arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۲۵۱۷۸
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۲۰ - ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
علی شریعتی، عضو اتاق بازرگانی در گفت و گو با «انتخاب»:

چند سال است حتی آمار های ساده واردات و صادرات منتشر نمی شود / یک بانک مرکزی داریم که کسانی در راس آن هستند که نرخ بازار غیررسمی را قبول ندارند / وقتی این روحیه سر کار است مسلما آمار بانک مرکزی در مورد دلار و طلا و ... آن چیزی خواهد بود که خودشان قبول دارند / اگر به یک اقتصاددان در کشور دیگری بگویید آمار صادرات را نداریم، به شما می خندد

شریعتی عضو اتاق بازرگانی درباره نقش بانک مرکزی در عدم ارائه آمار‌ها و آمار‌های مورد نیاز گفت: واقعیت این است که ما یک بانک مرکزی داریم که کسانی در راس آن هستند که نرخ بازار غیررسمی را قبول ندارند و می‌گویند هرکسی در بازار خرید می‌کند اخلال در بازار اقتصادی است. وقتی این روحیه سر کار است مسلما آمار بانک مرکزی در مورد دلار و طلا و ... آن چیزی خواهد بود که خودشان قبول دارند. یک اصل جهانی این است که بانک مرکزی باید مستقل باشد، اما بانک مرکزی ما به دلیل مشکلات جریان و تحریمی هیچوقت مستقل نیست. این اتفاقات ویژه خاورمیانه و ایران است و عجیب نیست. آمار گمرک، تورم، شاخص نقطه به نقطه ماهانه، حجم پول و.. باید منتشر شود که این آمار‌ها نیز آمار اولیه اند. اگر به یک اقتصاددان در کشور دیگری بگویید ما آمار صادرات را نداریم به شما می‌خندد
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آمار سقوط 5 پله ای رفاه ایران بین کشورها زنگ خطری برای معیشت جامعه است که دولت باید با نگرانی عمیق تری به آن نگاه کند. با این وجود بانک مرکزی اقدام به حذف آمار ها کرده و آمار دقیقی از وضعیت اقتصادی کشور وجود ندارد.

علی شریعتی، عضو اتاق بازرگانی، در آغاز درباره آمار 5 پله سقوط رفاه ایران بین کشور ها به «انتخاب» گفت: من به عنوان یک فعال اقتصادی کوچک می گویم؛ ما در کشوری هستیم که واتساپ و توییتر ما فیلتر است و از جریان باز اطلاعات درومانده ایم، چند سال است حتی آمار های ساده واردات و صادرات منتشر نمی شود، بانک مرکزی نیز آمار تورم و شاخص ها را چند سالیست به طور رسمی اعلام نمی کند. اینکه آمار های اینگونه از کجا آمده است محل سوال است و با احتمال زیاد برآورد است. به طور کلی وضعیت شاخص رفاه را بصورت تجربی و چشمی نیز می تواند برآورد کرد، با توجه به اینکه ما در شرایط تحریم هستیم و تورمی که داریم بسیار بالاست مسلما شرایط خوبی در حوزه رفاه نداریم.

وی درباره اهمیت ارائه اطلاعات توسط بانک مرکزی افزود: همیشه می گویند دیتا ها مثل یک فانوس برای کشتی می ماند، زمانیکه دنیا به سمت آمار رفته ما در همان دوره دیتا های اولیه را مسدود کرده ایم، مثلا یک صادرکننده بخواهد آمار صادرات و مقاصد آن را داشته باشد این آمار ها از سایت گمرک برداشته شده است، اما در ترکیه تمام آمار ها وجود دارد. در ایران تمام آمار ها حسی است و نمی توانیم رقابت سالم بکنیم.

شریعتی در پایان درباره نقش بانک مرکزی در عدم ارائه آمار ها و آمار های مورد نیاز گفت: واقعیت این است که ما یک بانک مرکزی داریم که کسانی در راس آن هستند که نرخ بازار غیررسمی را قبول ندارند و می گویند هرکسی در بازار خرید می کند اخلال در بازار اقتصادی است. وقتی این روحیه سر کار است مسلما آمار بانک مرکزی در مورد دلار و طلا و ... آن چیزی خواهد بود که خودشان قبول دارند. یک اصل جهانی این است که بانک مرکزی باید مستقل باشد اما بانک مرکزی ما به دلیل مشکلات جریان و تحریمی هیچوقت مستقل نیست.این اتفاقات ویژه خاورمیانه و ایران است و عجیب نیست. آمار گمرک، تورم، شاخص نقطه به نقطه ماهانه، حجم پول و..باید منتشر شود که این آمار ها نیز آمار اولیه اند. اگر به یک اقتصاددان در کشور دیگری بگویید ما آمار صادرات را نداریم به شما می خندد.

نظرات بینندگان