arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۲۵۸۹۱
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۲

صبحانه خبری ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲؛ از درگذشت حسین زمان تا آمار تکان دهنده از موجودی صندوق توسعه ملی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

 اسرائیل برای نخستین بار از سامانه «فلاخن داوود» استفاده کرد
روزنامه عبری‌زبان «یدیعوت احرونوت» اعلام کرد که مقاومت فلسطین در غزه موشکی سنگین به سمت تل آویو شلیک کرد که در پی آن ارتش اسرائیل برای اولین بار مجبور به فعالسازی سامانه «فلاخن داود» به منظور رهگیری و انهدام این موشک شد که به سمت مناطق مسکونی شلیک شده بود. منبع مذکور تاکید کرد که رهگیری این موشک با استفاده از سامانه فلاخن داوود یک میلیون دلار برای اسرائیل هزینه به دنبال داشته است. 

موتورسواری زنان در کربلا ممنوع شد
خبرگزاری نون عراق از قول یک منبع امنیتی فاش کرد که دستوری از سوی استاندار کربلا مبنی بر ممنوعیت تردد زنان با موتورسیکلت در خیابان های این استان صادر شده است. 

معاون وزیر ورزش: استقلال از آسیا حذف شده / احتمال حذف پرسپولیس وجود ندارد
معاون وزیر ورزش با اشاره به جزئیات حذف تیم استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا؛ گفت: طبق نظر کارشناسان استقلال از لیگ قهرمانان آسیا حذف شده است؛ احتمال حذف شدن پرسپولیس از این بازی‌ها نیست هوادارن پرسپولیس نگران حذف تیمشان از بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا نباشند. 

«محرم اینجه» از انتخابات ترکیه کناره‌گیری کرد
چند روز مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه، «محرم اینجه» یکی از چهار نامزد انتخابات اعلام کناره‌گیری کرد که می‌تواند موضع رقیب اصلی اردوغان را تقویت کند. او در کنار اردوغان، قلیچداراوغلو و «سینان اوغان» یکی از چهار نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه بود. پیش‌تر، یک نظرسنجی انتخاباتی نشان داد اردوغان با بیش از پنج درصد از قلیچداراوغلو در آستانه انتخابات روز یکشنبه عقب افتاده است.  

ایران با امارات، هنگ‌کنگ و فلسطین همگروه شد
با انجام قرعه کشی جام ملت های آسیا، ۲۴ تیم حاضر در این رقابتها حریفانشان را شناختند. ایران هم در گروه C با امارات، هنگ‌کنگ و فلسطین همگروه شد. این رقابت‌ها از ۲۲ دی تا ۲۱ بهمن در قطر برگزار خواهد شد. 

ایران در میان پنج کشور با بدترین نرخ تورم غذایی
یک پژوهشکده دولتی می گوید ایران در میان پنج کشور با بدترین نرخ تورم غذایی در دنیا در کنار لبنان، زیمبابوه، آرژانتین و ترکیه قرار دارد. بیشترین عوامل تاثیرگذار بر شکل‌گیری تورم بالای مواد غذایی طی سال‌های اخیر به شرایط تغییرات اقلیمی، همه‌گیری کووید ۱۹ و اثرات جنگ اوکراین و روسیه بر بازار غلات و دانه‌های روغنی مربوط بوده و از طرفی موضوع به کارگیری برخی غلات و دانه‌های روغنی در تامین سوخت‌های زیستی هم بر افزایش سطح میانگین بلندمدت قیمت جهانی کالاهای مذکور تاثیرگذار بوده است. در کشورهایی نظیر ایران، مصر، لبنان و برخی دیگر از کشورهایی که در خاورمیانه و شمال آفریقا قرار گرفته‌اند، سطح بالای تورم مواد غذایی در آنها تا حد زیادی به دلیل وابستگی شدید تامین کالاهای اساسی از محل واردات است. 

ضرغامی: پلمب کردن مکان‌های اقامتی راهکار نیست
سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: پلمب کردن مکان‌های اقامتی به‌دلیل بی‌حجابی راهکار نیست. اگر من چنین جمله‌ای را می‌گویم برخی ها اینطور تبلیغ می کنند که ضرغامی مخالف حجاب است اما تنها هدف و منظور من این است که پلمب کردن راهکار مقابله با بی‌حجابی نیست. عزت‌الله ضرغامی اظهار کرد: وقتی خانه "عامری‌ها" در کاشان پلمب می‌شود در حالی که گردشگر خارجی در این هتل اقامت داشته و افراد زیادی اتاق‌های آن را رزرو کرده اند، این افراد پس از پلمب کردن آواره خیابان‌ها می‌شوند و با چنین کاری ضربه مهلکی به صنعت گردشگری کشور وارد می شود.

