arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۷۸۱۱۹
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۹ - ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳

گزارش سازمان ملل: اسرائیل هنوز مدارک کافی درباره اتهامات علیه انروا ارائه نکرده است

یک تحقیق مستقل سازمان ملل متحد درباره انروا، آژانس امداد و کاریابی این سازمان برای فلسطینیان، حاکی است اسرائیل «هنوز مدارک کافی برای اتهام‌زنی در زمینه عضویت صد‌ها تن از کارکنان انروا در گروه‌های تروریستی ارائه نکرده است». نتایج این بررسی ممکن است برخی از کشور‌های اهدا کننده کمک مالی به انروا را به از سر گیری اعطای کمک تشویق کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یک تحقیق مستقل سازمان ملل متحد درباره انروا، آژانس امداد و کاریابی این سازمان برای فلسطینیان، حاکی است اسرائیل «هنوز مدارک کافی برای اتهام‌زنی در زمینه عضویت صدها تن از کارکنان انروا در گروه‌های تروریستی ارائه نکرده است».
 
نتایج این بررسی ممکن است برخی از کشورهای اهدا کننده کمک مالی به انروا را به از سر گیری اعطای کمک تشویق کند.
 
پس از آن‌که اسرائیل ابتدا ۱۲ کارمند انروا را به دست داشتن در حمله حماس در روز ۱۵ مهر سال گذشته به سرائیل متهم کرد و سپس از عضویت «بیش از ۴۵۰ تن» از اعضای انروا در حماس خبر داد، سازمان ملل کاترین کولونا، وزیر خارجه پیشین فرانسه را مأمور انجام یک تحقیق بی‌طرفانه در این باره کرد.
 
به گزارش رویترز، گزارش ارائه شده هیئت تحقیق به ریاست خانم کولونا که دوشنبه سوم اردیبهشت به سازمان ملل ارائه شد، اسرائیل از سال ۲۰۱۱ تا مارس امسال هیچ ادعایی به طور آشکار در مورد نگرانی از «عضویت تعداد قابل توجهی از کارکنان انروا در سازمان‌های تروریستی» مطرح نکرده بود.
 
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل دوشنبه در بیانیه‌ای گفت توصیه‌های خانم کولونا را که شامل تقویت نظارت داخلی این آژانس و استخدام کارکنان بین‌المللی بیشتر (به جای اکثریت کارمندان فلسطینی کنونی آن) در پست‌های مدیریتی انروا است، اجرا خواهد کرد.
 
انروا که مأمور کمک به فلسطینیان شده، دارای ۳۲ هزار عضو است که ۱۳ هزار تن از آن‌ها در غزه به اهداف این آژانس کمک می‌کنند.
 
اسرائیل مدعی است اعضای حماس که همزمان کارمند انروا نیز بوده‌اند، در جریان حمله به اسرائیل مرتکب کشتار شده و فیلم ربودن جسد یک سرباز کشته شده اسرائیلی در حمله ۱۵ مهر به دست مأموران سازمان ملل را منتشر کرد.
 
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، بر ضرورت تعطیلی انروا تأکید دارد و گفته که این آژانس عامدانه قضیه آوارگی فلسطینیان را ادامه می‌دهد.
 
در پی بیانیه‌های اسرائیل علیه انروا در طول جنگ غزه، ابتدا آمریکا که با اعطای سالانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون دلار کمک بلاعوض به انروا بزرگ‌ترین تأمین کننده بودجه این آژانس است، و سپس ۱۵ کشور ثروتمند دیگر کمک‌های مالی خود به انروا را متوقف کردند. با این حال، ۱۰ کشور کمک خود را پس از مدتی از سر گرفتند.
 
یک سخنگوی سازمان ملل گفت انروا در حال حاضر برای پرداخت هزینه‌های عملیاتی خود تا ژوئن (دو ماه دیگر) بودجه دارد.
 
سازمان ملل در آغاز مطرح شدن اتهامات از سوی اسرائیل علیه انروا، اعلام کرد که ۱۰ تا ۱۲ کارمند خود را از کار برکنار کرده و دو تن از آن‌ها نیز در جنگ کشته شده‌اند.
 
واکنش اسرائیل، تشکیلات فلسطینی و آمریکا به گزارش درباره انروا
 
وزارت خارجه اسرائیل شامگاه دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد گزارش ارائه شده از سوی کمیسیون تحقیق مستقل از سازمان ملل «وخامت معضل مربوط به انروا را نادیده گرفته و تنها اصلاحات روبنایی و ظاهری ارائه کرده است».
 
این بیانیه افزود گزارش کمیسیون «از عمق نفوذ حماس به انروا غافل شده» و اگر یک بررسی بی‌طرفانه و اساسی کرده بود، گزارشی متفاوت ارائه می‌کرد.
 
وزارت خارجه اسرائیل تأکید کرد که انروا در حال حاضر و یا در آینده نمی‌تواند بخشی از راه حل برای فلسطینیان باشد.
 
کاترین کولونا گفت در جریان انجام مأموریت خود برای تهیه گزارش درباره انروا رابطه خوبی با اسرائیل داشت اما از واکنش اسرائیل به گزارش تهیه شده تعجب نکرده است.
 
کولونا به اسرائیل توصیه کرد گزارش را با دیده مثبت بنگرد زیرا در صورت اجرا، از آن نفع خواهد برد.
 
سخنگوی وزارت خارجه تشکیلات خودگردان فلسطینی در رام‌الله در کرانه باختری با استقبال از گزارش تهیه شده، اعلام کرد که توصیه‌های مطرح شده در این گزارش با هدف «ارتقای استانداردهای بالای انروا در مورد بی‌طرفی و انسانیت» بیان شده و اهمیت دارد که کشورهایی که کمک مالی به انروا را متوقف کردند، «به فوریت» در این تصمیم خود تجدید نظر کنند.
 
متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا دوشنبه گفت کاخ سفید از این امر استقبال می‌کند که آنتونیو گوترش، دبیرکل، نتیجه‌گیری‌های کمیسیون تحقیق در مورد نیاز به تغییرات در انروا را پذیرفته است.
 
ی میلر با تأکید بر «ارائه و تسهیل ارسال کمک‌های بشردوستانه از سوی انروا نه تنها در غزه بلکه فراتر از آن»، افزود ما در موضع خود کاملاً واضح بودیم که انروا باید اصلاحات لازم را انجام دهد.
نظرات بینندگان