arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۶۷۵۷۳
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۹ - ۱۰ اسفند ۱۴۰۲

آخرین وضعیت سیل و بارندگی در جنوب سیستان و بلوچستان / وضعیت بیش از ۱۱۰ هزار نفر از مردم بحرانی است / به علت نبود راه و شکسته شدن پل، فقط امدادرسانی هوایی امکان پذیر است / محاصره ۳۸۷ روستا در شهرستان‌های دشتیاری

سیلاب سبب طغیان رودخانه‌های فصلی و بارش سنگین در قصرقند، بخش تلنگ، دشتیاری، بخش پلان، پیرسهراب و خسارت سنگینی به بخش کشاورزی، واحد‌های مسکونی خشتی و گلی، راه‌های روستایی و زیرساخت‌های شهری و روستایی شده بطوریکه راه تمام روستا‌ها بسته شده و هیچ ارتباطی به سایر شهرستان‌های همجوار و حتی یک روستا به روستای دیگری وجود ندارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بارش باران و جاری شدن سیلاب سبب محاصره شدن ۳۸۷ روستا در شهرستان‌های دشتیاری، چابهار و قصرقند سیستان و بلوچستان شده است.

به گزارش «انتخاب»، بر اساس اعلام مسوولان و تماس‌های تلفنی مردم، وضعیت بیش از ۱۱۰ هزار نفر از مردم روستاهای جنوب سیستان و بلوچستان بحرانی است. بدلیل نبود راه و شکسته شدن پل و آبنما فقط امدادرسانی هوایی امکانپذیر است.

به نوشته ایسنا، سیلاب سبب طغیان رودخانه‌های فصلی و بارش سنگین در قصرقند، بخش تلنگ، دشتیاری، بخش پلان، پیرسهراب و خسارت سنگینی به بخش کشاورزی، واحد‌های مسکونی خشتی و گلی، راه‌های روستایی و زیرساخت‌های شهری و روستایی شده بطوریکه راه تمام روستا‌ها بسته شده و هیچ ارتباطی به سایر شهرستان‌های همجوار و حتی یک روستا به روستای دیگری وجود ندارد.

فرماندار قصرقند در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: ۲ سد بزرگ زیردان در بخش ساربوک و سد شی‌کلگ در بخش تلنگ این شهرستان بر اثر بارندگی‌ها و سیلاب چند روز اخیر سر ریز شده است.

احمدرضا هاشمزهی اظهارکرد: فعالیت سامانه بارشی در جنوب استان سیستان و بلوچستان آغاز و موجب طغیان چند باره رودخانه بزرگ «کاجو» شده است.

فرماندار قصرقند گفت: با توجه به اعلام هشدار سطح نارنجی هواشناسی، مدیریت بحران شهرستان قصرقند در حال آماده باش قرار دارد.

وی با اشاره به هشدار نارنجی هواشناسی، تصریح کرد: تمامی تمهیدات برای کم کردن خسارت اندیشیده شده وتمامی اعضای ستاد موظف به آماده کردن امکانات مورد نیاز هستند.

هاشمزهی از تمامی قشر‌های مختلف مردم بویژه کشاورزان و دامداران خواست که اخطار‌های هواشناسی را جدی گرفته تا کمترین خسارت را در داشته باشیم.

وی ادامه داد: بارندگی و طغیان رودخانه علاوه بر بستن مسیر قصرقند - تلنگ - کاجو راه ارتباطی ۱۱۰ روستا در محدوده حاشیه رودخانه کاجو، پایین دست دهستان حمیری ساربوک و محدوده عزیز آباد تا کلمت و بگ و هزاره‌ای و همچنین بخش تلنگ تا محدوده سد زیردان و دپ و سارتاپ را نیز قطع کرده و هیچ راهی برای امدادرسانی به جز هوایی از آن‌ها وجود ندارد.

فرماندار قصرقند بیان کرد: باران راه ۱۳ روستای محدوده بالا و پایین دست سد زیردان ساربوک و ۲۳ روستای حاشیه رودخانه کاجو و ۷۴ روستای بخش تلنگ را قطع کرده و این روستا‌ها همچنان از چهار روز گذشته در محاصره سیل قرار دارند.

وی افزود: هم اینک ۲۴ هزار نفر در بخش تلنگ قصرقند و بیش از ۶ هزار نفر در محدوده حاشیه رودخانه کاجو و ۱۳ هزار نفر در محدوده بخش ساربوک در محاصره سیل هستند و فقط امدادهوایی برای کمک رسانی امکانپذیر است.

هاشمزهی گفت: تا زمان فروکش کردن سیلاب امکان تردد در این محور و سایر روستا‌های حوزه بخش ساربوک و پایین دست منطقه چندوکان و کاجو وجود ندارد.

نظرات بینندگان