arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۴۶۴۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۶ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۱

سرویس های اطلاعاتی آمریکا «سرویس بهداشتی یک دستشویی» را با تسیسات هسته ای اشتباه گرفتند!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی اتهامات مربوط به سایت نظامی پارچین را مانند گذشته بی اساس و ثمره ابهام آفرینی سرویس های جاسوسی دانست.
به گزارش خبرنگار ما؛ در ادامه نشست خبری علی اصغر سلطانیه ، خبرنگار روزنامه شرق با اشاره به اصرار آژانس بر بازدید از سایت پارچین آن را مربوط به پروتکل الحاقی دانست و پرسید چه شرایطی باید ایجاد شود که جمهوری اسلامی ایران به این پروتکل بپیوندد؟
سلطانیه در پاسخ گفت: این موضوع ارتباطی با پروتکل الحاقی ندارد و مشکل اساسی نیست.
وی افزود: بر اساس تصمیم ما برای همکاری ها و رفع ابهامات در این زمینه ، مهم تعیین چارچوبی برای این همکاری هاست.
سلطانیه گفت: بازرسان آژانس قبلاً دو بار از سایت پارچین بازدید کردند و پس از بازدید و نمونه برداری ها برای آنان اثبات شد که هیچ ماده هسته ای در آنجا وجود ندارد.
وی با اشاره به مذاکرات اخیر ایران با آژانس افزود: پس از طی شدن همه مراحل خواهید دید که اتهامات اخیر نیز بی اساس و ناشی از اطلاعات غلط سازمان های جاسوسی است که در صدد ابهام آفرینی هستند.
سلطانیه گفت: در سال 2004 پروتکل الحاقی را دو سال و نیم داوطلبانه اجرا کردیم و چیزی برای پنهان کردن نداریم.
وی با اشاره به ادعای پیشین بازرسان مبنی بر وجود معادن اورانیوم اعلام نشده در اطراف معدن گچین بندرعباس گفت: مبنای این ادعا اطلاعات سازمان های جاسوسی بود که در پاسخ به خواست آنان برای بازدید از این معدن خیالی گفتم اگر سازمان سیا چنین معدنی یافته است به ما نشان دهد و جایزه بگیرد.
سلطانیه افزود: بازرسان آژانس با اصرار بر این خواسته بی اساسشان دو عکس ماهواره ای نشان دادند و اعلام کردند سرویس اطلاعاتی یکی از کشورها دو سال این عکس ها را بررسی کرده است و شکی ندارند که چنین معدنی وجود دارد و ما در حال تبدیل اورانیوم و غنی سازی هستیم.
وی ادامه داد: ما از نادرست بودن این اطلاعات مطمئن بودیم و به همین علت پذیرفتیم طبق اطلاعات بازرسان و مشخصات جغرافیایی به محل مورد نظر برویم اما پس از دو سه ساعت حرکت در منطقه طبق جی پی اس فقط با تابلوی یک شرکت خصوصی مواجه شدیم که سنگ به خلیج فارس منتقل می کرد.
وی گفت: بازرسان آژانس به رغم دیدن این حقایق خواستار بازرسی از آن منطقه شدند اما پس از مدت ها بررسی با دستگاه های آشکارساز چیزی از اشعه رادیواکتیو نیافتند و عذرخواهی کردند.
سلطانیه افزود: بازرسان آژانس در ادامه این اقدامات با استناد به عکس ماهواره دوم مدعی افزایش ساختمان های جدید در این محدوده و نگرانی آژانس شدند اما پس از بررسی در سازه های آن منطقه ، با سرویس های بهداشتی کارکنان آن شرکت خصوصی مواجه شدند.
نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: ما با چنین وضعی مواجهیم که چنین ادعاهای موهومی بر اساس کارهای جاسوسی و اطلاعاتی سرویس های جاسوسی مطرح و دو سال با استناد به دو عکس ما را متهم می کردند.
سلطانیه افزود: دوست داشتم حالت بازرسان آژانس هنگام مواجه شدن با این حقایق عکسبرداری می شد که در واکنش به اثبات این ادعاهای دروغین ، سه بار چنین اتهامات بی اساسی را که موجب مخدوش شدن اعتبار آژانس می شود علیه ما مطرح کردند .
وی تأکید کرد: ما در پی سلاح هسته ای نبوده ایم و نخواهیم بود زیرا طبق فتوای مقام معظم رهبری داشتن سلاح های هسته ای حرام است و امام خمینی (ره) نیز 27 سال پیش درباره سلاح های هسته ای دو ابرقدرت شرق و غرب هشدار داده و از دانشمندان خواسته بودند مردم را در این باره آگاه کنند.
سلطانیه با اشاره به دو و نیم سال پیوستن داوطلبانه جمهوری اسلامی به پروتکل الحاقی افزود: پس از انعکاس موضوع فعالیت های صلح آمیز هسته ای ما به شورای امنیت ، مجلس شورای اسلامی به علت اقدام غیرقانونی در انعکاس این موضوع به شورای امنیت ، در مصوبه ای توقف اجرای پروتکل الحاقی را خواستار شد و دولت را ملزم به همکاری با آژانس در چارچوب ان پی تی کرد .
وی گفت: اگر پرونده فعالیت های هسته ای صلح آمیز ما به حالت عادی باز گردد و شورای امنیت در این باره دخالت نکند بعید نمی دانم که مجلس با این موضوع موافقت کند ولی در شرایط کنونی ما فقط متعهد به ان پی تی هستیم.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
CANADA
|
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۷
4
20
تو راست می گی
ناشناس
|
SWEDEN
|
۱۷:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۷
2
20
معلوم نیست توی دستشویی چه کار کردن که آمریکاییا فکر کردن دارن بمب هسته ای اونجا درست میکنن. :)
نظرات بینندگان