arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۸۹۶۰
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۳ - ۱۶ مهر ۱۳۹۱

آمادگی کیهان برای حمله به انبارها!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 عصرایران - آنچه در زیر می آید ، عیناً از شماره پنجشنبه روزنامه کیهان نقل می شود:
« اعتراضات تعدادي از بازاريان به افزايش بي رويه قيمت ارز كه به روال طبيعي كسب و كار آنان آسيب زده بود، اگرچه بلافاصله پس از آن كه با سوءاستفاده شمار قليلي از آشوبگران روبرو شد، از سوي بازاريان محكوم گرديده و به اعتراض آرام خود خاتمه دادند ولي پرسش آن است كه چرا مسئولان محترم دست هايي را كه به اخلال از آستين برخي كلان سرمايه داران غارتگر به اين بازار دراز شده است، با قاطعيت، قطع نمي كنند و اين عرصه را براي تاخت و تاز مافياي اقتصادي كه شواهد بسياري از رابطه مستقيم آنان با آن سوي مرزها حكايت مي كند، به حال خود رها كرده اند؟!

اين جريان طي چند ماه اخير ازطريق بازي با نرخ ارز و افزايش قيمت برخي از كالا و اجناس، انبوهي از كالا و اجناس مورد نياز مردم را در انبارها احتكار كرده اند و بعيد است كه مراكز اطلاعاتي و امنيتي از وجود اين انبارها و آدرس و مشخصات دقيق آن بي اطلاع باشند.

بنابراين بايد پرسيد كه با كدام توجيه شرعي و قانوني، از مصادره كالاي احتكار شده در اين انبارها خودداري مي ورزند؟ كلان سرمايه داران محتكر به لحاظ شرعي و قانوني، نه فقط مالك اموال احتكار شده نيستند بلكه با توجه به اهداف ضد امنيتي كه از اين اقدام خود دنبال مي كنند، به عنوان مفسدفي الارض مستحق اعدام نيز خواهند بود.

تعداد زيادي از نيروهاي متعهد و حزب اللهي كه به لطف خدا، همه جا حضور دارند در تماس با كيهان اعلام مي كردند كه از محل انبارهاي مورد اشاره باخبرند و براي يورش به اين انبارها و مصادره كالاي احتكار شده آمادگي كامل دارند. پاسخ كيهان اين بود كه آدرس ها را همراه با نام كلان سرمايه داران احتكار كننده در اختيار مراكز اطلاعاتي و قضايي قرار دهند و چنانچه مشاهده شد مراكز ياد شده، به بي تفاوتي خود ادامه مي دهند، از سوي حزب الله يعني همان ها كه مسئولان را بر سر كار آورده اند و به قول حضرت امام(ره) ولي نعمت آنها هستند اقدامي شايسته و انقلابي صورت پذيرد. »

در این که اوضاع اقتصادی در کشور نامناسب است و تحریم ها و شیطنت های دشمن از یک طرف و سوء تدبیر مدیران دولتی و سوء استفاده برخی اشخاص از طرف دیگر ، در شکل گیری این اوضاع دخیل بوده است ، تردیدی نیست اما ساده انگاشتن موضوعی به نام "اقتصاد" نیز ، کمتر از دشمنی ها و بی تدبیری ها خطرناک نیست.

هفته گذشته ، رئیس جمهور در کنفرانس مطبوعاتی خود در پاسخ به سوالی درباره بالا بودن قیمت ارز ، کوشید موضوع را بسیار ساده و پیش پا افتاده قلمداد کند ؛ آنجا که گفت: یک عده سر خیابان ایستاده اند و با تلفن می گویند 200 تا بنداز روش (روی قیمت دلار) ، 500 تا بنداز روش!

این سخن ، آن هم از عالی ترین مقام اجرایی کشور که دستکم به مدت 7 سال ، در جریان پیچیدگی های اقتصاد در عمل بوده است ، بسیار بعید بود ولی چون این ادبیات در قاموس احمدی نژاد چندان غریب نیست ، کمتر کسی از ان متعجب شد!

نوشتار روزنامه کیهان درباره لزوم حمله به انبارهای تجار و عنداللزوم اعدام آنها نیز ، هر چند از واکنشی دلسوزانه به مشکلات اقتصادی مردم است اما در ساده انگاری ، چیزی کم از سخنان احمدی نژاد درباره ارز ندارد.

آیا مشکل اقتصاد ایران آن است که چند بازاری ، کالاهایی را در انبارهای خود نهاده اند و نمی فروشند؟! و آیا این مشکل با یورش امت حزب الله به این انبارها حل می شود؟!

علت گرانی های اخیر این نیست که  امروز برخی تجار ، کالاهی خود را عرضه نمی کنند ، بلکه عدم عرضه کالا توسط تجار ، خود معلول شرایط حاضر است.
 تاجر یا صنعتگری که با سرمایه خود کالایی را خریده یا تولید کرده تا سود کند ، وقتی می بیند که قیمت دلار به حدی نوسان دارد که نمی تواند برنامه ریزی اقتصادی داشته باشد ، چه باید بکند جز انتظار برای تثبیت ولو نسبی بازار؟
مغازه داری که مثلاً 100 دستگاه تلویزیون در انبار دارد و می بیند که اگر الان بفروشد ،با توجه به قیمت ارز نمی تواند با پولی که به دست می آورد کالاهایش را جایگزین کند ؛ حالا سودش پیشکش!) آیا چاره ای جز "صبر آمیخته با نگرانی" دارد؟
خود این تاجر و صنعتگر هم قربانی وضع موجود است ، چه آن که او قاعدتاً دوست دارد کالاهایش را هر چه زودتر بفروشد و سود کند و گردش مالی داشته باشد ولی شرایط کنونی ، او را نیز متوقف کرده است.
حالا یک عده هم به توصیه روزنامه کیهان حمله کنند به سرمایه این افراد ؛ آیا اوضاع درست می شود یا بدتر؟
بله ، ممکن است در بازار بخواهند سوء استفاده کنند ولی مگر مملکت قانون ندارد که افراد بگویند ما آدرس انبار فلانی را داریم ، بیایید حمله کنیم؟!

آیا این توصیه ، آن هم از یک روزنامه معتبر ، در راستای منافع ملی و امنیت کار و سرمایه گذاری است یا دعوت به هرج و مرج است آن هم در قالبی اصولگرایانه و زمینه ای برای تشدید فرار هرچه بیشتر سرمایه ها؟!

آقایان بدانند نه قیمت دلار با تلفن فلان دلال کنار خیابان که "200 تا بنداز روش" ، کم و زیاد می شود و نه مشکلات اقتصادی با حمله به انبارهای تجار و بازاریان حل می شود ؛ اقتصاد قواعد خود را دارد و اگر کسی می خواهد در این عرصه خدمتی کند ، باید دست یاری به سمت اقتصاددانان دراز کند و همانند شاگردی حرف گوش کن ، به آموزه های علمی "علم اقتصاد" عمل کند ؛ کاری که در دولتین نهم و دهم ، انجام نشد و اوضاع اقتصاد مملکت به اینجا رسید که می بینیم و می بینید.
نظرات بینندگان