به تسخیر درآورد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

پای دوو چگونه به ایران رسید؟

کمتر کسی است که نام برندهای مشهور دنیا را بداند و اسمی از دوو نبرد. محصولات دوو در سراسر جهان شناخته‌شده‌اند. وقتی نام دوو می‌آید، همه می‌دانیم که محصول خریداری‌شده حتماً از کیفیت بالایی برخوردار است. دیدن لوگوی این شرکت روی هر محصولی خیال خریدار را راحت می‌کند که می‌تواند با اطمینان خرید کند و نگران کیفیت آن نباشد. اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید شرکت دوو را چه کسی پایه‌گذاری کرد، این برند چطور هرروز بزرگ‌تر و شناخته‌شده‌تر شد، چگونه پای دوو به ایران رسید و در نهایت اینکه این برند چطور در ایران رشد کرد.

محصولات دوو ابتدا به صورت مونتاژ شده به کارخانه می‌رسید و توسط کارگران ایرانی ساخته و روانه بازار می‌شد. اما پس از تحریم مهندسان توانستند تک‌تک قطعات را طراحی کرده و آن‌ها را بسازند.

آغاز به کار دوو در جهان

دوو از سال 1967 کار خود را آغاز کرد. پایه‌گذار گروه دوو کیم وو چونگ بود. اقتصاد کشور کره که در آن سال‌ها بیشتر بر محصولات کشاورزی پایه‌ریزی شده بود، با درخشش برند دوو و برندهای نوظهور دیگر به سمت صنعتی شدن پیش رفت و معجزه‌ای اقتصادی در این کشور به وجود آمد. دوو به معنای «جهان بزرگ» است و این جهان بزرگ در طول سال‌های فعالیت خود ثابت کرد که توانسته سراسر جهان را با محصولات خود به تسخیر درآورد.

دوو چند سال پس از تأسیس، صادرات خود را به کشورهای مختلف شروع کرد. این شرکت مجبور بود محصولاتی تولید کند که بتواند با محصولات کشورهای همتای خود در شرق دور مثل مالزی، هنگ‌کنگ و تایوان رقابت کند. دوو توانست کالاهای خود را در اروپا، امریکا، خاورمیانه و آفریقا به‌خوبی به همگان بشناساند و موفقیتی چشمگیر در زمینه صادرات به دست آورد. این شرکت در صنعت خودروسازی، کشتی‌سازی و لوازم خانگی فعالیت کرد. در اوایل کار خود در صنعت لوازم خانگی فقط تلویزیون، دستگاه ضبط ویدئویی و مایکروویو می‌ساخت، اما بعدتر گامی به جلو برداشت و بیشتر محصولات لوازم خانگی را روانه بازار کرد.

دوو چگونه وارد ایران شد؟

شرکت دوو در دهه 80 شمسی وارد ایران شد و نمایندگی خود را در این کشور به ثبت رساند. در این سال‌ها دوو در حال رشد و شکوفایی بود که تحریم‌های ظالمانه علیه ایران شدت گرفت. اما این شرکت در این دوره هم توانست در ایران بدرخشد و خود تأمین‌کننده مواد اولیه محصولات شود. این کارخانه در دهه 80 و اوایل دهه 90 توانست 80 درصد از محصولات مورد نظرش را از طریق کشورهای توسعه‌یافته تهیه کند. این محصولات ابتدا به صورت مونتاژ شده به کارخانه می‌رسید و توسط کارگران ایرانی محصولاتی باکیفیت و مطابق با استانداردهای جهانی ساخته و روانه بازار می‌شد.

پس از تحریم نیز مهندسان توانستند تک‌تک قطعات را طراحی کرده و آن‌ها را بسازند. ساخت و طراحی محصولات به طوری چشمگیر و مطابق با طراحی روز دنیا بود که مورد استقبال مصرف‌کنندگان قرار گرفت. این شرکت تنها در طول یک دهه توانست به جایی برسد که این محصولات را در بازارهای جهانی عرضه کند و درخششی قابل توجه در صنعت لوازم خانگی به دست آورد.

