arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۲۳۳۶۴
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۲

صبحانه خبری، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۲؛ از ابلاغ شرایط بخشودگی بازداشتی‌های حوادث پاییز ۱۴۰۱ تا بسته شدن کانال مداح منتقد در پیام رسان داخلی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

روز شنبه، عید فطر است
دفتر رهبر معظم انقلاب در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: جمعه یکم اردیبهشت ۱۴۰۲ مطابق با ۳۰ رمضان المبارک ۱۴۴۴ هجری قمری است. بنابراین شنبه عید فطر است. آیات عظام سیستانی و شبیری زنجانی هم شنبه را عید فطر اعلام کردند. در این راستا، کشورهای عربستان، ترکیه و قطر امروز جمعه را عید اهلام کردند.

ابلاغ شرایط بخشودگی بازداشتی‌های حوادث پاییز ۱۴۰۱
رئیس جمهور در آستانه عید فطر ضوابط بخشودگی یا تخفیف در محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های اداری، انتظامی و صنفی محکومان حوادث سال گذشته را ابلاغ کرد.

کیوان صمیمی بازداشت شد
شبکه خبر صدا وسیما در زیرنویس یکی از بخش های خبری خود اعلام کرد که کیوان صمیمی روزنامه‌نگار و فعال سیاسی ملی -مذهبی بازداشت شده است. شبکه خبر صدا و سیما نوشت: کیوان صمیمی با عناصر یک فرقه ضاله مرتبط با اسرائیل بازداشت شده است.

امید قالیباف از دولت رفت
امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت پس از توییت رئیس شورای اطلاع رسانی دولت که از «اقدام خلاف ضابطه سخنگوی صمت» و تذکر به او خبر داده بود، در توییتی به صورت تلویحی کناره گیری خود از این وزارتخانه و بازگشتش به صداوسیما را اعلام کرد. او در این توییت خود را «خبرنگار صداوسیما» معرفی کرده است. گویا ماجرا از این قرار است که امیر سیاح رییس مرکز کسب و کار وزارت اقصاد در توییتی خبری که امید قالیباف داده بود را تکذیب کرد. در واکنش، امید قالیباف هم نوشته بود: «امیر سیاح ظاهرا کسی نیست به تو بگه قاعده بازی این نیست که هم تیمی رو با دروغ بزنی اونم زمانی که باید حمایتش کنی از این به بعد خودم خدمتت هستم و یادت میدم.»

پلیس: تفرجگاه‌ها هم تحت پوشش طرح حجاب قرار می‌گیرند
سردار رحیم جهانبخش فرمانده انتظامی استان آذربایجان غربی از ارسال پیامک تذکر حجاب به ۲ هزار و ۱۱۱ سرنشین خودرو از زمان آغاز اجرای این طرح خبر داد. او اظهار کرد: در این مدت ۸۰ واحد صنفی در سطح استان به علت رعایت نکردن حجاب اسلامی پلمپ شده‌اند. وی ادامه داد: با برنامه ریزی صورت گرفته با شهرداری ها، اماکن عمومی و تفرجگاه‌ها هم تحت پوشش طرح حجاب و عفاف قرار می‌گیرند.

ایتا، کانال مداح منتقد را بست
پیام رسان داخلی «ایتا»، کانال حمیدرضا علیمی، مداح منتقد را بست. کاربران ایتا هنگام مراجعه به کانال علیمی با این پیام مواجه می شوند که «متاسفانه به علت تخلف در نشر محتوا، امکان مشاهده مطالب این گفت و گو وجود ندارد». علیمی از منتقدان سیاست‌های دولت در ماه های اخیر بوده است.

ارتش: به زیردریایی اتمی آمریکا هشدار دادیم
امیر دریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش، درباره هشدار به زیردریایی اتمی آمریکا گفت: زیردریایی اتمی فلوریدا آمریکا که به‌روزترین زیردریایی آمریکاست، با توجه به تجهیزات و توانمندی‌هایی که دارد، در حال عبور از تنگه هرمز بود و قصد داشت بدون اینکه رصد شود، از تنگه عبور کند. وی گفت: زیردریایی تمام ایرانی فاتح زیردریایی آمریکایی را مجبور کرد که به سطح آب بیاید و مسیر تنگه هرمز را روی سطح آب طی کند. دریادار ایرانی گفت: زیردریایی آمریکایی در حال ورود به آب‌های سرزمینی ایران بود که پس از هشدار زیردریایی فاتح، تغییر مسیر داد.

