arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۲۷۰۳۵
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۰۱ خرداد ۱۴۰۲

صبحانه خبری ۱ خرداد ۱۴۰۲؛ از احتمال دستکاریِ دولت در نرخ تورم تا شهادت ۵ مرزبان در سراوان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

حداکثر سن بازنشستگی با مدرک ارشد ۶۵ سال می‌شود
طبق لایحه برنامه هفتم توسعه حداقل سن لازم برای بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور برای زنان ۴۵ و مردان ۵۰ سال تعیین شده است. بیمه شده در صورت داشتن مدرک کارشناسی ارشد و بالاتر می‌تواند پس از رسیدن به شرایط بازنشستگی همچنان به کار خود ادامه دهد، مشروط به اینکه سن وی بالاتر از ۶۵ سال نباشد. صندوق‌های بازنشستگی که شرط سنی بازنشستگی مشمولان آن‌ها ۶۰ سال و بالاتر است از مفاد این حکم مستثنی هستند.

دادستان کل: فیلتر برخی شبکه‌های اجتماعی مصوبه لازم‌الاجراست
حجت‌الاسلام و المسلمین محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور با بیان اینکه ما در حوزه برخورد با بی‌حجابی یک نقص قانونی داشتیم که لایحه‌ای برای برطرف شدن آن تنظیم و تحویل دولت شده است، گفت: دولت پس از انجام اصلاحاتی لایحه را تقدیم مجلس کرده است و انتظار می‌رود که مجلس این قانون را تصویب و نهایی کند. 

پرونده قصور در حادثه تروریستی شاهچراغ در دادسرای نظامی
سید کاظم موسوی رئیس کل دادگستری استان فارس گفت: پرونده قصور و کوتاهی در حادثه تروریستی حرم مطهر شاهچراغ (ع) در دادسرای نظامی فارس در دست رسیدگی است.حادثه تروریستی حرم مطهر شاهچراغ (ع) دو بعد دارد که یک قسمت مربوط به قصور و کوتاهی در بخش انتظامات است که در دادسرای نظامی فارس پرونده این موضوع در دست رسیدگی است. همچنین قسمت دوم پرونده این موضوع در دادسرای عمومی و انقلاب رسیدگی شد و کیفر خواست برای متهمین صادر شد. او گفت: باتوجه به اینکه تروریست اصلی این حادثه در شب وقوع حادثه به درک واصل شد از تعداد پنج نفر تروریست دیگر دو نفر حکم اعدام آن‌ها تأیید شده است و بزودی حکم اعدام آن‌ها در خیابان ۹ دی اجرا می‌شود.

واکنش سخنگوی وزارت خارجه به بیانیه پایانی نشست سران اتحادیه عرب در جده
سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به ادعاها در برخی قطعنامه‌های صادره نشست ۳۲ سران اتحادیه عرب، گفت: انتظار می‌رفت اتحادیه با اجتناب از طرح برخی ادعاهای تکراری و ملال آور در قطعنامه‌های خود، گامی مثبت و سازنده در جهت تحکیم صلح و ثبات و تقویت همگرایی منطقه‌ای بردارد. ناصر کنعانی با ایرانی خواندن جزایر سه گانه تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی اظهار داشت: تمامی اقدامات ایران در راستای اعمال حاکمیت بر سرزمین خود صورت می‌گیرد و هرگونه‌ ادعایی در این خصوص مردود است.

احتمال دستکاریِ دولت در نرخ تورم
جبار کوچکی‌نژاد عضو کمیسیون برنامه و بودجه اظهار داشت: بانک مرکزی هم تحت سیطره دولت است و احتمال دستکاری در اعلام نرخ تورم از سوی بانک مرکزی و سایر نهادهای وابسته به دولت وجود دارد. درخواست مجلس این است که مرکز پژوهش‌های مجلس یا دیوان محاسبات داده‌ها را دریافت و نرخ دقیق تورم را محاسبه کند و هشدار جدی در این باره بدهد. دولت‌ها عمدتا سعی در آمارسازی دارند که این نتیجه خوبی نداشته‌است. 

غنی نژاد، اقتصاددان: وقتی از آزادی صحبت می‌شود می‌گویند بحث سیاسی شد
موسی غنی نژاد، اقتصاددان در مناظره با علی علیزاده گفت: لیبرالیسم به معنای بی بند و باری نیس. او گفت: لیبرالیسم در ایران شوخی‌ است؛ چطور می گویید لیبرالیسم ایران را بدبخت کرده؟ او گفت: خصوصی‌سازی در ایران همه‌اش بازی است؛ اسم آن را واگذاری گذاشته اند؛ واگذاری به کی؟ به عمه، خاله و دایی؟ او گفت: صنعت اتومبیل ما که ۵۰ سال است از آن حمایت می‌کنند پدر مصرف‌کننده رو درآورده و تا میگوییم بالای چشمت ابرو است، میگویند اشتغال و… چه می‌شود. این اجحاف در حق ملت است. او با بیان اینکه مردم نیاز به آزادی دارند. آزادی در اقتصاد، آزادی در سیاست، آزادی در فرهنگ گفت: زبان ایدئولوژیک یعنی به شب میگویید روز و هیچ ابایی ندارید. آقای علیزاده از ابتدا تا حالا واقعیت‌های جامعه ما را آنطور که دوست داشتند بیان کردند نه آنطوری که واقعا هست. غنی نژاد تاکید کرد:  اسم آزادی مانند جن و بسم‌الله است. وقتی از آزادی صحبت میشود میگویند بحث سیاسی شد، از اقتصاد حرف بزنید.

