پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : ارگان رسانهای رسمی دولت (ایرنا) در گزارشی با تحلیل محتوای رسانههای مکتوب و مجازی درباره انتخابات به اینستاگرام اشاره کرده و نوشته این پلتفرم با وجود «حدود ۳۱ میلیون کاربر فعال» دچار رکود و رخوت است و نشان میدهد تحرک انتخاباتی در توده مردم شکل نگرفته است.
این خبرگزاری نوشت:
شبکههای اجتماعی در سالهای اخیر به بخش جداییناپذیر زندگی مردم جهان به ویژه ایرانیان بدل شده و توانسته در حوزههای مختلف فرهنگی، سیاسی و اقتصادی جامعه تاثیرگذار باشند. در حوزه فرهنگی شاهد تغییر سبک زندگی مردم به واسطه حضور در برخی شبکههای اجتماعی از قبیل فیسبوک و اینستاگرام بودهایم، در حوزه اقتصادی، حضور در شبکههای اجتماعی از قیبل تلگرام و اینستاگرام به ظهور و بروز مشاغل جدید و کارآفرینی شمار زیادی از کاربران تبدیل شده و درآمد و گردش مالی قابل توجهی در این بخش به وجود آمده است.
در حوزه سیاست نیز شبکههای اجتماعی در بزنگاههای مهم که سرآمد آن، انتخابات است، ظهور و حضور قابل توجهی داشتهاند به طوریکه، برای نمونه در انتخابات دوره اول ریاست جمهوری حسن روحانی در سال ۱۳۹۲، تلگرام نقش مهمی در روی کارآمدن روحانی داشت. به طور کلی، ایکس(توئیتر سابق) و تلگرام در حوزه سیاسی در یک دهه اخیر نقش مهمی در شکلدهی ذهنیت کاربران و حضور و عدم حضور آنها در انتخابات داشتهاند.
پیامرسان و شبکهاجتماعی ایتا، از جدیدترین بسترهای اجتماعی است که در دو سه سال اخیر توانسته علاوه بر تاثیرگذاری و شکلدهی افکارعمومی، در فرهنگسازی نیز موثر باشد و به خصوص در حوزه فرهنگی و سیاسی نقشآفرینی قابل توجهی داشته است به نحوی که یکی از مهمترین بازیگران انتخابات مجلس در اسفندماه سال ۱۴۰۲، کانالها و گروههای ایتایی بودهاند.
بنابر گزارش گروه دادهکاوی، از تاریخ ۳۰ اردیبهشتماه تا ۱۸ خردادماه که هنوز تکلیف نامزدهای احراز صلاحیتشده در انتخابات مشخص نشده، در ۷ بستر مختلف و رسانه اجتماعی یعنی وبسایتهای خبری، روزنامهها، تلگرام، ایکس(توئیتر سابق)، اینستاگرام، ایتا و روبیکا در حدود یک میلیون و ۷۰۰هزار پست، توئیت، خبر و محتوا با کلیدواژه «انتخابات» و «رای» منتشر شده که به طور متوسط میتوان ۸۷ هزار محتوای روزانه مرتبط با انتخابات ریاستجمهوری تخمین زد و به نظر میرسد متوسط ۱۰۰ هزارمحتوا در روز در ۷ بستر خبری رسانهای، تعداد قابلتوجهی است که نشان از اهمیت این رخداد سیاسی در میان رسانههای مجازی و مکتوب دارد، اما سوال اصلی اینجاست که این جریانسازی رسانهای له یا علیه انتخابات ریاست جمهوری تا چه حد توانسته یا میتواند در کشاندن مردم به پای صندوق رای و مشارکت عمومی موثر واقع شود؟