arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۷۸۹۶
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۴ - ۰۵ مهر ۱۳۹۱

واکنش7 سال قبل خاتمی به آنچه در دانشگاه کلمبیا گذشت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مردم سالاری نوشت : طی 7 سال گذشته، بلا استثنا هر ساله در این روزها محمود احمدی‌نژاد در نیویورک به سر می‌برد و هر سال داستانی می‌آفریند. در سال 1386 حضور عجیب احمدی‌نژاد در دانشگاه کلمبیا به دلیل سخنان توهین‌آمیز رئیس این دانشگاه قبل از سخنان احمدی‌نژاد باعث واکنشهایی شد که در آن زمان، اعضای دولت اصلاحات هم نسبت به وضعیت ایجاد شده در آن دانشگاه واکنش نشان دادند.

اصل آن اتفاق این بود که احمدی‌نژاد در حاشیه سفر چند روزه خود به نیویورک و حضور در اجلاس عمومی سازمان ملل برای سخنرانی به دانشگاه کلمبیا رفت اما رفتار لئوبولینگر رئیس این دانشگاه که پیش از سخنان احمدی‌نژاد ضمن یک خوش آمد گویی نمایشی با خارج شدن از ساحت ادب سخنان تندی علیه رئیس‌جمهور به زبان آورد باعث شد که حضور احمدی‌نژاد در دانشگاه کلمبیا بیش‌از حضورش در مجمع عمومی سازمان ملل مورد توجه قرار بگیرد. رفتار سخیف و ادبیات دور از نزاکت بولینگر مورد انتقاد جریانات سیاسی کشور به ویژه اصلاح‌طلبان قرار گرفت. این واکنش اصلاح‌طلبان اما خط قرمزی بر تنگ‌نظری‌ها و اتهام پراکنی‌های برخی رسانه‌ها و جریانهای تندروست که در دایره رقابت سیاسی تنها به حذف رقیب با هر وسیله‌ای می‌اندیشند و بارها پیش‌از این با بیانات مختلف اصلاح‌طلبان را به نادیده گرفتن منافع ملی در عرصه سیاست ورزی متهم کرده بودند.

پنجم مهر ماه 1386 سیدمحمد خاتمی رئیس دولت اصلاحات رفتار رئیس دانشگاه کلمبیا را دور از شان یک رئیس دانشگاه دانست اما تصریح کرد. ما نیز باید طوری رفتار کنیم که زمینه این اقدامات فراهم نشود. در آن زمان وی با تاکید بر لزوم رعایت شرایط جهت ارائه بحث‌های آزاد و ارائه نظریات، رفتار رئیس دانشگاه کلمبیا را از جهت آن که دور از ادبیات طرح مباحث آزاد بود اهانت به مردم آمریکا و محیط فرهنگی دانست که او چنین جملاتی را در آنجا ادا کرده است.

وی در ادامه با بیان این که رییس‌جمهور نماینده ملت است، اقدام رییس دانشگاه کلمبیا را از این جهت توهین به ملت ایران دانست و تصریح کرد: «ما نیز باید طوری رفتار کنیم که زمینه این اقدامات فراهم نشود.»

خاتمی در ادامه همچنین به مصوبه آن روزهای کنگره آمریکا اشاره کرد و با یاد آوری اظهاراتش در مقطعی که زمزمه‌های قرار گرفتن نام سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی در آمریکا مطرح شده بود، با تکیه بر آن اظهارات، این اقدام را پوست خربزه‌ای دانست که تندرو‌های آمریکایی برای فرار به جلو به آن متوسل شدند وسعی می‌کنند دیگران را با خود شریک کنند.

رئیس دولت اصلا حات با بیان این که درهمان اظهارات هشدار دادم که مبادا ملت آمریکا فریب این رفتار را بخورند و این امر اتفاق بیفتد گفت: «متاسفانه این امر اتفاق افتاد و این مصوبه باعث تاسف و تاثر همه ما شد، اما باید ما را هوشیار کند که در معرض تهدید هستیم.»

از سوی دیگر کمال خرازی، وزیر امور خارجه دولت اصلا حات رفتار توهین‌آمیز رییس دانشگاه کلمبیا نسبت به رییس جمهور را از جهت آنکه وی منتخب مردم ایران است، توهین به ملت ایران دانست.

رییس شورای راهبردی روابط خارجی، در واکنش نسبت به رفتار توهین‌آمیز رییس دانشگاه کلمبیا در جریان سخنرانی رییس‌جمهور کشورمان در این دانشگاه با زشت قلمداد کردن این نوع رفتارها، گفت: «زمانی که کسی برای سخنرانی دعوت می شود هر چند که دارای عقاید متفاوتی باشد نباید به او توهین و بی‌ادبی کرد.»

وی که توهین به رییس‌جمهور ایران از جانب رییس دانشگاه کلمبیا را توهین به ملت ایران ارزیابی می‌کرد، افزود: «این رفتار توهین به ملت ایران است، چرا که ملت ایران این رییس‌جمهور را انتخاب کرده‌اند.»

وزیر امور خارجه دولت اصلا حات در عین حال با اشاره به واکنش دکتر احمدی‌نژاد در مقابل رفتار توهین‌آمیز رییس دانشگاه کلمبیا، اظهارداشت: «آقای احمدی‌نژاد با خونسردی و متانت جواب این توهین رییس دانشگاه کلمبیا را داد و جواب خوبی نیز به او داد و فکر می‌کنم در این صحنه رییس دانشگاه کلمبیا بود که باخت، زیرا پاسخ احمدی‌نژاد باعث شد که مستمعین حرف‌های وی را گوش داده و بعد بگویند درست است یا غلط است؛ زیرا پیش داوری نسبت به اینکه پیش‌از سخنان احمدی‌نژاد وی را محکوم کنند کاری زشت و ناپسند بود».
نظرات بینندگان