arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۴۸۱۶
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۱ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۱
در واكنش به گروه تماس پيشنهادي ايران براي سوريه

وزير خارجه ونزوئلا : حضور ونزوئلا مردم سوريه را به آرامش مي‌رساند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پيشنهاد تهران براي تشكيل گروه تماس با حضور ايران، مصر و ونزوئلا كه از سوي برخي مقامات دفتر رياست‌جمهوري و مجلس شوراي اسلامي جمهوري اسلامي مطرح شده، واكنش مثبت ونزوئلا را به همراه داشت. هر چند هنوز مقامات مصر به اين پيشنهاد واكنش نشان نداده‌اند، مقامات سوريه به گفته علاءالدين بروجردي رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي به راهكار‌هاي ايران اعتماد كامل دارند.

گروه تماس با مشاركت ايران پس از نشست مشورتي تهران درباره سوريه و در حاشيه اجلاس سران سازمان همكاري‌هاي اسلامي در مكه از سوي محمد مرسي، رييس‌جمهور مصر مطرح شد. وي پيشنهاد داد ايران، مصر، تركيه و عربستان سعودي كه همگي از كشور‌هاي تاثيرگذار در سوريه هستند گروهي تشكيل داده و براي فرونشاندن بحران در سوريه تلاش كنند. مقامات قاهره تاكيد كردند با توجه به نقش گسترده ايران در سوريه، اين كشور مي‌تواند بخشي از راه‌حل باشد؛ موضوعي كه كوفي عنان، نماينده سابق سازمان ملل در امور سوريه نيز آن را مورد توجه قرار داده بود اما مخالفت امريكا و متحدانش را به همراه داشت.

هرچند طرح مرسي پس از مطرح شدن واكنش مثبت مقامات تهران را به همراه داشت اما با گذشت حدود دو هفته، زمزمه‌هايي از پيشنهاد‌هايي به موازات اين طرح از سوي ايران به گوش مي‌رسد. حضور تركيه و عربستان سعودي در گروه تماس از آنجايي كه تهران به حمايت اين دو كشور از معارضان در سوريه اعتقاد دارد، مهم‌ترين دليلي است كه موجب شده مقامات جمهوري اسلامي، ونزوئلا را براي مشاركت در گروه تماس پيشنهاد دهند؛ كشوري كه در اولويت استراتژي ايران در نگاه به امريكاي لاتين قرار دارد و محمود احمدي‌نژاد، رييس‌جمهور آن را برادر خطاب مي‌كند. ونزوئلا كه هزاران كيلومتر دور‌تر از ايران و سوريه در امريكاي جنوبي واقع شده، رييس بعدي جنبش عدم تعهد خواهد بود و اين نكته‌يي است كه پيشنهاد‌دهندگان تشكيل گروه تماس با مشاركت ايران، مصر و ونزوئلا به آن اشاره مي‌كنند. شيخ‌الاسلام، مشاور امور بين‌الملل رياست‌جمهوري بر اين باور است كه تركيه و عربستان در سوريه اصل مشكل هستند و بايد از كشور‌هايي مانند ونزوئلا به جاي اين دو كشور استفاده كرد.

اين در حالي است كه پيشنهاد تهران براي مقامات در كاراكاس نيز خوشايند بوده است. تهران و كاراكاس كه جبهه‌يي ضدامريكايي تشكيل داده‌اند تاكنون بارها بر اتحاد نزديك خود تاكيد كرده‌اند، هرچند هوگو چاوز، رييس‌جمهور ونزوئلا مانند ايران موضعي بسيار قاطع در حمايت از بشار اسد در سوريه اتخاذ نكرده است، اما معاون سياسي وي از پيشنهاد ايران مبني بر شكل‌گيري گروه تماس و نقش‌آفريني ونزوئلا در كنار ايران و مصر براي حل بحران سوريه استقبال كرده است. به گفته وي كه به جاي چاوز كه درگير مسائل انتخابات كشورش است، براي شركت در اجلاس غير متعهد‌ها به تهران سفر كرده، نقش‌آفريني كشورهاي منطقه و درگير در اين بحران، دخالت قدرت‌هاي خارجي در سوريه را كاهش مي‌دهد. نيكولاس مادورو، معاون سياسي رييس‌جمهور و وزير خارجه ونزوئلا كه در راس هياتي 24 نفره وارد ايران شده بود در پاسخ به «مهر» درباره نقش‌آفريني اين كشور در قالب گروه تماس براي حل بحران سوريه گفت: قبل از هر چيز در وهله اول از قدرت‌هاي بزرگ مي‌خواهم كه از دخالت در امور داخلي سوريه دست بردارند و اجازه دهند مردم سوريه در آرامش و صلح و استقلال به زندگي خود ادامه دهند. وزير امور خارجه ونزوئلا ادامه داد: اين پيشنهاد، پيشنهاد بسيار خوبي است كه با شركت طرف‌هاي درگير و كشورهاي منطقه براي حل اين مشكل قدرت‌هاي بزرگ و قدرت‌هاي خارجي از دخالت در بحران سوريه دست بر مي‌دارند. نيكولاس مادورو تاكيد كرد: كشور ونزوئلا از اين پيشنهاد استقبال مي‌كند، زيرا اين پيشنهاد باعث مي‌شود مردم كشور سوريه به صلح و آرامش واقعي دست پيدا كنند. گفتني است در ابتداي ورود معاون سياسي رييس‌جمهور ونزوئلا به فرودگاه بين‌المللي مهرآباد، وي درباره برگزاري اجلاس غيرمتعهدها در ايران گفت: برگزاري اين اجلاس باعث ايجاد جهان چند قطبي مي‌شود كه در آن اثري از هژموني كه خود در حال سقوط است نخواهد بود.

وي افزود: اين اجلاس در كشوري برگزار مي‌شود كه ملتش ملتي سختكوش و خواهان توسعه و صلح هستند. 120 كشور در ايران دور هم جمع شدند تا در راستاي صلح جهاني گام بردارند. وزير خارجه ونزوئلا تاكيد كرد: به طور خاص سلام و مراتب همبستگي هوگوچاوز را به ملت ايران ابلاغ مي‌كنم و اميدوارم اين نشست با موفقيت برگزار شود.
نظرات بینندگان