arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۶۱۵۱۲
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۲۳ - ۱۲ بهمن ۱۴۰۲
تورق خاطرات چهره‌ها در «انتخاب»؛

خاطرات هاشمی رفسنجانی، ۱۲ بهمن ۱۳۷۹؛ از درگیری شدید در مجلس و استعفای عضو هیئت رئیسه تا بحث‌های تند بر سر دادگاه قتل‌های زنجیره‌ای، کنفرانس برلین و مصطفی تاجزاده

خاطرات هاشمی رفسنجانی: دو نامه متناقض، بر سر مسائل قوه قضائیه، از مجلس صادر شده است. اکثریت، رفتار دادگاه‌ها را محکوم کرده‌اند و اقلیت، دادگستری تهران را تأیید کرده‌اند. بحث بر سر دادگاه قتل‌های زنجیره‌ای، کنفرانس برلین، مدیران مطبوعات و [مصطفی]تاج‌زاده [معاون سیاسی وزارت کشور و رئیس ستاد انتخابات کشور]، تُند و مشاجره‌ای است. رسانه‌های خارجی هم به شدت برای تضعیف قوه قضائیه فعال‌اند. عصر، آقای [محمود]امجد، از روحانیون تهران آمد و فعالیت‌های تبلیغی خود را توضیح داد و از کتاب‌های تفسیر من خواست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس تاریخ «انتخاب»: اکبر هاشمی رفسنجانی با دو دوره ریاست جمهوری ایران، سابقه ریاست مجلس و ریاست مجمع تشخیص مصلحت و بسیاری مناصب مهم دیگر، از مهمترین شخصیت های تاریخ معاصر ایران به شمار می رود.

«انتخاب» هر شب خاطرات روزنوشت هاشمی را منتشر می‌کند. 

۱۲ بهمن ۱۳۷۹: برای مراسم ۱۲ بهمن روز رحمت، به مناسبت ورود امام به کشور بعد از سال‌ها تبعید، به مرقد امام رفتیم. حسن‌آقا خمینی، خیر مقدم گفت و صحبت کوتاهی داشت. من هم سخنرانی مفصلی در مورد اهمیت ۱۲ و ۲۲ بهمن و فراز‌های مهم انقلاب، از لحاظ شکل و محتوا کردم.

آقای مجید انصاری [رئیس کمیسیون تلفیق و برنامه و بودجه]گفت، امروز در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، درگیری شدیدی بین آقایان [اکبر]اعلمی [نماینده تبریز]و [رجبعلی]مزروعی [نماینده اصفهان]که هر دو از افراد تُند چپ هستند، پیش آمد و فضای مجلس با این درگیری‌ها بد شده است. پریروز هم جمعی از نمایندگان با هیئت‌رئیسه و شخص آقای [مهدی]کروبی [رئیس مجلس]درگیر شده بودند که منجر به استعفای آقای [اسماعیل]جبارزاده [نماینده تبریز]از هیئت‌رئیسه شد.

دو نامه متناقض، بر سر مسائل قوه قضائیه، از مجلس صادر شده است. اکثریت، رفتار دادگاه‌ها را محکوم کرده‌اند و اقلیت، دادگستری تهران را تأیید کرده‌اند. بحث بر سر دادگاه قتل‌های زنجیره‌ای، کنفرانس برلین، مدیران مطبوعات و [مصطفی]تاج‌زاده [معاون سیاسی وزارت کشور و رئیس ستاد انتخابات کشور]، تُند و مشاجره‌ای است. رسانه‌های خارجی هم به شدت برای تضعیف قوه قضائیه فعال‌اند. عصر، آقای [محمود]امجد، از روحانیون تهران آمد و فعالیت‌های تبلیغی خود را توضیح داد و از کتاب‌های تفسیر من خواست.

شایعاتی در موارد توافق اسرائیل و دولت خودگردان فلسطین پخش شده که هر دو طرف، بخشی از آن را تکذیب کرده‌اند. در اندونزی، اوضاع به سوی تشنج و برخورد پیش می‌رود. ارتش تهدید به دخالت کرده و خواسته جناح‌های سیاسی، دست از نزاع بردارند و به اصلاح امور کشور بپردازند. در مجلس ترکیه که معمولاً درگیری وجود دارد، درگیری اخیرشان، باعث مرگ یک نماینده شده است. دادگاه بین‌المللی، در محاکمه دو تبعه لیبی، یکی را تبرئه کرده و یکی را به حبس ابد محکوم کرده است و قاعدتاً لیبیایی‌ها از اقدام به تحویل دو متهم سقوط هواپیمای لاکربی پشیمان‌اند. آمریکا گفته است، تحریم‌ها ادامه می‌یابد.

نظرات بینندگان