درگذشت حسین زمان
ابوذر زمان، فرزند حسین زمان در توییتر از درگذشت پدر خود خبر داد. او یکی از خوانندگان مشهور پاپ دهه هفتاد بود که پس از یک دوره پر فراز و نشیب کاری در سال ۹۸ پس از حدود ۱۷ سال دوری از صحنه، کنسرت خود را در مرکز همایش‌های برج میلاد با ارکستری سی نفره روی صحنه برده بود. 

صدور کیفرخواست برای ۱۱ نفر به اتهام تیراندازی منتهی به قتل و جرح در پرونده مصلای زاهدان 
رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح از صدور کیفرخواست برای ۲۶ نفر در پرونده مصلای زاهدان خبر داد.  اتهام ۱۱ نفر از متهمان این پرونده، تیراندازی منتهی به قتل و جرح است و برای ۱۵ نفر باقیمانده به اتهام سوء استفاده از موقعیت شغلی، تیراندازی بر خلاف مقررات، لغو دستور و ترک فعل‌هایی که اتفاق افتاد کیفرخواست صادر شده است. 

افزایش بیش از صددرصدی ۷ جریمه رانندگی
سردار سید تیمور حسینی، جانشین پلیس راهور با تاکید بر اینکه جرائم رانندگی در حال حاضر به هیچ عنوان بازدارنده نیست، گفت: از وزارت دادگستری خواسته‌ایم تا مبلغ ۷ تخلف از ۱۲۰ تخلفی که برای آن‌ها کد جریمه وجود دارد، بیش از صددردصد افزایش پیدا کند. وی افزود: سرعت غیرمجاز، سبقت غیرمجاز، انحراف به چپ و مخدوشی پلاک از جمله تخلفاتی هستند که پلیس پیشنهاد داده است تا مبلغ جریمه این تخلفات را به بیش از یک میلیون تومان افزایش دهد. 

 معاون اول قوه قضائیه: ‌ایران بزودی ترامپ را محاکمه خواهد کرد
حجت‌الاسلام محمد مصدق معاون اول قوه قضائیه با بیان اینکه کیفرخواست پرونده شهادت سردار شهید سلیمانی صادر شد، گفت: ایران به زودی با مشارکت نهادهای مدنی بین‌المللی ‌رئیس جمهور سابق ‌آمریکا و دست‌اندرکاران این جنایت را محاکمه خواهد کرد. 

آمریکا: برای تشخیص دروغ‌های روسیه، سامانه‌ای بر پایه هوش مصنوعی ساختیم
«آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا روز سه شنبه در یک سخنرانی مدعی شد، واشنگتن سامانه‌ ‌ای بر پایه هوش مصنوعی ساخته که اقدام به شناسایی و جمع‌آوری اطلاعات دروغ ادعایی روسیه در فضای مجازی می‌کند. 

عربستان سفیر جدید خود را به ایران معرفی کرد
«حسین امیرعبداللهیان» گفت: عربستان سعودی سفیر جدید خود در تهران را روز گذشته (سه‌شنبه) معرفی کرده است. وزیر امور خارجه افزود: ما هم به زودی سفیر جدید خود [در ریاض] را به دولت عربستان معرفی خواهیم کرد. 

خودکشی ۶۰ جوان به دلیل فقر و اعتیاد در یک استان
مهدی روشنفکر نماینده شهرستان‌های سه گانه سردسیری استان کهگیلویه و بویراحمد از وضعیت اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی حاکم بر استان و حوزه انتخابیه خود به شدت اظهار تاسف کرد و یادآورشد: این فقر و محرومیت‌ها باعث شده تا چهره اغلب دختران زیلایی بویراحمد در سن ۱۴ سالگی همانند پیرزنان ۶۰ ساله شده باشد. روشنفکر بدون اشاره به نام شهرستان و یا منطقه‌ای در استان کهگیلویه و بویراحمد در ارتباط با آمار تاسفبار خودکشی ادامه داد: آمار این استان در خودکشی بسیار بالا است بگونه‌ای که در یکی از مناطق، طی سه سال شاهد خودکشی ۶۰ جوان به دلایل فقر، اعتیاد، بیکاری و کمبود امکانات هستیم.

آمار تکان دهنده از موجودی صندوق توسعه ملی
مهدی غضنفری رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی با اشاره به افزایش سرمایه صندوق دبی به بیش از یک هزار میلیارد دلار و سرعت بالای رشد صندوق نروژ و چین، گفت: صندوق ایران یک صندوق ۱۵۰ میلیارد دلاری است که حدود ۱۰۰ میلیارد آن توسط دولت‌های مختلف برداشت شده و حدود ۴۰ میلیارد نیز تسهیلات پرداخت کرده است. 

نظرات بینندگان