arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۶۱۸۴
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۴ - ۲۲ شهريور ۱۳۹۱

واردات محصولات چینی و بحران برای کارخانجات تولید نوشت افزار

افزایش واردات نوشت‌افزار ارزان قیمت چینی در آستانه بازگشایی مدارس بازار فروش محصولات این واحد تولیدی را با بحران روبرو کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مدیر عامل یك کارخانه تولید نوشت‌افزار در اشتهارد معتقد است واردات بی‌رویه لوازم التحریر بی‌کیفیت چینی، بازار فروش محصولات این واحد تولیدی را با بحران روبرو کرده است.

به گزارش انتخاب ، محمد رضا رقیب پرور با بیان مطلب فوق به ایلنا گفت: افزایش واردات نوشت‌افزار نامطلوب چینی در آستانه بازگشایی مدارس باعث نوسان قیمت محصولات مشابه داخلی شده است و این محصولات وارداتی با قیمت به مراتب ارزان‌تری در مقایسه با تولیدات داخلی بفروش می‌رسند.

او افزود: محصولات داخلی به جهت کیفیت مطلوب‌شان به طبع دارای قیمت بالاتری نسبت به محصولات وارداتی بوده و فروشندگان و دلالان این محصولات با توجه به ارزانی محصولات خارجی، بیشتر تمایل به خرید محصولات خارجی دارند و اصلا به کیفیت توجهی نمی‌کنند.

او در این زمینه اضافه کرد: تولید کنندگان داخلی لوازم التحریر با وجود تمایل بازار به اجناس ارزان قیمت و بی کیفیت، برای كاهش هزینه و یافتن امنكان رقابت به سمت تولید اجناس نامرغوب سوق پیدا کرده‌اند.

مدیر این کارخانه تولید نوشت‌افزار، با تاكید بر کیفیت بالای محصولات تولیدی داخل و امكان ارتقاء توان تولید و جذب نیروی كار بیشتر در صورت كنترل واردات محصولات ارزان و غیر قابل رقابت توسط دولت، گفت: با توجه به مشکلات بازار فروش و واردات بی‌رویه، ناچار شده‌ایم با کاهش تنوع محصولات خود در حال حاضر تنها در تولید چهار محصول سرمایه گذاری کنیم.

او پرداخت معوقات بانکی، تهیه مواد اولیه تولید با ارز آزاد، پرداخت حقوق نیروی کار و مالیات را از دیگر مشکلات کارخانه‌های نوشت‌افزار عنوان كرد و اظهار داشت: با وجود حمایتهای مقطعی دولت از تولید کنندگان برای بدست آوردن بازار فروش، با آنکه توان صادرات نیز داریم اما این امکان برایمان وجود ندارد.

این تولید كننده نوشت‌افزار وجود تولید کنندگان زیر زمینی و دلالان را یکی دیگر از معضلات این صنف عنوان کرد و گفت: این تولید کنندگان زیرزمینی بدون پرداخت عوارض و مالیات و با استفاده از برندهای معروف به بازار لوازم التحریر رخنه کرده و باعث رکود بازار داخلی شده‌اند.

رقیب‌پور در ادامه اظهار داشت: این واحد تولیدی از سه سال پیش به جهت افزایش مشکلات، قدرت پرداخت حقوق کارگران خود را از دست داد و با اخراج تمامی نیروی كار خود هم اکنون کارگری ندارد و برای تامین نیروی كار ناچار شده است با بکارگیری سهام داران کارخانه با حداقل ظرفیت تولید كند.

او با ابراز نارضایتی از سود‌های بالای بانکی در بخش تولید افزود: مراحل دریافت وامهای بانکی بسیار پیچیده است و این وام‌ها با درصد سود بالا و مدت بازپرداخت کوتاه به تولید کننده پرداخت می‌شوند.

این تولیدكننده نوشت‌افزار با بیان اینکه بانک‌ها دراین خصوص سلیقه‌ای عمل می‌کنند ادامه داد: واحد تولیدی ما هم اکنون ۵ ماه اقساط معوقه بانکی دارد و پرداخت این اقساط با توجه به گردش مالی این واحد تولیدی مقدور نیست.

او با بیان اینکه این واحد تولیدی تنها جهت پرداخت اقساط وام‌های دریافت شده همچنالن مشغول به فعالیت است، ادامه داد: تنها دلیل فعالیت كارخانه ما تعهد به بانك است و هیئت مدیره تصمیم دارد به محض اتمام اقساط بانكی كارخانه را تعطیل كند و سرمایه موجود را در بخش دیگری به جریان بیاندازد.

مدیرعامل این كارخانه نوشت‌افزار در خاتمه تاكید كرد: تنها راه نجات تولیدکنندگان داخای، از جمله نوشت‌افزار كنترل و قاعده‌مند كردن واردات و همچنین حمایت دولت در تهیه مواد اولیه، پرداخت وامهای کم بهره و معافیت‌های مالیاتی است.
نظرات بینندگان