arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۷۸۰۳
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۷ - ۰۴ مهر ۱۳۹۱

نگرانی درمورد شيوع سارس در منطقه خاورميانه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
چند روز پيش مسئولين بهداشت عمومی در بريتانيا اعلام کردند که ويروسی شبيه به عامل شيوع بيماری سارس را در يک فرد سالخورده و اهل خاورميانه مشاهده کرده اند. پس از اين خبر هشدار آميز مقامات سازمان بهداشت جهانی در روز دوشنبه گفتند که هنوز برای نظر و يا هشدار در مورد گسترش بيماری سارس در منطقه خاورميانه زود است.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، مقامات بهداشت بريتانيا پس از معاينه فرد بيماری که از قطر برای معالجه به لندن منتقل شده بود متوجه شدند که اين فرد چند ماه پيش به عربستان سعودی سفر کرده است. با توجه به اينکه اوايل سال جاری ميلادی يک نفر بر اثر ابتلا به بيماری سارس در عربستان جان خود را از دست داده بود اين مسئله حساسيت مسئولان بهداشت بريتانيا را برانگيخت.

فردی که برای معالجه به لندن منتقل شده به ويروس های چند گانه ( کورونا وايروس) مبتلا است که علاوه بر ويروس های عامل سرماخوردگی های معمولی، گروهی از ويروس های خطرناک را نيز شامل می شود که عامل بيماری های تنفسی جدی مثل بيماری سارس هستند.

اولين مورد از انتقال ويروس عامل سارس به بدن انسان از يک نوع گربه و چندين سال پيش در کشور چين اتفاق افتاد. همچنين شيوع بيماری سارس طی مدت زمان کوتاهی در سال ۲۰۰۳ در کشورهای آسيايی بيش از ۸۰۰ قربانی گرفت.

يک سخنگوی سازمان بهداشت جهانی روز دوشنبه گفت: « هنوز برای اعلام نظر قطعی و يا اعلان هشدار بسيار زود است. در حال حاضر فقط دو نمونه از ابتلا به اين نوع بيماری ويروسی گزارش شده که هيچ ارتباطی با يکديگر نداشته اند».

به گفته وی، هنوز تمام روش های انتقال اين نوع ويروس ها کاملا شناخته شده نيست ولی هيچ شواهدی هم حاکی از انتقال آن از طريق تماس بين انسان ها وجود ندارد.

خبرگزاری فرانسه يادآوری می کند که اين نوع ويروس های چند گانه (کورونا وايروس) معمولا از طريق هوا منتقل می شوند ولی در عين حال به گفته سازمان بهداشت جهانی يکی ديگر از راههای انتقال آن ممکن است تماس با حيوانات باشد.

کارشناسان علوم پزشکی تاکيد می کنند هنوز مشخص نيست ويروسی که در بدن فرد بيمار در بريتانيا مشاهده شده تا چه حد خطرناک است. ممکن است در نهايت مشخص شود که از نوع بی خطر هستند و يا ممکن است به نوعی بيماری مشابه سارس منجر شود.

چند سال پيش، پس از مشاهده اولين نمونه های ابتلا به اين بيماری درهنگ کنگ ويروس های ناقل سارس به ۳۰  کشور ديگر سرايت کرد. به گفته برخی از کارشناسان، حتی مرگ يک نفر بر اثر بيماری سارس را بايد رويدادی جدی تلقی کرد چون هيچکس بر اثر ابتلا به ويروس های معمولی سرماخوردگی نمی ميرد. معمولا ۱۰ درصد افراد مبتلا به سارس جان خود را از دست می دهند و بنابراين هرگونه احتمال شيوع آن را بايد جدی گرفت.

مسئولان بهداشت عمومی در بريتانيا می گويند که اين بيمار قطری قبل از انتقال به لندن در يک بيمارستان خصوصی در کشور قطر تحت درمان بوده است. از روز يازدهم سپتامبر که وی به لندن منتقل شده در بخش مراقبت های ويژه يک بيماستان بستری است و تاکنون هيچ يک از پرستاران يا کادر پزشکی بيمارستان که با وی در تماس بوده ، بيمار نشده اند.

سازمان بهداشت جهانی نيز می گويد نمونه برداری از ويروس های اين بيمار قطری نشان می دهد که آنها با ويروس هايی که چند ماه پيش باعث مرگ يک شهروند عربستان سعودی شد، کاملا يکسان هستند. در حال حاضر سازمان بهداشت جهانی هيچ گونه هشدار يا محدوديتی در مورد سفر به کشورهای خاورميانه صادر نکرده است و تاکيد دارد که منبع شيوع اين ويروس هنوز ناشناخته است.

مقامات دولت عربستان سعودی نگران هستند که در روزهای مربوط به مراسم حج شيوع چنين ويروس هايی گسترش يابد. به همين خاطر از هم اکنون توصيه های پزشکی دقيق تری را در اختيار داوطلبان شرکت در اين مراسم قرار داده اند. در سال های گذشته در برخی موارد مراسم حج منبع گسترش و شيوع يکباره بيماری هايی مثل مننژيت ، آنفولانزا و فلج اطفال بوده است.

نظرات بینندگان