arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۲۹۳۳
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۰۳ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۱

گزارش رویترز از زلزله های امروز شمال غرب ایران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رویترز در گزارشی نوشت :مقامات ایران اعلام کردند براثر دو زلزله شدید که روز شنبه در شمال غرب این کشور رخ داد صد و هشتاد نفر جان خود را از دست دادند و بیش از هزار و سیصد نفر نیز زخمی شدند و بسیاری از ساختمان ها نیز در مناطق آسیب دیده ویران شده است .

به گزارش انتخاب، وقوع این دو زلزله و همچنین دست‌کم بیست پس لرزه ناشی از آن باعث شد تا هزاران نفر وحشت زده خانه هایشان را ترک کنند و برای نجات جانشان به خیابان ها بیایند .

مقامات ایران اعلام کردند شمار تلفات این حادثه ممکن است افزایش یابد زیرا حال برخی از زخمی ها وخیم است و شمار دیگری نیز در زیر آوار گیر افتاده اند و نیروهای امدادرسانی و نجات هنوز نتوانسته اند به برخی از روستاهای آسیب دیده دسترسی پیدا کنند .

ایران روی گسل واقع شده و طی چند سال اخیر شاهد زلزله های ویرانگر ازجمله زلزله شش و شش دهم ریشتری سال دو هزار و سه در شهر بم بوده است که براثر آن بیش از بیست و پنج هزار نفر جان خود را از دست دادند .

اداره زمین شناسی آمریکا زلزله نخست را شش و چهار دهم ریشتر و کانون آن را نیز شصت کیلومتری شمال شرق شهر تبریز و در عمق نه و نه دهم کیلومتری اعلام کرد .
اداره زمین شناسی آمریکا همچنین اعلام کرد زلزله دوم نیز یازده دقیقه بعد رخ داد که بزرگی آن شش و سه دهم ریشتر و کانون آن نیز چهل و نه کیلومتری شمال شرق تبریز و در همان عمق بوده است .
حسن قاسمی معاون وزیر کشور ایران اعلام کرد صد و هشتاد نفر کشته شده اند . خلیل ساعی از مقامات استانی نیز اعلام کرد حدود هزار و سیصد نفر زخمی شده اند .
خبرگزاری فارس اعلام کرد زلزله دوم در نزدیکی شهر ورزقان رخ داد و آنقدر شدید بود که مردم از وحشت به خیابان ها ریختند .
خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ( ایرنا ) نیز اعلام کرد حدود دویست و ده نفر در ورزقان و اهر از زیر آوار بیرون کشیده شده و نجات یافته اند .
این خبرگزاری به نقل از بهرام صمدی راد از مقامات استانی اعلام کرد تاکنون هفتاد و سه جسد از ورزقان و اهر تحویل پزشکی قانونی شده است .
صمدی راد افزود متاسفانه با توجه به اینکه حال برخی زخمی ها وخیم است و نیروهای امدادرسانی و نجات همچنان درحال خارج کردن مردم از زیر آوار هستند ممکن است شمار تلفات افزایش یابد .
تصاویری که بر روی پایگاه های اینترنتی خبری ایران منتشر شده است دوازده جسد را نشان می دهد که در شهر اهر روی زمین افتاده است و نیروهای امدادرسان و شهروندان درحال مداوای زخمی ها در فضای باز و هوای تاریک هستند .
یک زن ایرانی متولد تبریز که خارج از ایران زندگی می کند پس از وقوع این دو زلزله ، در صفحه فیس بوک خود نوشت : « هنگام وقوع زلزله من درحال گفتگوی تلفنی با مادرم در تبریز بودم که تلفن قطع شد و دیگر نتوانستم با مادرم تماس بگیرم . »
تبریز یک شهر بزرگ و قطب تجاری ایران دور از مناطق تولید نفت و تاسیسات هسته ای اعلام شده این کشور به شمار می رود . ساختمان های این شهر محکم ساخته شده است و خبرگزاری دانشجویان ایران ( ایسنا ) اعلام کرد در تبریز هیچکس کشته یا زخمی نشده است .
اما خانه ها در روستاهای ایران اغلب با بلوک های سیمانی یا آجر ساخته شده است و یک زلزله شدید می تواند آنها را تخریب کند .
خبرگزاری فارس به نقل از عباس فلاحی از نمایندگان مجلس ایران اعلام کرد نیروهای امدادی هنوز نتوانسته اند به ده تا بیست روستا دسترسی پیدا کنند .
یک مقام استانی از مردم در این منطقه درخواست کرده است از بیم پس لرزه ها ، شب را خارج از خانه به سر ببرند .
فلاحی اعلام کرد مردم در این منطقه نیازمند نان ، چادر و آب آشامیدنی هستند .
یک مقام اعلام کرد صلیب سرخ ترکیه اعلام کرده است کامیونی حامل تجهیزات و لوازم مورد نیاز را به مرز خود با ایران ارسال می کند .
نظرات بینندگان