arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۲۶۰۲۸
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۲ - ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲

ره‌آورد امسال «ال‌نینو» برای ایران: تابستان گرمتر اما پاییز پربارش

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی با اشاره به حرکت جریان «لانینا» به سوی «ال‌نینو» و وارد فاز خنثی شدن این جریان گفت: از جمله تاثیرات این جریان دور‍پیوند بر آب و هوای ایران می تواند آغاز پاییز به‌هنگام و بارش‌های مناسب و البته تابستانی گرم‌تر از سال گذشته باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی با اشاره به حرکت جریان «لانینا» به سوی «ال‌نینو» و وارد فاز خنثی شدن این جریان گفت: از جمله تاثیرات این جریان دور‍پیوند بر آب و هوای ایران می تواند آغاز پاییز به‌هنگام و بارش‌های مناسب و البته تابستانی گرم‌تر از سال گذشته باشد.

ال‌نینو یک چرخه مشهور جوی در جهان است که هر هفت سال یک بار کره زمین را تحت تاثیر قرار می‌دهد و به گفته کارشناسان ناشی از تغییرات دمایی ایجاد شده در سطح اقیانوس آرام است که می‌تواند در ایران منجر به بارش‌های بیشتری در نیمه دوم زمستان و اوایل بهار شود. سال آبی جاری سومین سال کم‌بارش و خشکسالی است که بسیاری از مناطق ایران را با بحران کم‌آبی شدیدی مواجه کرده است. به گفته رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا نیز با تغییرنوسانات جوی از «لانینا» (فاز سرد جریانات آب و هوایی در اقیانوس آرام) به «ال‌نینو» (فاز گرم جریانات آب و هوایی در اقیانوس آرام) کشور از نظر وضعیت جوی وارد وضعیت خنثی می‌شود.

به‌طور کلی نوسانات جنوبی یا اِنسو (enso) می‌توانند دو شرایط جوی متفاوت با عنوان «ال‌نینو» و «لانینا» ایجاد کنند که تاثیرات متفاوتی نیز بر میزان بارندگی در کشور دارد. این تاثیرات به‌صورت قطعی و صد درصدی نیست اما زمانی که فاز این نوسانات جنوبی به‌سوی ال‌نینو باشد، بارندگی‌های مناسب و اگر لانینا باشد بارندگی‌های کمتری در فصل پاییز و زمستان رخ می‌دهد که رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی می گوید با توجه به اینکه جریان «لانینا» به «ال‌نینو» تغییر کرده و وارد فاز خنثی شده است و وارد ال‌نینو خواهد شد، احتمال اینکه بارندگی‌های پاییزی به‌هنگام شروع شود و بارش‌های مناسب و در حد نرمالی داشته باشیم وجود دارد اما به‌طور قطعی نمی‌توان پیش‌بینی کرد.

احد وظیفه در گفت و گو با ایسنا، درباره تاثیرات جریان دورپیوند« ال‌نینو» بر شرایط دمایی ایران در تابستان اظهار کرد: جریان « ال‌نینو» در فصل تابستان می‌تواند برای ایران تاثیرات دمایی بگذارد و تاثیری در بارندگی‌ها ندارد چراکه در فصل تابستان بارش باران یک امر طبیعی و معمول نیست و درصد عمده‌ای از بارندگی‌ها در فصل پاییز، زمستان و بهار به‌ویژه نیمه‌ اول بهار رخ می‌دهد.

وی درباره بارندگی‌های تابستان سال گذشته گفت: بارش‌های تابستانه سال گذشته استثنا بود و به عنوان بارش‌های طبیعی فصل تابستان محسوب نمی‌شوند اما این بارندگی‌ها برای بخش‌هایی از جنوب کشور همچون سیستان و بلوچستان مناسب و موثر بود.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی تاکید کرد: با توجه به اینکه جریان «لانینا» به «ال‌نینو» در حال تغییر و وارد فاز خنثی شده است، در ماه‌های آینده «ال‌نینو» جریان غالب جوی خواهد بود بنابراین احتمال اینکه بارندگی‌های پاییزی به‌هنگام شروع شود و بارش‌های مناسب و در حد نرمالی داشته باشیم، وجود دارد بنابراین با حرکت به سمت ال‌نینو و جایگزینی ال‌نینو با لانینا طی تابستان، آب اقیانوس گرم‌تر می‌شود و بارش‌های پاییزی محسوس‌تر خواهد بود و در نتیجه پاییزی نرمال با بارندگی‌های نرمال و در حد متداول پیش‌بینی می‌شود البته این پیش‌بینی در حال حاضر قطعی نیست.

وظیفه در پایان تصریح کرد: انتظار ما این است که با توجه به تغییر وضعیت از لانینا به ال‌نینو مقدار بارش‌های تجمعی در حد نرمال باشد و دمای هوا نیز می‌تواند نسبت به سال گذشته به میزان قابل توجهی به‌ویژه در نیمه‌جنوبی کشور همچون خوزستان به‌ویژه فارس، بوشهر، هرمزگان، کرمان، یزد و سیستان  و بلوچستان بیشتر از سال گذشته و هوا گرم‌تر باشد.

نظرات بینندگان