متن کامل لایحه برنامه هفتم توسعه منتشر شد
متن کامل لایحه برنامه هفتم توسعه جمهوری اسلامی ایران که در روز گذشته ۳۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ رونمایی شد، منتشر شد. از جمله هدف گذاری برنامه هفتم توسعه عبارتند از: هدف رشد اقتصادی ۸ درصد، رشد تشکیل سرمایه ناخالص سرمایه‌گذاری ۲۲/۶ درصد، رشد موجودی سرمایه ۶/۵ درصد، رشد اشتغال ۳/۹ درصد سالانه معادل یک میلیون شغل، متوسط نرخ تورم ۱۹/۷ درصد و نرخ تورم هدفگذاری‌شده در پایان برنامه ۹/۵ درصد، رشد بهره‌وری کل عوامل تولید ۲/۸ درصد با داشتن سهم ۳۵ درصدی از رشد اقتصادی ۸ درصدی متوسط رشد نقدینگی ۲۰/۴ درصد و در سال پایانی برنامه ۱۳/۸ درصد، متوسط رشد صادرات نفتی ۱۲/۴ درصد، متوسط رشد صادرات غیرنفتی ۲۲/۶ درصد. رشد واردات کالا ۱۶/۲ درصد و رشد اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای ۴۴ درصد.

کسری واقعی بودجه پارسال ۷۹۴ هزار میلیارد تومان بود
رحیم ممبینی معاون سازمان برنامه و بودجه گفت: کسری عمومی بودجه حدود ۳۰۴ هزار میلیارد تومان در سال گذشته بود. البته کسر هدفمندسازی حدود ۱۹۰ هزار میلیارد تومان، تعهدات سال ۱۴۰۱ دولت به تامین اجتماعی و بانک‌ها حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان است؛ بنابراین کسری واقعی بودجه در سال گذشته حدود ۷۹۴ هزار میلیارد تومان بود. 

شهادت ۵ مرزبان در برجک مرزبانی «مَزه سر» در سراوان
مرکز اطلاع رسانی و ارتباطات فراجا طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: در پی حمله تروریستی ناجوانمردانه اشرار و معاندان در شب گذشته و تلاش برای ورود به کشور با مقاومت مرزبانان دلیر برجک مرزبانی "مزه سر" هنگ مرزی سراوان روبه رو شدند که در این درگیری متاسفانه پنج نفر از مرزبانان دلیر، به درجه شهادت نائل و تروریست‌ها با تحمل تلفات از صحنه درگیری متواری شدند. "این اقدام ناجوانمردانه حتما بی پاسخ نخواهد ماند".  اسامی شهدای مرزبان در سراوان به نام‌های گروهبانیکم شهید "حسین بادامکی"،گروهبانیکم شهید "علی غنی با تدبیر"، سرباز وظیفه شهید "محمد جمالزاده"،سرباز وظیفه شهید "یونس سیفی نژاد" و سرباز وظیفه شهید "ناصر حیدری" اعلام شد.

 زلنسکی سقوط «باخموت» را تایید کرد
بعد از اعلام طرف روس درباره تسلط بر «باخموت»، رئیس‌جمهور اوکراین تایید کرد که این شهر دیگر در کنترل نیروهای کی‌یف نیست. 

ساخت فرودگاه جدید ممنوع شد
سازمان برنامه و بودجه لایحه پیشنهادی برنامه هفتم توسعه (۱۴۰۲-۱۴۰۶) را درحالی منتشر کرده که براساس آن احداث فرودگاه‌های جدید در کشور ممنوع شده است. 

استقلال مجوز حرفه‌ای نگرفت؛ پرسپولیس تایید شد
ایسنا نوشت: طبق اخبار رسیده، مجوز حرفه‌ای پرسپولیس تایید شده ولی باشگاه استقلال موفق به اخذ مجوز حرفه‌ای نشده است. باشگاه‌هایی که مجوز نگرفته‌اند، به مدت ۵ روز کاری فرصت اعتراض دارند تا در کمیته استیناف تشکیل پرونده شود. هر باشگاهی که موفق به اخذ مجوز حرفه‌ای نشود، نمی‌تواند در لیگ قهرمانان آسیا حضور داشته باشد. پیش از این گمانه‌زنی‌ها حاکی از حذف استقلال از آسیا بود. 

کناره گیری شمخانی از دبیری شورای عالی امنیت ملی قطعی ست
نور نیوز، رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی نوشت:  در حالی که طی هفته‌های اخیر در محافل مختلف، شایعات زیادی در خصوص قصد دریابان شمخانی برای کناره‌گیری از دبیری شورای عالی امنیت ملی بر سر زبان‌ها بود، انتشار شعری معنادار از محتشم کاشانی در صفحه شخصی او در توییتر، نشان می‌دهد که کناره‌گیری شمخانی از این سمت پس از ده سال، قطعی است. 

نظرات بینندگان