arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۳۲۹۲۲
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۰ - ۱۹ تير ۱۴۰۲

قالیباف: اگر فراخوان فقه حکمرانی را جدی می‌گرفتیم، امروز با مسئله حجاب مواجه نمی‌شدیم

محمد باقر قالیباف رئیس مجلس با بیان اینکه اگر فراخوان فقه حکمرانی را جدی می‌گرفتیم امروز با مسئله عرفی و قانونی پیرامون حجاب مواجه نمی‌شدیم افزود: دهه نود، از نظر فکری و نظری و در عرصه علوم فکری و انسانی، دهه خوبی نبود. اگر علوم انسانی جایگاه شایسته خود در تداوم نهضت نرم‌افزاری و تولید علم پیدا کرده بود چه بسا شاهد رخداد‌هایی مثل ناآرامی‌های سال گذشته نبودیم یا مواجهه بهتری با آن می‌داشتیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

میزان: رئیس مجلس گفت: پس از انقلاب اسلامی زمینه فرصت‌های خوبی برای ما فراهم شده است ما به طور مضاعف به حرکت عالمانه به پدیده‌ها و روندها نیازمندیم و در چله دوم انقلاب نیازمند بازاندیشی در علوم انسانی هستیم اگر نه در دام حکمرانی کهنه خواهیم ماند و دچار اشتباهات سهمگینی خواهیم شد.

محمد باقر قالیباف در اختتامیه چهاردهمین جشنواره بین المللی فارابی ویژه تحقیقات علوم انسانی و اسلامی در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما بیان داشت: اندیشمندان و دانشمندان ما به ویژه در عرصه علوم انسانی تنها مسیر حل مسائل و مشکلات امروز کشور هستند. ما در دهه ۹۰ نه فقط تجربه خوبی از نظر رونق اقتصادی نداشتیم بلکه از نظر فکری و نظری درعرضه علوم انسانی دهه خوبی را پشت سر نگذاشتیم.

رئیس مجلس با بیان اینکه ویژگی علوم انسانی این است که وضعیت امروز ما را شرح می‌دهد و راه پیش روی ما روشن می‌کند؛ گفت: متأسفانه این جایگاه ارزشمند آنچنان که باید و شاید در کشور مورد توجه قرار نگرفته است.

وی گفت: باید از هرگونه خوشبینی و بدبینی پرهیز کنیم و آرمان‌خواهی واقع‌بینانه را جایگزین آن کنیم و اگر در کشور به دنبال استقلال و پیشرفت هستیم باید یک کشور مولد باشیم. جامعه ما نیاز به بالابردن سطح عقلانیت عمومی دارد. برای ایران قوی نیازمند حکمرانی دانایی محور هستیم.

 قالیباف با بیان اینکه اگر فراخوان فقه حکمرانی را جدی می‌گرفتیم امروز با مسئله عرفی و قانونی پیرامون حجاب مواجه نمی‌شدیم افزود: دهه نود، از نظر فکری و نظر و در عرصه علوم فکری و انسانی، دهه خوبی نبود. اگر علوم انسانی جایگاه شایسته خود در تداوم نهضت نرم‌افزاری و تولید علم پیدا کرده بود چه بسا شاهد رخداد‌هایی مثل ناآرامی‌های سال گذشته نبودیم یا مواجهه بهتری با آن می‌داشتیم.

رئیس مجلس بیان کرد: پس از انقلاب اسلامی زمینه فرصت‌های خوبی برای ما فراهم شده است ما به طور مضاعف به حرکت عالمانه با پدیده‌ها و روند‌ها نیازمندیم و در چله دوم انقلاب نیازمند بازاندیشی در علوم انسانی هستیم اگر نه در دام حکمرانی کهنه خواهیم ماند و دچار اشتباهات سهمگینی خواهیم شد.

قالیباف گفت: برنامه هفتم توسعه ما باید به میراث علمی و معنوی در عرصه‌های مختلف پیوند دهد. تا زمانی که توجه شایسته به علوم انسانی نداشته باشیم همچنان دنباله رو غرب خواهیم ماند. این ویژگی علوم انسانی است که وضعیت امروز ما را مشخص می‌کند.

