arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۹۴۵۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۷ - ۱۹ مهر ۱۳۹۱

گمرک:برنج وارد شد/ وزارت صنعت: وارد نشد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ر حالی که بر اساس آمار گمرک 627 هزار تن برنج وارد کشور شده است اما وزارت صنعت می‌گوید در نیمه نخست سال برنجی وارد کشور نشده است.

به گزارش انتخاب به نقل از فارس، حدود یک ماه پیش وزیر صنعت اعلام کرد از ابتدای سال هیچ برنجی وارد کشور نشده است این در حالی است که گمرک به تازگی اعلام کرد در شش ماهه نخست امسال 627 هزارتن برنج به ارزش 592 میلیون دلار وارد کشور شده است.

اینکه چطور وزارتخانه‌ای از میزان واردات محصول استراتژیکی مانند برنج که بعد از گندم دومین جایگاه تامین غذای کشور را به عهده دارد خبر ندارد، بسیار قابل تامل است.

اما اختلاف در میزان واردات برنج بین دو وزارتخانه کشاورزی و صنعت تازگی ندارد. بر اساس نظر وزارت صنعت سالانه بیش از سه میلیون تن برنج در کشور مصرف می‌شود که نیاز به یک میلیون و 200 هزار تن واردات است.

از سوی دیگر وزارت جهاد کشاورزی  معتقد است که مصرف برنج کشور 2 میلیون و 850 هزار تا 2 میلیون و 900 هزار تن است و نباید بیش از 500 الی 550 هزار تن برنج وارد کشور شود.

واردات بی‌رویه محصولات کشاورزی بازار قیمت را متزلزل کرده و وضعیت تولید را به هم می‌ریزد، طی سالهای گذشته همواره کشاورزان از واردات بی‌رویه گله ‌مند بودند.

همواره وزارت صنعت در توجیه واردات‌های بی‌رویه اعلام کرده آمار ارائه شده از سوی متولی تولید درست نبوده است.

کارشناسان معتقدند طی سالهای گذشته اختلاف دو وزارتخانه در آمارهای تولید و مصرف همواره سیل گسترده واردات به کشور را به صورت بی‌رویه به کشور موجب شده و تولید کنندگان را با مشکل جدی مواجه کرده است.

آنها معتقدند اگر تمام وظایف تولید از جمله واردات، صادرات، بازاریابی و قیمت توسط یک وزارتخانه مستقل مدیریت شود نه تنها چنین اشتباهات فاحش آماری رخ نمی‌دهد بلکه جوابگویی وراتخانه‌ها هم شفاف‌تر خواهد بود و فرافکنی نخواهند کرد.

طرح انتزاع وظایف کشاورزی که به دنبال تجمیع وظایف پراکنده بخش کشاورزی است طرح دو فوریت آن به تصویب رسیده و در صورت تصویب نهایی تمامی وظایف کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی متمرکز خواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
عزیز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۹
0
1
بنظر بنده بایستی حتمابرنج باید بحد کافی واردات داشته باشد زیرا اگر واردات قطع شود برنج ایرانی را این دلالان و بازاریان بی انصاف وبی وجدان کیلویی ده هزار تومان هم نخواهند داد
نظرات بینندگان