arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۲۴۱۰۸
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۶ - ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۲
قاسم محبعلی، دیپلمات سابق در گفت‌وگو با «انتخاب»:

مذاکرات تبادل زندانی با آمریکا احتمالا با واسطه گری عمان صورت می‌گیرد / شاید سفر وزیر خارجه به عمان نیز در همین رابطه بوده باشد / این موضوع می‌تواند تسهیل کننده احیای برجام باشد / تابستان امسال عملا دیگر عمر برجام ۲۰۱۵ تمام است

محبعلی درباره گفتگو مستقیم ایران و آمریکا در ماجرای خبر توافق بر سر آزادسازی منابع ایران در کره جنوبی گفت: مذاکرات هسته‌ای چارچوب جداگانه‌ای دارد و درگذشته نیز مستقیم صحبت می‌کردند. الان احتمالا مذاکرات با آمریکا با واسطه گری عمان صورت می‌گیرد. البته مشخص نیست ایران و آمریکا رو در رو گفتگو کرده باشند یا خیر! این توافق می‌تواند کمک محدودی به کاهش نرخ ارز و رفع نیاز‌های داخلی نیز داشته باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

مبحعلی مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه معتقد است که توافق تبادل زندانی با امریکا می تواند تسهیل کننده مذاکرات احیای برجام باشد.

قاسم محبعلی، دیپلمات سابق، درباره جزئیات طرح آزادسازی منابع ایران در کره جنوبی به «انتخاب» گفت: در مورد قضیه زندانی‌های طرفین که مدت هاست بحث آن از دو سال قبل در جریان است، قرار شد در مقابل آزاد شدن آمریکایی‌ها دارایی‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی آزاد شود منتهی شرط آن این بود که در بانکی تحت نظارت آمریکایی‌ها برای منابع بشردوستانه غیرتحریمی هزینه شود. اگر این مسئله در جریان باشد احتمالا جزئیات آن همان گفتگو دوسال قبل است. شاید سفر وزیرخارجه به عمان نیز ممکن است در همین رابطه بوده باشد.

او درباره تاثیر توافق اخیر بر روند مذاکرات احیای برجام گفت: این مسئله جدا از برجام است، البته می‌تواند تسهیل کننده باشد، اما آنچه بیش از بقیه برجام را پیش می‌برد مذاکرات با آژانس است. البته نه برجام ۲۰۱۵ بلکه برجامی جدید شکل بگیرد. تابستان امسال عملا دیگر عمر آن تمام است. در مورد حجم و محل غنی سازی نیز باید گفتگو‌های جدیدی شکل بگیرد که در شرایط فعلی گمان نمی‌کنم غربی‌ها رضایت دهند اورانیوم غنی شده به مسکو ارسال شود.

محبعلی درباره گفتگوی مستقیم ایران و آمریکا در این مذاکرات گفت: این موضوع با برجام متفاوت است. مذاکرات هسته‌ای چارچوب جداگانه‌ای دارد و درگذشته نیز مستقیم صحبت می‌کردند. الان احتمالا مذاکرات با آمریکا با واسطه گری عمان صورت می‌گیرد. البته مشخص نیست ایران و آمریکا رو در رو گفتگو کرده باشند یا خیر! این توافق می‌تواند کمک محدودی به کاهش نرخ ارز و رفع نیاز‌های داخلی نیز بکند.

نظرات بینندگان