arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۵۸۴۱
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۱ - ۱۹ شهريور ۱۳۹۱

يازدهمين سالگرد ترور شير دره پنجشير/ تصویر

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
همزمان با يازدهمين سالگرد يادبود احمد شاه مسعود، فرمانده مجاهدين افغانستان، وقوع يك حمله انتحاري در نزديكي مقر ناتو در كابل حداقل شش كشته و پنج زخمي برجاي گذاشت. اكثر قربانيان اين حمله جوانان رهگذر عنوان شده‌اند.
حمله‌يي مشابه در ولايت اروزكان در جنوب اين كشور نيز حداقل دو كشته بر جا گذاشت. طالبان مسووليت اين حملات انتحاري را برعهده گرفته است.

اين حملات لحظاتي قبل از آغاز مراسم يازدهمين سالگرد ترور احمد شاه مسعود، از فرماندهان و مجاهدين افغانستان كه در 18 شهريورماه سال 1380 كشته شد، صورت گرفت. او بر اثر انفجار انتحاري دو تروريست عرب مظنون به ارتباط با شبكه القاعده كه خود را خبرنگار معرفي كرده بودند، در خواجه بهاءالدين ولايت تخار افغانستان كشته شد.

احمدشاه مسعود ملقب به شير دره پنجشير، از فرماندهان و مجاهدين افغانستان بود كه سال‌ها با ارتش شوروي سابق كه افغانستان را اشغال كرده بود جنگيد و پس از آن هم در مبارزه با طالبان و درگيري‌هاي داخلي افغانستان نقش عمده‌يي داشت. مارشال قسيم فهيم، معاون اول رييس‌جمهور، در سخناني به مناسبت هفته شهيد و يازدهمين سالروز شهادت شهيد احمدشاه مسعود در مراسمي كه در كابل برگزار شده بود، برقراري صلح را واجب دانست.

 به گزارش آوا پرس، قسيم فهيم گفت تا زماني كه صلح نشود ما در عرصه‌هاي سياسي، اجتماعي و فرهنگي موفق نخواهيم بود. او گفت: زماني صلح نتيجه مي‌دهد كه ما دست بالا در عرصه نظامي داشته باشيم، در غير آن اگر ما صلح بخواهيم و آنان شخصيت‌هاي ما را بكشند يا مردم بيگناه ما را به شهادت برسانند؛ هيچ‌وقت به آن نخواهيم رسيد و در برقراري صلح در افغانستان ترديد وجود خواهد داشت.

معاون اول رييس‌جمهور اضافه كرد: طالبان قبلا رهبران جهادي ما را از بين برده و حالا دست به كشتار مردم بيگناه در مساجد، قبرستان و محافل عروسي مي‌زنند، با اين شيوه صلح امكان‌پذير نخواهد بود. مارشال فهيم تصريح كرد: طالبان را امريكا و ناتو نه، بلكه مجاهدين شكست دادند. اين مجاهدين بودند كه در عمل مراكز نظامي و استراتژيك طالبان را فتح كردند و آزادي را به افغانستان برگرداندند.

اين فرمانده مجاهد افزود: امروز در حالي از شهادت قهرمان ملي افغانستان تجليل مي‌شود كه نه تنها شخصيت‌هاي برجسته ما در گذشته به شهادت رسيدند كه كاروان ترور و شهادت رهبران جهادي و شخصيت‌هاي جهادي همچنان ادامه دارد. مارشال فهيم اضافه كرد: شهيد احمدشاه مسعود، در طول زندگي‌اش به خاطر نجات مردم و شكست كفار و دشمنان ملت افغانستان يك لحظه كوتاهي نكرد.

مارشال قسيم فهيم در سخنان خود گفت: شهيد مسعود به خاطر رسالت ديني و اسلامي خويش جبهه ملي مقاومت در برابر هجوم طالبان را تشكيل داد. زحمت و تلاشي كه احمدشاه مسعود در راه استقلال كشور و مبارزه با تروريسم انجام داد، بالاتر از توانايي يك انسان بود.

شهيد مسعود بر اين عقيده بود كه حتي به اندازه يك كلاه از خاك افغانستان باقي باشد، از آن دفاع خواهند كرد. او تصريح كرد: متاسفانه مجاهدين در جريان اردو‌سازي افغانستان توسط جامعه جهاني حذف شدند.

اين كوتاه فكري جامعه جهاني و سطحي نگري شركاي آنان در افغانستان سبب شد كه طالباني كه از بين رفته بود دوباره از فرصت استفاده كرده، نفوذ كنند و قدرت پيدا كنند. معاون اول حامد كرزاي خاطرنشان كرد: ما در عرصه سياسي، اجتماعي و امنيتي با مشكلات و پيچيدگي‌هايي روبه‌رو هستيم كه متاسفانه قوانين افغانستان جوابگوي همه خواسته‌هاي مردم افغانستان به خصوص از لحاظ نظام سياسي نبوده است.

به گفته او، نظام موجود افغانستان براي وحدت ملي بسيار تلاش كرده است، اما اين زماني ممكن است كه با اجماع مردم افغانستان يك نوع نظام و سيستم واحد به وجود بيايد. فهيم گفت: ضرورت اتحاد مردم از آن لحاظ بيشتر مي‌شود كه در دو سال آينده ما با دو مساله مهم، خروج قواي خارجي از افغانستان و انتخابات رياست‌جمهوري روبه‌رو خواهيم بود.

 به عقيده او، مردم ما بايد با حمايت‌شان از دولت و نيروهاي نظامي افغانستان، آنان را در انتقال امنيت از نيروهاي خارجي به نيروي خودي حمايت كنند. او مساله دوم را انتخابات رياست‌جمهوري پيش رو دانست و گفت: خداي ناخواسته اگر وضعيت امنيتي افغانستان بدتر شود، نمي‌توان يك انتخاب شفاف و عادلانه داشت.

مارشال فهيم افزود: ما بايد هوشيار باشيم و بدانيم كه دشمنان افغانستان در كمين هستند، مبادا باز در كشور ما رخنه كنند و مصيبت‌هايي را كه در گذشته داشتيم دوباره تكرار شود. او گفت: نيروهاي امنيتي افغانستان بايد حمايت و تقويت شوند، آنان از تربيت لازم برخوردار هستند، پس بايد از تجهيزات لازم نيز برخوردار باشند.

مراسم گراميداشت يازدهمين سالگرد شهادت احمد شاه مسعود در مكان خيمه «لويي جرگه» افغانستان با حضور شخصيت‌هاي برجسته سياسي از جمله «عبدالله عبدالله»، «احمدضياء مسعود»، «عبدالرئوف ابراهيمي» رييس پارلمان، نمايندگان پارلمان افغانستان، مقامات دولتي و رهبران جهادي و سفراي كشورهاي خارجي مقيم كابل برگزار شد.
نظرات بینندگان