arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۳۰۳۶۱
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۲۹ خرداد ۱۴۰۲

صبحانه خبری، ۲۹ خرداد ۱۴۰۲؛ از تصویب واردات خودرو‌های کارکرده تا لغو تناسبی شدن انتخابات مجلس

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

توضیح معاون اول قوه قضاییه درمورد عفو بازداشتی های حوادث پاییز ۱۴۰۱
حجت الاسلام و المسلین محمد مصدق معاون اول قوه قضاییه با اشاره به حوادث پاییز سال ۱۴۰۱ گفت: در قضیه اغتشاشات اخیر برخورد قوه قضاییه رویکردی متانت‌محور و توام با عقلانیت و البته با قاطعیت بود. او ادامه داد: عفو زمانی داده شد که اغتشاشات تمام شده بود و نظام در کمال اقتدار پیشنهاد عفو داد. حجت الاسلام مصدق تاکید کرد: حدود ۹۰ هزار نفر از این عفو استفاده کردند؛ نه اینکه ۹۰ هزار نفر زندان بودند بلکه اکثر قریب به اتفاق تحت تعقیب بودند. این عفو بی سابقه از زبان دشمنان هم یکی از محسنات نظام اسلامی برشمرده شد.

تصویب واردات خودرو‌های کارکرده
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ماده واحده لایحه دو فوریتی واردات خودروی کارکرده با عمر حداکثر پنج سال از زمان ترخیص از گمرک، موافقت کردند. 

رئیسی: آنها که مسکن نساختند باید جواب دهند
ابراهیم رئیسی رئیس جمهور برای تقدیم برنامه هفتم توسعه با حضور در جلسه علنی مجلس گفت: بعضی می‌گفتند دولت اصلا برنامه دارد یا نه؟ ما از روز اول برنامه داشتیم. او گفت: برخی می گویند دولت قول داده است یک میلیون مسکن بسازید. آنها که نساختند باید جواب دهند که چرا مسکن نساختند؟ 

حمله امام جمعه قزوین به روحانی
حجت الاسلام عبدالکریم عابدینی، امام جمعه قزوین ونماینده ولی فقیه در این استان با بیان اینکه رهبر انقلاب عقب نشینی و امتیاز دادن برخی دولتها به غرب را موجب تعرض و محور شرارت خواندن کشور از سوی آنها دانستند، گفت: آقای حسن روحانی گلو پاره کرد که وقتی برجام تصویب شد تمام تحریم ها از ایران برداشته می شود و همچنین آقای ظریف همان مطالب را با آب و تاب و خاصی تکرار کرد و آنها دروغ واضح و مشخصی را به خورد مردم دادند.

چرا دریافت خودرو از سوی برخی نمایندگان بررسی نشد؟
علیرضا بیگی، نماینده مردم تبریز که ماجرای شاسی بلندها را مطرح کرده بود، تاکید کرد: لازم است هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان توضیح دهد که چرا به مسئله دریافت خودرو از سوی برخی نمایندگان ورود نکرده و به عنوان سوءاستفاده از اختیارات و جایگاه نمایندگی که در این زمینه قانون مشخص وجود دارد این مساله را مورد رسیدگی قرار نداده است. او همچنین گفت: از سوی دیگر هیئت رئیسه بر اساس یک نامه فاقد وجاهت قانونی به مدت ۴۰ روز مانع از انجام وظایف نمایندگی اینجانب شد و به این مسأله باید شفاف رسیدگی شود.

بازداشت سه خبرنگار روزنامه اصولگرا
مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به بازداشت چند تن از نمایندگان روزنامه قدس در حین پوشش یک تجمع واکنش نشان داد. ایمان شمسایی نوشت:  «دیروز از طریق مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی مطلع شدم سه خبرنگار روزنامه قدس دستگیر شدند. پس از تماس با آقای یعقوبی مدیرمسئول این روزنامه با همکاری مرکز رسانه قوه قضائیه مذاکره شد و دوستان قول پیگیری دادند. آقای دکتر مهدی‌پور هم پیگیری کردند و دو نفر آزاد شدند و یک نفر همچنان بازداشت است. امیدوارم فردا ایشان نیز آزاد شود. فراجا و قوه قضائیه سابقه تعامل سازنده با اصحاب رسانه دارند و انتظار می‌رود این مسئله نیز با لحاظ شدن رسالت خبرنگاری و ذات کاری حساس و دقیق اهالی رسانه، بررسی و ختم به خیر شود.»

