arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۷۲۲۷۸
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۵ - ۰۶ فروردين ۱۴۰۳

صف‌های کیلومتری خودروها، برای پرداخت عوارض بزرگراهی در سفرهای نوروزی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های رانندگان پیش‌از سفرهای نوروزی چگونگی پرداخت عوارض بزرگراهی است. با توجه به شلوغی جاده‌ها احتمالا در این زمان شاهد صف‌های کیلومتری از خودروهایی باشیم که منتظر نوبت خود برای پرداخت هستند.

آیا این مشکل راه چاره‌ای دارد؟ در ادامه این موضوع مهم را بررسی می‌کنیم پس تا انتهای متن با ما همراه باشید.

مشکلات روش‌های قدیمی پرداخت عوارض آزادراهی و صف‌های طولانی در سفرهای نوروزی

پرداخت عوارض بزرگراهی، مهم‌ترین کاری است که همه راننده‌ها در سفرهای نوروزی و زمانی که از آزاد‌راه‌های کشور عبور می‌کنند، باید آن را انجام دهند. اما پرداخت این مبلغ به روش حضوری یعنی توقف در مسیر، به‌دلیل ایجاد صف‌های سنگین بسیار آزاردهنده خواهد بود.

به‌طور کلی مسیرهای طولانی خود خسته‌کننده هستند حال تصور کنید که برای مدت طولانی در صف منتظر پرداخت عوارض بمانید. این مشکل باعث شد تا روش‌هایی به‌وجود بیاید که با استفاده از آن‌ها، راننده پس‌از رسیدن به مقصد نیز بتواند پرداخت را انجام دهد.

چطور مشخص می‌شود که خودرو چه زمانی و در کدام مسیر آزادراهی تردد کرده است؟

تشخیص تردد خودروها با استفاده از سیستمی پیشرفته امکان‌پذیر است. در واقع باید گفت سامانه‌های مختلفی متشکل از سیستم خواندن پلاک، دکل سرتاسری یا بازو دار، تجهیزات ارسال داده‌ها و نگهداری از آن‌ها در قسمت‌های مختلف یک آزادراه نصب می‌شود.

به محض اینکه ماشین شما از زیر این سامانه‌ها عبور کند، اطلاعات آن برای مرکز ارسال خواهد شد.

برای پرداخت نقدی عوارض آزادراهی به کجا باید مراجعه کرد؟

درصورتی‌که‌ پرداخت عوارض بزرگراهی به‌طور کامل الکترونیکی نشده باشد می‌توانید در مسیر و کنار باجه‌های مخصوص توقف کنید تا پس‌از پرداخت مبلغ، عوارض از حساب شما کسر شود. در غیر این صورت تنها استفاده از روش‌های غیرحضوری امکان‌پذیر است.

خدمت عوارضی در چه آزادراه‌هایی ارائه می‌شود؟

خدمت عوارضی امکان پرداخت نقدی را از بین می‌برند. پس باید مسیرهایی را که از این شیوه بهره‌مند هستند بشناسید. دراین‌خصوص باید گفت درحال‌حاضر آزادراه تهران - قم، تهران – ساوه، کرج – قزوین، بندرعباس – بندر شهید رجایی، قزوین – زنجان و آزادراه ارومیه – تبریز تحت پوشش این سرویس قرار دارند.

عوارض خودروهای امانی به چه ترتیبی باید پرداخت شود؟

ممکن است با این سوال مواجه شوید که عوارض بزرگراهی خودروهای امانی باید توسط چه کسی پرداخت شود؟ به‌طور کلی روش‌هایی که درحال‌حاضر برای پرداخت جریمه، عوارض و خسارت وجود دارند همگی از اطلاعات مالک خودرو پشتیبانی می‌کنند. البته این مورد به قراردادی که با صاحب ماشین بسته شد نیز بستگی دارد.

آیا با توجه به این تغییرات، تمامی نیروهای شاغل در ایستگاه‌های عوارضی از کار بیکار شده‌اند؟

دراین‌خصوص باید گفت شرکت‌های احداث و نگهداری از آزادراه‌ها مکلف هستند از نیروهای ثابتی که در باجه‌های دریافت عوارض بزرگ‌راهی فعالیت می‌کردند در دیگر بخش‌ها استفاده کنند. پس آینده شغلی این افراد به‌خطر نیفتاده است.

آیا نرخ عوارض آزادراهی در این روش بیشتر محاسبه می‌شود؟

اینکه کدام روش را برای پرداخت عوارض آزادراهی انتخاب کنید هیچ تاثیری در مبلغ آن ندارند. به بیانی دیگر باید گفت نرخ عوارضی را وزیر راه‌وشهرسازی مشخص می‌کند و نحوه پرداخت روی مبلغ آن کاملا بی‌تاثیر است.