اما تحریم‌ها هرروز بیشتر می‌شد و اقتصاد ایران فشار قابل توجهی را تحمل می‌کرد. در اواخر سال 98 برند دوو بخش عظیمی از محصولات خود را برای استفاده در داخل کشور می‌ساخت. ولی این کار فوایدی هم داشت و آن کارآفرینی برای عده زیادی بود که در آن سال‌ها جویای کار بودند. این برند به تدریج و با تلاش مهندسان و طراحان و کارگران توانست به برندی کاملاً جهانی تبدیل شود و به بازارهای جهانی هم راه پیدا کند.

در این شرکت بیش از 14 هزار نفر از سراسر جهان کار می‌کنند تا بهترین و به‌روزترین خدمات را ارائه دهند. نمی‌توان این مسئله را کتمان کرد که رقابت با طراحان جهانی و موفقیت در این راه تا چه اندازه دشوار است و کاری گروهی، متفکرانه، منظم و تلاشی مستمر را می‌طلبد.

آغاز رشد دوو در بازار ایران

گروه انتخاب از سال 1379 فعالیت خود را در بازار لوازم خانگی ایران آغاز کرد. انتخاب، بیش از 12 زیرمجموعه دارد. شرکت‌‌های زیرمجموعه گروه صنعتی انتخاب در حوزه‌های طراحی، مهندسی، تولید، فروش و حمل‌ونقل لوازم خانگی فعالیت می‌کنند. این شرکت در طول چند دهه فعالیت خود ثابت کرده که نیاز بازار را به‌خوبی می‌شناسد و در راه رشد صنعت کشور گام برمی‌دارد. این گروه عظیم همکاری خود را با دوو شروع کرد. انتخاب کاملاً به اصول طراحی شرکت دوو متهعد شد و توانست آینده روشنی را پیش روی طراحی محصولات دوو نمایان کند.

گروه صنعتی انتخاب در راه پیشرفت و توسعه خود مرکز طراحی را راه‌اندازی کرد و توانست در فرایند طراحی و توسعه محصولات مختلف با برندهای شناخته‌شده و بزرگ دنیا نیز همکاری کند. در این شرکت بیش از 14 هزار نفر از سراسر جهان کار می‌کنند تا بهترین و به‌روزترین خدمات را ارائه دهند. نمی‌توان این مسئله را کتمان کرد که رقابت با طراحان جهانی و موفقیت در این راه تا چه اندازه دشوار است و کاری گروهی، متفکرانه، منظم و تلاشی مستمر را می‌طلبد.

واضح است که همکاری با یکی از معتبرترین برندهای دنیا نیازمند نگرشی درست و عملکردی حرفه‌ای است. گروه انتخاب نیز در راستای همکاری با برند دوو کادر مرکز طراحی خود را بیش از پیش قوی‌تر کرد و با دقت بر جزئیات و همچنین بالا بردن کیفیت طراحی توانست نیاز مشتری را به‌خوبی تأمین کند. لازم به ذکر است که این شرکت در سال 1386 با شرکت کره‌ای دوو قرارداد بست.

از سال 86 تا 88 واحد تحقیق و توسعه را شکل داد و با کمک نمایندگان این برند به تجهیز و راه‌اندازی آزمایشگاه‌ها پرداخت. انتخاب در سال 1392 گروهی را به کره فرستاد تا برای راه‌اندازی مرکز طراحی آموزش ببینند. تمامی اجزای فناوری تولید لوازم خانگی به ایران منتقل شد و فرایندهای طراحی، شناخت مخاطب و تکنولوژی در اختیار مهندسان و طراحان ایرانی قرار گرفت. دوو در طراحی یخچال‌های سایدبای‌ساید و لباس‌شویی به تیم ایرانی کمک کرد و پس از مدتی توانست محصولات جدید را با پلتفرم‌های بومی‌سازی شده تولید کند.

گروه صنعتی انتخاب با وجود تمام مشکلاتی که این سال‌ها به خاطر تحریم پیش روی همه فعالان عرصه صنعت و فناوری قرار داشت، این شرکت صنعت تولید لوازم خانگی را استوار و پابرجا نگه داشت و درصدد جهانی کردن تولید داخلی برآمد.

نظرات بینندگان