سلاح‌ورزی رییس اتاق بازرگانی ایران شد
حسین سلاح ورزی، با کسب اکثریت آرا به عنوان رئیس دوره دهم اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران انتخاب شد.«حسین پیرموذن»، «حسین سلاح‌ورزی» و «یونس ژائله» به عنوان نامزدهای ریاست اعلام آمادگی کردند که سلاح‌ورزی پس از رای گیری از اعضا با ۲۶۵ رای به مدت چهار سال به عنوان رئیس دوره دهم انتخاب شد. 

رشیدی کوچی: دولت اگر می‌خواهد قیمت خودرو ارزان نشود، به طور رسمی اعلام کند
جلال رشیدی کوچی عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس گفت: ما به دنبال این هستیم تا با شکستن انحصار در بازار خودرو و کاهش قیمت‌ها مردم بتوانند خودروهای مناسب سوار شوند اما اکنون آیین‌نامه‌ای که برای واردات خودرو نوشته شده تعرفه‌ها را به شکل تصاعدی افزایش داده است. او اظهار کرد: دولت اگر می‌خواهد قیمت خودرو ارزان نشود به طور رسمی اعلام کند. او تصریح کرد: در کجای دنیا ۱۷۱ درصد یعنی سه برابر قیمت ماشین عوارض گرفته می‌شود؟

رهبر طالبان: حمله‌ شوروی، از تجاوز آمریکا بدتر بود
ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، در ملاقات با روسای اطلاعات و فرهنگ این گروه گفت، رژیم طالبان هنوز در مرحله آزمون قرار دارد و اعضای این گروه نباید «در راه اجرای شریعت خسته و سست» بشوند. ملا هبت‌الله در این ملاقات، در مورد حضور نظامی شوروی و آمریکا در افغانستان صحبت کرد و گفت: «حمله‌های وحشیانه شوروی علیه مردم افغانستان، از تجاوز آمریکا بدتر بود.»

۷ فوتی در اردبیل و ۲ مفقودی در چالوس به دلیل سیل
جمعیت هلال‌احمر در اطلاعیه‌ای با اشاره به بارش‌های سیل‌آسا در ۱۲ استان کشور اعلام کرد: سیل هفته اخیر ۷ فوتی در اردبیل و ۲ مفقودی در چالوس بر جای گذاشت. 

لغو تناسبی شدن انتخابات مجلس
نمایندگان مجلس شورای اسلامی ماده‌ای از طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس را که در آن موضوع تناسبی شدن انتخابات به صورت آزمایشی آمده بود، حذف کردند. منظور از تناسبی شدن آن است که مطابق این ماده بنا بود در شهرهایی که بیش از 4 کرسی نمایندگی دارند، آرای داوطلبان منفرد و منتخبان فهرستی، به نسبت تعداد آراء ، از کرسی های نمایندگی سهم داشته باشند و تعداد منتخبان هر فهرست نیز، براساس نسبت آراء صحیح ماخوذه آن فهرست به کل آراء صحیح ماخوذه همه فهرست ها ضربدر تعداد کرسی های اختصاص داده شده به فهرست ها، باشد.

افزایش شمار مسمومان مشروبات الکلی در کرج
شهرام صیادی، رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز از افزایش شمار مسمومیت الکلی در استان خبر داد و گفت: شمار این افراد به ۱۴۱ نفر رسید. شهرام صیادی افزود: متاسفانه تا کنون ۱۲ نفر جان خود را از دست داده اند و چهار نفر اینتوبه(لوله گذاری برای تنفس) شده‌اند. 

نظرات بینندگان