arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۷۴۷۵
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۰۰ - ۰۲ مهر ۱۳۹۱

نقد رجانیوز بر اقدام دیروز احمدی نژاد و قالیباف و.../بزرگترین پرچم برای مردم نان و آب می شود؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رجانیوز نوشت: رییس جمهور، وزیر دفاع، شهردار تهران، رییس ستاد کل نیروهای مسلح، امرای ارتش، سرداران سپاه و همچنین اعضای شورای شهر تهران برای برگزاری مراسمی گرد هم آمده اند.

شنیدن خبر حضور همزمان این تعداد مسئول لشکری و کشوری در یک مراسم در وهله اول این تصور را در ذهن مخاطب ایجاد می کند که حتما مراسمی بسیار مهم برگزار شده است و دست آوردی بزرگ برای نظام جمهوری اسلامی بدست آمده است. مخصوصا که خیلی وقت بود این افراد در کنار یکدیگر حضور پیدا نکرده بودند و با هم به یک موضوع مشترک لبخند نزده بودند! اما واقعیت آن است که وقتی که این مسئولین صرف کرده اند برای اهتزاز بزرگترین پرچم ایران بوده است. پرچمی که به گزارش رسانه شهرداری چنین خصوصیاتی دارد:

«برج پرچم بلندترین پایه پرچم ایران است و با 150 متر ارتفاع از سطح منطقه به عنوان یکی از سه پایه پرچم مرتفع دنیا شناخته می شود. ارتفاع این برج از سطح آبهای آزاد 1500 متر است. این برج در کمتر از شش ماه ساخته شد تا سرعت ساخت آن در تمام دنیا رکورددار باشد. ابعاد پرچم 42 در 24 متر است. این پرچم هزار متر مربع وسعت دارد و در نوع خود در دنیا بی رقیب است»

برگزاری مراسم به اهتزاز در آوردن این پرچم با حضور این تعداد از مسئولین در حالی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار سال 89 خود با هیئت دولت فرمودند: « در زمینه‌هاى فرهنگى، دنبال کارهاى تشریفاتى و ویترینى نباشید. نمایش دادن کار فرهنگى، نه اینکه فایده‌اى ندارد؛ ضرر هم دارد. در زمینه‌ى فرهنگ باید دنبال کارهاى محتوائى و اصیل و واقعى رفت، که امروز نیاز عمده‌ى کشور هم این است.»

مخاطب تاکید صریح بر عدم انجام کارهای تشریفاتی و ویترینی در حوزه فرهنگ فقط هیئت دولت نیست و تمام مسئولین کشور خاصه کسانی که دستی در کارهای فرهنگی دارند باید به این امر دقت داشته باشند

حال باید این سوال را پرسید که آیا اهتزاز این پرچ با این همه سر و صدا و حضور این تعداد از مسئولین بلندپایه جزء کارهای تشریفاتی و ویترینی در حوزه فرهنگ است یا کارهاى «محتوائى و اصیل و واقعى»؟!

پرچم بعنوان یک نماد ملی می تواند قوام بخش عرق ملی و انسجام دهنده هویت مردم کشور باشد که از این منظر نصب آن در میادین مهم کشور اقدامی مطلوب و در جای خود و به اندازه خویش کاری قابل تقدیر است. اما متاسفانه مانند اکثر کارهای فرهنگی این کار هم سریعا از حد و اندازه خود خارج شده و با افتادن به دام آمار و ارقام و رقابت با رکوردهای جهانی تبدیل به یک کار تشریفاتی و ویترینی شده است.

یک بار دیگر به اطلاعاتی که رسانه شهرداری از این پرچم داده است نگاه کنید. این سوتیتری است که برای گزارش انتخاب شده و در آن ابعاد و اندازه پرچم، ارتفاع برج آن و... موجب مباهات و افتخار خوانده شده است. همانطور که دو سال پیش هم بلندترین پرچ وقت کشور در شیراز به اهتزاز در آمده بود و برای آن هم مراسمی برگزار شده و کلی خبر و گزارش منتشر شده بود. هیچ هم بعید نیست که چند سال بعد هم پرچم بلندتری در یکجای دیگر آماده شود و دوباره مسئولین جمع شوند و آن را به اهتزاز در بیاورند.

برگزاری این گونه مراسمات در شرایط کنونی برای مردم آب و نان نمی شود و بهتر است مسئولین محترم وقت گرانبهای خویش را صرف دغدغه های مردم کنند و در حوزه فرهنگ نیز دست به کارهای «محتوائى و اصیل و واقعى» بزنند و از صرف وقت و هزینه در این موارد ویترینی و تشریفاتی پرهیز داشته باشند.

البته انشا ءالله باز هم شاهد حضور و گردهم‌آیی مسئولان کشور با سلایق مختلف در کنار هم باشیم اما اینبار برای کاری مهم و درخور این گردهم‌آیی و صرف کردن وقت بالاترین رده های اجرایی و نظامی کشور که حتما در آن دقایق کارهای زیادی بخاطر نبودنشان روی زمین مانده است.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۵
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۲
0
2
ساخت بزرگترین پرچم، ساخت برج میلاد، بزرگترین قالی و و و اینها فقط مخصوص ممالک جهان چندمه!!!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۲
2
0
پرچم نشانه یک ملیت است
محمدعلی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۲
0
0
رجانیوز ... مراسم افتتاح باغ موزه دفاع مقدس بود نه صرفا مراسم پرچم
نظرات بینندگان