arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۸۰۸۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۴ - ۰۷ مهر ۱۳۹۱

کشف رودخانه در مریخ / تصویر

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :



دانشمندان سازمان ناسا می گويند تصاويری که مريخ‌نورد ِ«کنجکاوی» از سطح  اين سياره به زمين فرستاده، نشان می‌دهند که در زمانی بسيار دور٬ جريان آب بر روی سطح اين سياره وجود داشته است.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب به نقل از خبرگزاری رويترز، دانشمندان ناسا اعلام کرده اند که اين تصاوير، سنگ ريزه های درشتی را با لبه های صيقل شده و گرد نشان ميدهد که به صخره ها چسبيده اند.

دانشمندان به اين نتيجه رسيده اند که اين سنگ ها را جريان رودخانه به اين قسمت از کره مريخ آورده و به احتمال زياد، محل فرود مريخ نورد ِ کنجکاوی بر روی اين سياره،  نقطه تلاقی چند رودخانه بوده‌است.

به گفته‌ی دانشمندان ناسا در کاوش‌هایی که قبلا بر روی مریخ انجام شده نشانه‌هایی از وجود آب به دست آمده بود اما تصویرهای جدید در نوع خود تاکنون بی‌نظیر بود‌ه‌اند.

ویلیام دیتریش، پژوهشگر دانشگاه کالیفرنیا که در ارزیابی علمی یافته‌های "کنجکاوی" همکاری دارد احتمال می‌دهد لایه‌های رسوبی که در عکس‌های تازه قابل تشخیص هستند میلیاردها سال عمر داشته باشند. او می‌گوید شکل و اندازه‌ی سنگ‌ریزه‌ها تصویری از شدت جریان آب و مسافتی را که پیموده‌اند در اختیار ما قرار می‌دهد.

دانشمندان با تحلیل عکس‌های جدید برآورد می‌کنند رودخانه‌ای که بسترش دیده می‌شود حدود یک متر عمق و ۹۱ سانتی متر در ثانیه سرعت داشته است.


نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۷
1
31
زمینهای مریخ هم گرون شد !!
نظرات بینندگان