arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۸۷۴۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۲ - ۱۴ مهر ۱۳۹۱

ایران دومین تولید کننده زردآلو در جهان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس نوشت:

ايران پس از تركيه دومين توليدكننده زردآلو در جهان محسوب مي‌شود.

سالانه حدود سه و نيم ميليون تن زردآلو در كشورهاي مختلف جهان توليد مي‌شود كه ايران با برداشت سالانه حدود 500 هزار تن از اين ميوه دومين توليدكننده زردآلوي جهان به شمار مي‌رود.

طبق آمار سازمان خوار و بار جهاني (فائو) بيش از 32 هزار هكتار سطح باغات زردآلو در ايران است كه ميوه آن علاوه بر مصرف داخلی با تبدیل به برگه زردآلو به خارج ازکشور نیز صادر می‌شود.

زردآلو محصول مهم نواحی خشک و نیمه خشک است و بومی مناطق غرب و مرکز کشور چین است. در ايران استان آذربايجان شرقي بزرگترين توليد كننده اين ميوه بوده و پس از آن استان‌هاي سمنان، آذربايجان غربي، تهران، خراسان رضوي، گلستان و چهار محال و بختياري قرار دارند.

اما اين محصول همانند ديگر ميوه‌هاي باغي تابستان هر ساله به گونه‌اي تاسف‌آور روي دست باغداران مي‌ماند كه به گفته نايب رييس خانه كشاورز "سال گذشته در استان آذربايجان غربي اين محصول پس از برداشت و ذخيره‌سازي در سردخانه بازار فروش نداشت و باغداران نتوانستند حتي هزينه نگهداري آن را در سردخانه بپردازند و محصولشان را در سردخانه رها كردند."

تابستان امسال نيز به دليل نبود بازار فروش، باغداران شاهرود خلخال حتي اين ميوه را از روي درخت جمع‌آوري نكردند تا اينكه با ريزش اين ميوه از درخت كف باغ‌ها فرشي از زردآلو پهن شد.

در اين شرايط انتظار مي‌رود با توجه به استقبال بسيار خوب ميوه‌هاي خشك در بازارهاي جهاني امروز، صنايع تبديلي و تكميلي براي فرآوري ميوه‌هاي مازاد تازه‌خوري و صادرات آن به كمك بخش كشاورزي آيد تا عليرغم ارزآوري براي كشورمان دسترنج كشاورزان و باغداران زحمت‌كش و همچنين منابع پايه آب و خاك پايمال نشود.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۴
0
0
بخاطر همینه که برای مردم خودمون گرونه و دست نیافتنی دیگه !
نظرات بینندگان