وی با بیان اینکه در چله دوم انقلاب راه احیای علوم انسانی بازگشت به ایده نهضت نرم‌افزاری است گفت: ما باید تولید قدرت، معرفت، ثروت و منزلت کنیم و لحظه‌ای از او غافل نباشیم و این در نهاد اندیشمندان و بزرگان علوم ماست. از طرف دیگر جامعه نیاز به بالابردن سطح عقلانی و تفکر عمومی دارد در این صورت می‌توانیم از پیشرفت بدون اندیشه دور شویم.

رئیس مجلس ضمن اشاره به اینکه هر چه فرهنگ عمومی ما در زمینه دانایی تقویت شود ابتکار و خلاقیت ما نیز بیشتر خواهد شد گفت: تحول در عرصه حکمرانی کشور بدون تحول در علوم انسانی اتفاق نخواهد افتاد.

قالیباف با بیان اینکه برای ایران قوی نیازمند حکمرانی دانایی محور هستیم ادامه داد: در رسیدن به این علوم ما تنها نیستیم، جشنواره فارابی می‌تواند در مسیر هم اندیشی و صلح همراه با عدالت و دین داری آمیخته با پیشرفت همراه باشد. این جشنواره می‌تواند فضای مناسبی برای بازتاب علمی دانشمندان جهان اسلام داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه برنامهٔ هفتم توسعه باید هم ما را به میراث علمی و معنوی‌مان پیوند بدهد، هم ما را از فناوری‌های نوین بهره‌مند سازد گفت: در افق نزدیک پیش‌رو، یعنی در برنامهٔ هفتم توسعهٔ کشور، نیازمند یک برنامهٔ پیشرفت توأم با عدالت برمبنای علوم انسانی و اسلامی هستیم. همچنین برنامهٔ هفتم باید ما را به میراث علمی و معنوی‌مان در عرصه‌های مختلف زندگی پیوند دهد؛ بدون آنکه ما را از برخورداری از فناوری‌های نوین محروم کند.

وی ادامه داد: در دو سال اخیر این فرصت را فراهم کردیم که در موضوعات مهم بتوانیم از اندیشمندان استفاده کنیم و به صورت جمع سپاری اعم از طرح‌ها و لوایح را در اختیار اندیشمندان قرار بدهیم و به صورت مستقیم نظرات آن‌ها را داشته باشیم. الان این فرصت برای برنامه هفتم توسعه فراهم است و بیش از ۴۰۰ نفر از نخبگان در این مدت کمتر از ۴۸ ساعت که برنامه بارگذاری شده نظرات بسیار خوبی ارائه کرده‌اند.

رئیس مجلس گفت: خرد جمعی می‌تواند برنامه هفتم را در همه بخش‌ها بررسی کند. این برنامه از امروز قریب به ۴۰ روز زمان لازم دارد تا بعد از بررسی در کمیسیون تلفیق در صحن بررسی و تصویب شود. ما باور داریم بدون همکاری نخبگان قادر نخواهیم بود این برنامه را تدوین کنیم. ما برای برنامه هفتم شیوه برنامه‌ریزی را متفاوت دیدیدم و دولت نیز چند نوبت تجدیدنظر کرد، اما همچنان نیازمند توجه و خرد جمعی شماست.

قالیباف ادامه داد: در برنامه هفتم به دنبال این هستیم که به ثبات اقتصادی برسیم و تلاش می‌کنیم این مهم برای آحاد مردم مشهود باشد. از طرف دیگر برنامه بر اساس سیاست‌های کلان حتما باید مسئله محور و بر اساس حل مسائل اساسی حرکت کند. این مسائل نیز باید با اولویت انتخاب شود و تعداد بسیار محدود از مسائل اصلی انتخاب و بر آن متمرکز شویم و توان قدرت حل مسئله را پیدا کنیم.

وی اظهار داشت: خیلی مهم است بدانیم مخاطب برنامه هفتم کیست. ما به این جمع بندی رسیدیم که همه شاخص‌هایی که دنبال می‌کنیم مخاطب خانواده است و همه آثار آن در خانواده باید مشهود باشد. به عنوان مثال در یک خانواده سهم فرهنگ، آموزش، سلامت، اوقات فراغت و ... کجاست؟ این‌ها موضوعاتی است که در دستور کار است.

نظرات بینندگان