مزایای پرداخت آنلاین عوارض نسبت به روش قبلی دریافت عوارض آزادراهی چیست؟

از مزایای پرداخت عوارض بزرگراهی با استفاده از روش‌های آنلاین باید به عدم توقف در مسیر و نماندن در صف‌های طولانی به‌خصوص در ایام نوروز که سیلی از خودروها در جاده وجود دارد اشاره کنیم. این عدم توقف خود باعث محافظت بیشتر از آزادراه، عدم خرابی زودهنگام آن و دریافت خدماتی بهتر در مسیر جاده‌ای می‌شود.

آیا در خدمت آنی‌رو محدودیت سرعت برای خودرو وجود دارد؟

سامانه‌هایی که برای شناسایی خودروها و ارسال اطلاعات آن‌ها تعبیه شده‌اند قادر به خوانش پلاک با هر سرعتی هستند؛ پس لازم نیست حین حرکت سرعت خود را کاهش دهید. البته توجه داشته باشید که نباید از حد مجاز نیز فراتر بروید.

آیا در آزادراه باید از خط عبوری مشخصی برای استفاده از خدمت آنی‌رو استفاده شود؟

درحال‌حاضر در بسیاری از آزادراه‌های کشور باجه‌هایی به‌صورت مجزا، برای عبور بدون توقف ایجاد شده است. رانندگانی که می‌خواهند از روش‌های آنلاین، پرداخت عوارض بزرگراهی را انجام دهند می‌توانند از این گیت‌ها عبور کنند.

البته دولت در تلاش است که تمام گیت‌ها به سیستم‌های خوانش پلاک مجهز شوند و تمام باجه‌هایی که پرداخت در آن‌ها به‌صورت نقدی صورت می‌گیرد جمع شوند. به‌زودی شاهد این موضوع خواهیم بود.

در صورت فروش خودرو، شماره تلفن همراه مالک خودرو چگونه در سامانه به‌روز می‌شود؟

امروز تمام فرآیندهای خرید و فروش در سامانه‌های مخصوص ثبت می‌شوند. آنلاین بودن این فرآیندها به‌روز بودن اطلاعات را به‌همراه دارد. پس لازم نیست نگران چگونگی تغییر اطلاعات خود در سامانه باشید.

در واقع زمانی که خودروی خود را به‌فروش می‌رسانید اطلاعات مالک جدید در سامانه جایگزین اطلاعات شما خواهد شد و شماره تماس نیز به‌صورت خودکار تغییر می‌کند.

عدم پرداخت عوارض آزادراهی، چه عواقبی برای راننده و مالک خودرو دارد؟

با توجه به اینکه با گذر از باجه‌های پرداخت الکترونیکی، اطلاعات پلاک برای مرکز ارسال می‌شود راننده مسئولیتی در قبال این مبلغ ندارد بلکه صاحب خودرو باید برای پرداخت عوارض بزرگراهی اقدام کند.

عوارض آزادراهی باید حتما در زمان تعیین‌شده پرداخت شوند. پلیس راهور این موضوع را با ارسال پیامک به صاحب خودرو یادآوری می‌کند. عدم توجه به پرداخت در زمان مقرر، باعث اعمال جریمه روی حساب مالک ماشین می‌شود.

دلیل دریافت پیامک از پلیس چیست؟

معمولا زمانی پیامک از طرف پلیس دریافت می‌شود که راننده از باجه‌های پرداخت الکترونیکی عبور کرده باشد. این پیامک به فرد یادآوری می‌کند که باید با استفاده از روش‌های مختلفی که وجود دارد، برای پرداخت اقدام کند.

توجه داشته باشید که با عبور از هر گیت ممکن است پیامک آن را دریافت نکنید اما این به منظور عدم اعمال عوارضی روی پلاک نیست. پس برای جلوگیری از جریمه شدن باید پیش‌از رسیدن زمان تعیین‌شده، از عوارض روی پلاک استعلام بگیرید و آن را به‌طور کامل پرداخت کنید.

با معطلی در صف باجه خداحافظی کنید

پرداخت عوارض بزرگراهی در ایام نوروز معضلی است که بسیاری از راننده‌ها را آزار می‌دهد؛ چراکه‌ در این زمان صف‌های طولانی از انواع خودرو تشکیل می‌شود. البته شما می‌توانید با عبور از باجه‌های الکترونیکی که اطلاعات پلاک را می‌خوانند، پرداخت را به زمان دیگری موکول کنید. سپس برای این کار از روش‌های آنلاین کمک بگیرید.

نظرات بینندگان