arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۶۱۱۱۶
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۰۸ - ۱۱ بهمن ۱۴۰۲

صبحانه خبری، ۱۱ بهمن ۱۴۰۲؛ از پیام‌های ایران و آمریکا به یکدیگر در دو روز گذشته تا اعلام تعلیق عملیات‌های کتائب حزب الله عراق علیه آمریکا

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

۵۵۱ اینفلوئنسر باید مالیات دهند
سیداحسان خاندوزی وزیر اقتصاد گفت: اخذ مالیات از اینفلوئنسرها که بیش از ۵۰۰ هزار هستند در بودجه آمده بود. ۵۵۱ کاربر شناسایی شده و مشمول حکم قانون بودجه ۱۴۰۱ بوند که ۱۳۱ فعال بیش از ۲۳۰۰ میلیارد تومان درآمد داشته اند و وزارت اقتصاد دنبال اجرای قانون است. 

دشمن فضایی را طراحی کرده تا تکانه‌هایی ایجاد کند
سپهر خلجی رئیس شورای اطلاع رسانی دولت در خصوص افزایش نرخ دلار گفت: دشمن فضایی را طراحی کرده تا در اقتصاد تکانه‌هایی ایجاد کند و به مردم فشار بیاورد. همانطور که سران برخی کشورها در حاشیه جلسات به رئیس جمهور می‌گویند آمریکایی‌ها گفته‌اند که هدف گذاری روی اقتصاد ایران است. 

نشر ثالث به دستور اداره اماکن پلمپ شد
مجموعه فرهنگی نشر ثالث در اینستاگرام خود خبر از پلمپ مجموعه داد. این مجموعه در اینستاگرام خود نوشته است که شعبه کریمخان این مجموعه به دستور اداره اماکن پلمپ شده است.

مزد منطقه‌ای رای نیاورد
عضو کارگری شورایعالی کار گفت: در متن صورتجلسه‌ی کمیته‌ی مزد آمده که اعضا با تصویب مزد ملی، به همان روال سابق، موافقت کردند و قرار شد تحقیقات در خصوص مزد منطقه‌ای ادامه داشته باشد. 

عمران خان به ۱۰ سال زندان محکوم شد
‌دادگاه پاکستان «عمران خان»، نخست‌وزیر سابق و «شاه محمود قریشی»، وزیر خارجه اسبق این کشور را در یک پرونده مربوط به افشای اسرار دولتی به ۱۰ سال زندان محکوم کرد. 

حماس: تا پایان هفته به توافق‌ها در نشست پاریس پاسخ می‌دهیم
در پی برگزاری نشست محرمانه‌ای در پاریس با محوریت دستیابی به توافق برای توقف جنگ در غزه و ارائه پیش‌نویس توافق صورت گرفته به جنبش حماس، این جنبش اعلام کرد که طی روز‌های آتی به تفاهمات صورت گرفته پاسخ خواهد داد. 

۳۶ حمله یمن به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ
پنتاگون آماری از حملات ارتش یمن به کشتی‌های مرتبط با اسرائیل و همچنین آمریکا و انگلیس را منتشر کرد. وزارت دفاع آمریکا روز سه‌شنبه اعلام کرد ارتش یمن از ۱۹ نوامبر سال میلادی گذشته ۳۶ حمله به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ انجام داده‌ است. 

کاخ سفید: پاسخ به حملات علیه نیروهای‌مان در اردن احتمالا چند مرحله‌ای خواهد بود
جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز سه‌شنبه در سخنانی در رابطه با حمله اخیر به نیروهای آمریکایی گفت: نمی‌توانیم درخصوص گروهی که پشت پرده حمله به اردن بود صحبت کنیم. ما به شیوه مناسب و احتمالا در قالب چند مرحله به هدف قرار گرفتن سربازهای‌مان پاسخ خواهیم داد. 

امارات برای اولین‌بار در ۱۲ سال گذشته سفیر خود را عازم سوریه کرد
رسانه دولتی سوریه روز سه شنبه ۱۰ بهمن اعلام کرد امارات متحده عربی برای اولین بار پس از آغاز بحران سوریه در سال ۱۳۹۰ سفیر خود را به دمشق اعزام کرده که نشانه‌ای جدید از گرم شدن روابط سوریه با کشور‌های عربی است. حسن الشِهی، سفیر جدید امارات روز سه شنبه استوارنامه خود را به فیصل المقداد وزیر امور خارجه سوریه تسلیم کرد. 

اسرائیل: به برخی تونل‌های حماس آب پمپاژ کردیم
ارتش اسرائیل برای اولین بار تایید کرد که برخی تونل‌های حماس را در نوار غزه زیر آب برده است. به ادعای ارتش، هدف از این اقدام "خنثی کردن زیرساخت های زیرزمینی در نوار غزه" است. 

