arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۲۶۰۴۹
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۴ - ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲

ارزان ترین سقف ساختمان : بررسی 0 تا 100 + مقایسه قیمت

همیشه زمانی که در مورد ارزان ترین روش اجرای سقف صحبت میشود، سقف تیرچه بلوک به عنوان اولین روش مورد توجه قرار میگیرد. در چند سال اخیر شاهد افزایش قیمت میلگرد بوده ایم اما با این وجود هنوز سقف تیرچه بلوک را باید در لیست ارزان ترین سقف ساختمان قرار دهیم. در سقف تیرچه بلوک از میلگرد حرارتی، میلگرد زیگزاگ، بتن و یونولیت استفاده میشود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ارزان ترین سقف ساختمان را می شناسید؟ شرایط حال حاضر مثل گذشته نیست و افزایش قیمت آهن، مقطع فولاد، کادر فنی اجرای سقف و... باعث شده اجرای سقف با ریسک بالاتر همراه باشد. یکی از مهمترین مواردی که قبل از اجرای سقف باید به آن توجه داشت، انتخاب ارزان ترین سقف ساختمان و استفاده بهینه از منابع است. لطفا با ما همراه باشید، در ادامه این موضوع مورد بررسی قرار گرفته است.

ارزان ترین سقف ساختمان

قیمت کلی ساخت سازه به عوامل گوناگون بستگی دارد و سقف از مهمترین آنهاست. سازندگان سازه همیشه ترجیح میدهند سقف سازه را با روشی ارزان و مطمئن اجرا کنند. اما ارزان ترین سقف ساختمان کدام است؟ سقف تیرچه بلوک و کرومیت ارزان ترین سقف های ساختمان هستند و در ادامه به بررسی و مقایسه قیمت انواع سقف ساختمان می پردازیم.

سقف تیرچه بلوک

همیشه زمانی که در مورد ارزان ترین روش اجرای سقف صحبت میشود، سقف تیرچه بلوک به عنوان اولین روش مورد توجه قرار میگیرد. در چند سال اخیر شاهد افزایش قیمت میلگرد بوده ایم اما با این وجود هنوز سقف تیرچه بلوک را باید در لیست ارزان ترین سقف ساختمان قرار دهیم. در سقف تیرچه بلوک از میلگرد حرارتی، میلگرد زیگزاگ، بتن و یونولیت استفاده میشود.

این سقف ها بتنی هستند و با استفاده از تیرچه پیش ساخته اجرا میشوند. این تیرچه ها در کارگاه ساخته شده اند و به همین خاطر برای اجرای سقف به نیروی انسانی کمتر نیاز خواهد بود. کاهش نیروی انسانی و افزایش سرعت اجرا نقش مهمی در کاهش هزینه نهایی دارد و همین باعث شده سقف تیرچه بلوک کاملا مقرون به صرفه باشد.

جابجایی مصالح این سقف بدون نیاز به جرثقیل انجام میشود و در کمترین زمان ممکن میتوان بلوک ها را جایگذاری کرد. سقف تیرچه بلوک نوعی دال یک طرفه بوده و علاوه بر اینکه مقرون به صرفه است، از مقاومت و استحکام بالا برخوردار است، سقف با سرعت بالاتر اجرا میشود و نیاز نیست برای نیروی انسانی بودجه بالایی در نظر بگیرید.

همه این موارد باعث شده سقف تیرچه بلوک از نظر اقتصادی بهترین گزینه باشد. مزایای این سقف ها، شامل موارد زیر است:

  • کاهش میزان مصرف فولاد
  • کاهش میزان آرماتور و بتن مصرفی به دلیل وجود بلوک
  • اجرای سریع سقف بخاطر استفاده از مصالح پیش ساخته
  • جایگذاری سریع مصالح و افزایش سرعت اجرا
  • سبک بودن مصالح و عدم استفاده از جرثقیل
  • نیاز به نیروی انسانی کمتر زمان
  • نسبت به سقف دال بتنی، در قالب زیر سقف صرفه جویی میشود.

ارزان ترین سقف ساختمان : بررسی 0 تا 100 + مقایسه قیمت

سقف تیرچه بلوک اغلب برای دهانه کمتر از 8 متر بهترین گزینه خواهد بود و اگر بخواهید دهانه های 7 الی 8 و بزرگتر را اجرا کنید به تیرچه دوبل یا تیرچه به شکل مضاعف نیاز خواهید داشت. به همین خاطر روش تیرچه بلوک برای دهانه های بزرگ گزینه خوبی نبوده و مقرون به صرفه نیست.

