arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۸۸۶۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۵ - ۱۵ مهر ۱۳۹۱

رحیمی: به همسایگی با ترکیه افتخار می کنیم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون اول رئیس‌جمهور گفت: ممکن است در میان اعضای یک خانواده نیز اختلاف نظرهایی حادث شود اما ما در اکثر مواضع در کنار ترکیه هستیم و به این دوستی و همسایگی افتخار می‌کنیم.

به گزارش انتخاب به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس‌جمهور عصر پنجشنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با نخست وزیر ترکیه با اشاره به روابط صمیمانه و الفت موجود میان ایران و ترکیه اظهار داشت: در روابط دو کشور هیچ نقطه منفی وجود ندارد و هر چه به جلوتر پیش می‌رویم این روابط عمیق‌تر و مستحکم‌تر می‌شود.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه افزود: پیش از سفر آقای اردوغان به تهران روابط تجاری دو کشور اندک و حجم مبادلات اقتصادی فیمابین در حدود 5 میلیارد دلار بود که این رقم اکنون در هفت ماهه نخست سال 91 از مرز 5/16 میلیارد دلار عبور کرده و با توجه به روند فعلی توسعه همکاری‌ها انتظار می‌رود هدفی که برای مدت پنج ساله ترسیم شده بود، ظرف سه سال تحقق یافته و حجم مبادلات اقتصادی دو کشور به 30 میلیارد دلار نزدیک شود.

وی با اشاره به اینکه ایران و ترکیه دو کشور صاحب نام و فرهنگ و تمدن هستند، گفت: هر جا که دو کشور با هم هماهنگ هستند، با قدرت و قوت در جهت منافع دو ملت پیش می‌روند و ایران به وجود همسایه غربی خود، ترکیه افتخار می‌کند.

رحیمی با تأکید بر اینکه باید دست در دست هم داده و مبادلات تجاری خود را به حداکثر ممکن ارتقاء دهیم، افزود: در ملاقات‌ها و مذاکرات دو هیأت تصمیمات خوبی اتخاذ شده و امیدواریم تا فردا همه زمینه‌ها را برای یک تجارت پرسرعت و سالم در جهت رسیدن به رقم 30 میلیارد دلار نهایی کنیم.

معاون اول رئیس‌جمهور اقتصاد دو کشور را اقتصادی پویا ارزیابی و تصریح کرد: سرعت افزایش حجم مبادلات اقتصادی دو کشور بسیار بالا و بی‌نظیر است و موضوع ترانزیت گاز ترکمنستان به ترکیه از طریق ایران و ترانزیت گاز ایران به اروپا از طریق ترکیه به زودی نهایی خواهد شد.

وی همچنین از درگیری ایجاد شده در مرز ترکیه و سوریه ابراز تأسف کرد و به دولت و ملت ترکیه تسلیت گفت.

رحیمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ایران همواره از دولت بشار اسد حمایت کرده و آیا امروز که این درگیری خشونت بار برای اولین بار از سوی یک مقام ایرانی محکوم می شود به معنای تغییر سیاست خارجی ایران است؟ و آیا شما در کنار سوریه خواهید بود و یا ترکیه، گفت: این برداشت شماست، ما همیشه هر اقدام خشونت بار و کشته شدن انسان‌های بیگناه را در هر جای دنیا که باشد محکوم کرده‌ایم پس برای اولین بار نیست.

معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران همواره در محکوم کردن اقدامات کشورهای زورگو و خشونت‌طلب در عراق، پاکستان، افغانستان و سایر کشورها پیشتاز بوده است.

وی تصریح کرد: ما با ترکیه در همه موارد در کنار هم هستیم و گاهی ممکن است در مسائل سیاسی اختلاف نظرهایی وجود داشته باشد که البته این کاملاً طبیعی است چراکه ممکن است در میان اعضای یک خانواده نیز اختلاف نظرهایی حادث شود اما ما در اکثر مواضع در کنار ترکیه هستیم و به دوستی و همسایگی افتخار می‌کنیم.

رحیمی تأکید کرد: ایران اقدامات خشونت آمیز از سوی هر کشوری را محکوم می‌کند و مطمئناً ترکیه نیز همین عقیده را دارد؛ چراکه آقای اردوغان امروز به من گفت که از ریخته شدن خون مردم بی‌گناه سوریه ناراحت است و ما نیز همانند ترکیه برای جنگ و خونریزی در سوریه و هر جای دیگر دنیا ناراحت هستیم.

معاون اول رئیس‌جمهور همچنین از مواضع ترکیه در حمایت از ایران در موضوع بهره‌برداری صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای ایران صمیمانه قدردانی کرد.

رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه نیز در این مصاحبه مطبوعاتی مشترک اظهار داشت: افزایش حجم تبادلات اقتصادی و تجاری دو کشور در مقایسه با ده سال گذشته بسیار چشمگیر و قابل ملاحظه است و این حکایت از اراده قوی مسئولین دو کشور در گسترش همکاری‌ها و روابط اقتصادی دارد.

نخست وزیر ترکیه با اشاره به ملاقات‌ها و مذاکرات دو هیأت خاطرنشان کرد: در این مذاکرات روابط اقتصادی از گذشته تا به امروز مورد ارزیابی قرار گرفت و برای نزدیک شدن به اهداف تعیین شده بحث و تبادل نظر شد.

وی با اشاره به درگیری ایجاد شده در مرز ترکیه و سوریه تأکید کرد: ترکیه خواهان صلح و امنیت در سوریه است و هیچ برنامه‌ای برای آغاز جنگ با سوریه ندارد چرا که نتایج جنگ و خشونت در عراق و افغانستان مشخص است و ما تمایل داریم مشکلات سوریه به سرعت پایان یابد.

اردوغان با بیان اینکه ما دلمان برای مردم بیگناه سوریه می سوزد و تحمل اینکه یک برادر مسلمان کشته شود برایمان سخت است، تصریح کرد: دیدگاه ما هرگز تغییری نکرده و ما خواهان پایان یافتن درگیری‌ها هستیم.

وی در ادامه با انتقاد از تکرار شلیک گلوله‌های توپ از سوریه به داخل ترکیه گفت: هر بار بهانه‌ای مطرح و گفته می‌شود که اشتباهی رخ داده اما مگر یک اشتباه چند بار می تواند تکرار شود.

اردوغان افزود: دولت ترکیه در حمایت از اتباع خود مصمم و معتقد است با همکاری مشترک با ایران می توان مشکل سوریه را حل کرد و وزرای خارجه دو کشور برای حل و فصل مشکل سوریه رایزنی و برنامه ریزی خواهند کرد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۵
1
7
چرا نکنید؟ چند سال پیش اونا به ما افتخار میکردن حالا به لطف خدمات شما ما باید به اونا افتخار کنیم؟!؟!؟!؟!؟
نظرات بینندگان