رهبر انقلاب: پیشرفت‌ها برای مردم توضیح داده نشده؛ اکثر ملت، بی‌خبرند
آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به مسائل محدودکننده‌ای مانند تحریم‌ها گفتند: تلاش و پیشرفت بخش خصوصی با وجود چنین موانعی، انسان را امیدوار می‌کند که این بخش قادر است ایران را به رشد مطلوب برنامه پنج‌ساله هفتم یعنی رشد ۸ درصد برساند. ایشان گفتند: متأسفیم که این پیشرفت‌ها برای مردم توضیح داده نشده و اکثر افراد ملت از اینگونه تلاش‌ها و توفیقات و ابتکارات که جزو نعمت‌های الهی است، بی‌خبرند. ایشان ابراز نارضایتی برخی تولیدکنندگان در بازدید دیروز رهبری از نمایشگاه را نشان‌دهنده عمل نکردن دولت به تذکراتی دانستند که سال گذشته در چنین دیداری خطاب به دولتمردان بیان کرده بودند.

سخنگوی قوه قضائیه: هرگاه زمان لازم تشخیص داده شود، حکم اعدام بابک زنجانی انجام می‌شود
سخنگوی دستگاه قضا در باره پرونده بابک زنجانی گفت: پرونده این شخص رسیدگی شده است. این فرد به علت اخلال در نظام اقتصادی به اعدام و رد مال محکوم شده است و اقداماتی درباره رد مال انجام داده است و اقدامات قوی تری در جهت رد مال در دست انجام است و هرگام زمان لازم تشخیص داده شود، حکم اعدام نیز انجام می‌شود. 

پیام‌های ایران و امریکا به یکدیگر در دو روز گذشته
الجزیره طی خبری از قول منابع ایران، از رد و بدل پیام هایی بین ایران و امریکا در دو روز گذشته خبر داد. واشنگتن در پیام های خود تایید کرد که خواهان جنگ علنی نیست و هشدار داد که گسترش جنگ با اقدام آمریکا مواجه خواهد شد. تهران تهدیدهای واشنگتن را رد کرد و هدف قرار دادن خاک خود را خط قرمزی تلقی کرد که با پاسخ مناسب مواجه خواهد شد.  تهران همچنین در پاسخ تاکید کرد که خواهان جنگ با واشنگتن نیست، اما با هر گونه ماجراجویی آمریکا با قدرت مقابله خواهد کرد.

۱۶۵ بار به نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه حمله شده
یک مقام وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد از ۱۷ اکتبر ۲۰۲۳ تاکنون حداقل ۱۶۵ بار، نیرو‌های آمریکایی درعراق و سوریه مورد حمله قرار گرفته اند. 

رئیس اتاق بازرگانی اقلیم کردستان عراق از ممانعت ورود کالا‌های ایرانی به اقلیم سخن گفته
نائب سید کمال حسینی، نائب رئیس اول اتاق بازرگانی سنندج اظهار کرد: تنش‌های سیاسی به طور طبیعی بر امور اقتصادی تاثیرگذار است. در پی تنش‌های اخیری که میان ایران با اقلیم کردستان پیش آمده، رئیس اتاق بازرگانی اقلیم از ممانعت ورود کالا‌های ایرانی به اقلیم گفت. البته یک شخصیت نمی‌تواند به طور رسمی مانع ورود کالا‌های ایرانی به اقلیم شود، اما جو روانی این منطقه از بیانات او متاثر می‌شود و این اتفاق پیامد‌های خوبی برای تجارت دو کشور و بازار مصرف کالا‌های ایرانی در اقلیم ندارد. وی افزود: در همین راستا چند روز پیش به همراه رئیس اتاق بازرگانی سلیمانیه، رئیس روابط بین‌الملل اقلیم کردستان و شخصیت‌هایی دیگر در برنامه‌ای در شبکه تلویزیون حضور پیدا کردیم و در این برنامه تلاش من بر تلطیف تنش‌ها و تدام تجارت طرفین بود.

کاشت اولین تراشه نورالینک در مغز انسان
ایلان ماسک بنیانگذار شرکت نورالینک اعلام کرد روز یکشنبه نخستین تراشه در مغز یک بیمار ایمپلنت شده و وی هم اکنون در دوران نقاهت است. 

بایدن: برای اینکه چگونه به حملات به نیرو‌های آمریکایی در اردن پاسخ دهم، تصمیم گرفته‌ام
«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه و در پاسخ به خبرنگاران در محوطه کاخ سفید گفت: برای اینکه چگونه به حملات به نیرو‌های آمریکایی در اردن پاسخ دهم، تصمیم گرفته ام. وی افزود: ما خواهان جنگ گسترده‌تر در خاورمیانه نیستیم. 

اعلام تعلیق عملیات‌های کتائب حزب الله عراق علیه آمریکا
کتائب حزب الله عراق با بیان اینکه عملیات های خود علیه نیروهای آمریکایی را تعلیق می کنیم، گفت: هدفمان از تعلیق عملیات علیه نیروهای امریکایی این است که دولت عراق [به دلیل حملات ما] مورد سرزنش قرار نگیرد. گفتنی است که سپیده‌دم روز یکشنبه پایگاه «برج ۲۲» آمریکا در مثلث مرزی سوریه، عراق و اردن هدف حملات پهپادی قرار گرفت و آمریکا شامگاه آن روز اعلام کرد بر اثر این حمله، سه نظامی آمریکایی کشته و دستکم ۳۰ نفر هم زخمی شدند. پس از این حمله منابع خبری به نقل از مقامات امریکایی اعلام کردند که کتائب حزب‌الله عراق مسئول حمله به پایگاه آمریکا است. 

نظرات بینندگان