اگر دهانه سقف افزایش یابد، استحکام سقف تیرچه بلوک کاهش می یابد و اجرای آن هم اقتصادی نیست. به همین خاطر در دهانه های بزرگ باید سراغ یک روش بهتر برویم. در ادامه با سقف تیرچه کرومیت به عنوان یکی از ارزان ترین سقف ساختمان آشنا خواهید شد.

سقف تیرچه کرومیت

تیرچه کرومیت یکی از کم هزینه ترین روش های ساخت سقف است که تقریبا مشابه سقف تیرچه بلوک است. با این تفاوت که در ساخت سقف تیرچه کرومیت از تیرچه فولادی به جای نوع بتنی آن استفاده میشود. دیگر روش های اجرای سقف کرومیت مثل قرار دادن یونولیت، بتن ریزی و... مثل اجرای سقف تیرچه بلوک صورت میگیرد.

اجرای سقف تیرچه کرومیت بدون نیاز به نیروی کار متخصص صورت میگیرد و همین موضوع و قیمت تیرچه کرومیت نقش مهمی در کاهش هزینه اجرای دارد. از طرفی میتوانید چندین سقف کرومیت را به صورت همزمان بتن ریزی کنید. به خاطر خود ایستا بودن تیرهایی فرعی در این سقف ها نیاز به شمع‌بندی وجود ندارد و به همین خاطر سرعت اجرای سقف بالاتر خواهد بود. همه این موارد باعث شده سقف تیرچه کرومیت کاملا مقرون به صرفه و یکی از ارزان ترین سقف ساختمان باشد.

ارزان ترین سقف ساختمان : بررسی 0 تا 100 + مقایسه قیمت

موارد زیر از مهمترین مزایای سقف تیرچه کرومیت است:

  • افزایش سرعت اجرای سقف
  • کاهش وزن سقف به دلیل کاهش بتن مصرفی
  • امکان اجرای سقف های با دهانه بلند
  • کاهش تنش هایی که بخاطر وزن بتن ایجاد میشوند
  • ضخامت مناسب سقف و عدم نیاز به سقف کاذب
  • امکان اجرای همزمان چندین سقف
  • عدم نیاز به شمع بندی

مقایسه سقف تیرچه بلوک و تیرچه کرومیت

در حال حاضر هر دو سقف بسیار رایج اند، چون اجرای این سقف ها به بتن مصرفی کمتر نیاز دارد و نیاز نیست برای جک و شمع بندی بودجه در نظر گرفته شود.

کدام سقف ارزان تر است؟ اجرای سقف تیرچه کرومیت با هزینه بالاتر همراه است، اما از آنجایی که تعداد تیرچه های کمتری لازم است و بتن مصرفی کمتر بوده و سریع تر اجرا میشوند، باز هم بسیار مقرون به صرفه هستند.

وزن سقف تیرچه کرومیت روی هزینه نهایی اثرگذار است، هرچه دهانه سقف بیشتر باشد وزن آن نیز بیشتر خواهد شد. در واقع با افزایش دهانه سقف، هزینه اجرا نیز افزایش می یابد. مواد اولیه مثل تیرچه فلزی مشخص کننده قیمت اجرای سقف هستند و به دلیل وجود نوسان در بازار، قیمت این تیرچه ها تغییرات زیادی را تجربه میکند.

ارزان ترین سقف ساختمان : بررسی 0 تا 100 + مقایسه قیمت

به صورت کلی نمیتوان گفت سقف تیرچه کرومیت ارزان تر است یا تیرچه بلوک. در برخی از پروژه ها اجرای سقف تیرچه بلوک مقرون به صرفه خواهد بود و این در حالی است که در برخی موارد اجرای سقف کرومیت اقتصادی تر است. اغلب میتوان در اجرای سقف سازه های بتنی از تیرچه بلوک بتنی استفاده کرد و در اجرای سقف سازه های فلزی از تیرچه کرومیت فلزی بهره گرفت.

در صورتی که سرعت اجرا برای شما اهمیت زیادی دارد یا به نیروی کار قابل اعتماد و با تجربه دسترسی دارید، میتوانید از تیرچه فلزی کرومیت برای اجرای سقف استفاده کنید. در واقع سرعت اجرای سقف تیرچه کرومیت نسبت به تیرچه بتنی بیشتر است.

 

 

نظرات بینندگان