پلیس: به وظیفه خود در خصوص حجاب عمل خواهیم کرد
سردار قاسم رضایی جانشین انتظامی کشور گفت: مطالبه مردم در روز قدس حفظ ارزش‌های اسلام و انقلاب بود و فراجا نیز به وظیفه قانونی و انقلابی خود در خصوص عفاف و حجاب عمل خواهد کرد و خدا را شاکریم در روزهای اخیر شاهد همراهی مردم با طرح عفاف و حجاب بودیم.

تکذیب برگزاری کنسرت در مشهد
رویداد بین المللی ماه امت اعلام کرد که هدف اصلی این رویداد تبادل فرهنگ و معرفی ظرفیت های شهر مشهد به ویژه حاشیه شهر به مردم و اقشار مختلف بوده و تمامی موازین و قوانین شهر بهشت در این رویداد بزرگ مدنظر قرار گرفته است و تیم برگزاری نیز به این موارد پایبند خواهند بود و هرگونه مطلبی مبنی بر برگزاری کنسرت در مشهد تکذیب می‌شود.

تقلید زاکانی از دوبی ۱۱ میلیارد تومان آب خورد
صد نماد ماه «اسماء‌الحسنی» در تهران نصب شده است. کاربران فضای مجازی تشابه این نماد به ساختمان موزه آینده در دوبی را یادآوری می‌کردند و آن را کپی‌برداری ناشیانه‌ای از دوبی می‌دانند. براساس قراردادی که در سامانه شفافیت شهرداری تهران قرار گرفته، تهیه و نصب این نماد‌ها بیش از ۱۱ میلیارد تومان هزینه داشته است.

کارت هدیه یک میلیونی زاکانی به روحانیون مدعو خود
غلامرضا تاج گردون نماینده سابق مجلس در یک استوری نوشت که در نشست افطاری روحانیون با علیرضا زاکانی کارت هدیه های یک میلیون تومانی به روحانیون مدعو توسط شهرداری تهران توزیع شده است ‌‌.

طالبان تدریس فقه شیعی را ممنوع کرد
طالبان در روز‌های اخیر فرمان منع تدریس فقه شیعی در دانشگاه‌ها را صادر کرد. اقدامی که به گفته بسیاری از کارشناسان افغان، نشان از سیاست «تک قومی و تک مذهبی» این گروه را در افغانستان نشان می‌دهد.

استقلال به وزارت اقتصاد رسید، پرسپولیس به وزارت ورزش
باشگاه استقلال در اختیار وزارت اقتصاد قرار گرفته و ریاست مجمع باشگاه پرسپولیس هم در اختیار وزارت ورزش و جوانان است.

فرمانده انتظامی عباس‌آباد برکنار شد
روح الله سلگی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران از عزل فرمانده انتظامی عباس آباد به دستور سردار میرزایی فرمانده فراجای استان در پی حادثه روستای دانیال آن شهرستان خبر داد. ۲۶ فروردین معاونت تولیت موقوفه عام دانیال در روستای دانیال برای مالکیت زمینی در این روستا اقدام به فنس کشی و جانمایی کانکس کرده بود که با واکنش اهالی روبرو و درگیری منجر می‌شود. با بالا گرفتن درگیری‌ها ۲ نفر با شلیک ماموران فوت می کنند و ۳ نفر دیگر مصدوم می شوند.

برکناری مدیر سینما لوتوس به دلیل حضور بدون حجاب بازیگر «پوست شیر»
حبیب ایل بیگی معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی گفت: پس از حواشی ایجاد شده در برنامه‌ اکران قسمت پایانی پوست شیر، مدیر سینما لوتوس برکنار شد. او توضیح داد: با توجه به حضور بدون حجاب یکی از بازیگران زن و عدم اقدام درست و به موقع مدیریت سینما در کنترل برنامه و عدم هدایت فرد متخلف و قانون شکن به بیرون از فضای سینما، مدیر آن به علت ضعف مدیریت از سمت خود برکنار شد.

واکنش پلیس به خبر تیراندازی در پاساژ پلازای بابل به خاطر حجاب 
در حالی که عده‌ای در فضای مجازی از برخورد مسلحانه پلیس در اجرای طرح حجاب و عفاف در پاساژ پلازا شهرستان بابل خبر دادند، سرهنگ ساداتی معاون فرهنگی اجتماعی پلیس مازندران با تکذیب این ادعا‌ها اظهار داشت: در برخورد با متخلفان عفاف و حجاب در پاساژ پلازا هیچ‌گونه تیراندازی صورت نگرفته است. وی با تاکید بر اینکه گروه‌های امر به معروف در حال تذکر در پاساژ بودند که با بدحالی یک خانم عابر روبه‌رو می‌شوند، افزود: بلافاصله اورژانس به محل پاساژ اعزام شد و حال عمومی فرد بدحال نیز بهبود یافت.

نظرات بینندگان