arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۳۰۲۹
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۰۹ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۱
گزارش فرانس پرس از

نقش طنطاوي در مصر در سالهاي اخير

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
خبرگزاری فرانسه در گزارشی از قاهره درباره تازه ترین تحولات سیاسی مصر یعنی اقدام محمد مرسی رئیس جمهور این کشور در بازنشسته کردن محمد حسین طنطاوی، وزیر دفاع، و انتصاب وی به عنوان مشاور خود نوشت طنطاوی در زمان رژیم سرنگون شده مصر، از نزدیکان حسنی مبارک رئیس جمهور این کشور، بود اما پس از سقوط رژیم مبارک نیز
به یکی از عناصر کلیدی دوره انتقال سیاسی در مصر تبدیل شد.
طنطاوی که هفتاد و شش سال دارد از سال هزار و نهصد و نود و یک به مدت بیست سال وزیر دفاع مصر بود. وی حتی پس از سقوط رژیم حسنی مبارک و آغاز دوره انتقال سیاسی در مصر نیز سمت خود را حفظ کرد و اوایل اوت گذشته هاشم قندیل که از طرف محمد مرسی مامور تشکیل کابینه جدید مصر شده بود، بار دیگر طنطاوی را به عنوان وزیر دفاع منصوب کرد.
اما طنطاوی بیشتر در سمت ریاست شورای عالی نیروهای مسلح مصر بود که به مدت یک سال و نیم، نقش مهمی در اداره امور کشورش ایفا کرد. در واقع حسنی مبارک یازدهم فوریه سال دو هزار و یازده از سمت خود استعفا کرد و همه اختیاراتش را به شورای عالی نیروهای مسلح مصر واگذار کرد تا به این ترتیب طنطاوی در راس این شورا و تا زمان انتخاب رئیس جمهور جدید مصر، امور کشورش را مثل یک رئیس جمهور اداره کند.
برغم اینکه ژوئن گذشته محمد مرسی وابسته به جنبش اخوان المسلمین مصر به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد، طنطاوی باز هم یک عنصر کلیدی در نظام سیاسی مصر باقی ماند. وی به عنوان وزیر دفاع در دولت حضور داشت و همزمان ریاست شورای عالی نیروهای مسلح مصر را نیز که پس از انحلال پارلمان، اختیارات قانونگذاری را برای خود حفظ کرد، بر عهده داشت.
طنطاوی در سال هزار و نهصد و پنجاه و شش به عنوان افسر ارتش مصر در مناقشات مربوط به کانال سوئز، جنگ شش روزه در سال هزار و نهصد و شصت و هفت و همچنین جنگ کیپور در سال هزار و نهصد و هفتاد و سه شرکت داشت.
یک یادداشت دیپلماتیک آمریکا مربوط به سال دو هزار و هشت، که پایگاه اطلاع رسانی ویکیلیکس افشا کرد، اطلاعات و اسراری را درباره این نظامی قدرتمند مصر فاش کرد. طبق این سند، طنطاوی شخصیتی دارد که در برابر تغییرات از خود مقاومت نشان می دهد و برای حفظ ثبات مصر که با هشتاد و دو میلیون نفر پر جمعیت ترین کشور جهان عرب محسوب می شود، اهمیت بسیار زیادی قائل است.
از زمان انعقاد توافق نامه صلح میان مصر و اسرائیل در سال هزار و نهصد و هفتاد و نه، آمریکا کمکهای مالی زیادی به ارتش مصر می کند. دولت آمریکا هر سال حدود یک میلیارد و سیصد میلیون دلار به ارتش مصر کمک می کند.
اکثر رقبای رژیم سابق مصر از خویشتن داری ارتش این کشور در قیام مردمی سال دو هزار و یازده استقبال کردند این در حالی بود که پلیس مصر در همین ماجرا با اتهامات و انتقادهای زیادی روبرو شد. صنحه های زیادی در رسانه های مصر پخش شد که در آن نظامیان مصری با جمعیت تظاهر کننده مخالف رژیم رفتاری دوستانه و برادارانه داشتند.
با این وجود به تدریج در ماههای اخیر تصویری که بسیاری از مردم مصر از ارتش کشورشان و فرماندهان آن داشتند، به شدت خدشه دار شد. در این میان ذهنیت جوانان مصری که آغازگر قیام برضد رژیم حسنی مبارک بودند، نسبت به طنطاوی به کلی دگرگون شد. ارتش و مسئولان بلند پایه آن متهم شدند که تلاش می کنند به هر قیمتی که شده و حتی با توسل به خشونت برضد معترضان، اختیارات سیاسی و اقتصادی خود را حفظ کنند و به این ترتیب سیستم سرکوبگرانه ای را که از رژیم حسنی مبارک به ارث برده است، ابدی سازند.
در ماههای اخیر در چندین تجمع که در میدان تحریر قاهره برگزار شده بود، مردم مصر طنطاوی را هو کردند و از وی خواستند عرصه سیاسی مصر را ترک کند. برخی از معترضان مصری حتی اعدام طنطاوی را خواستار شدند.
نظرات بینندگان