arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۹۵۵۲
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۱ - ۲۰ مهر ۱۳۹۱

آمريکا: تحريم صادرات گاز ايران ، بی فایده است

اگر ترکيه نتواند به واردات گاز طبيعی از ايران ادامه دهد اين کشور در شرايط بسيار دشواری قرار خواهد گرفت. يک دوره طولانی از قطع صادرات گاز ايران به ترکيه علاوه بر لطمه شديد به صنايع و اقتصاد آن کشور برای تامين برق و گرمای مورد نياز مردم نيز مشکلات اساسی ايجاد خواهد کرد
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اداره اطلاعات انرژی دولت آمريکا اعلام کرد: بعيد است که تحريم گاز فشاری به ايران وارد کند.

به گزاش سرویس بین الملل انتخاب ؛ این ادعا با استناد به این نکته منتشر شده که بخش اعظم گاز صادراتی ايران (حدود ۹۰ درصد) به ترکيه صادر می شود.

اداره اطلاعات انرژی دولت آمريکا در بخشی از اين گزارش می گويد: ظرفيت ها برای محدود کردن صادرات گاز طبيعی ايران در بازار جهانی بسيار محدود است چون بخش اعظم اين محصول به ترکيه صادر می شود.

خبرگزاری رويترز که قبل از انتشار رسمی اين گزارش نسخه ای از آن را دريافت کرده است می افزايد که همزمان با تصويت قوانين قبلی مربوط به تحريم ايران در ماه اوت تهيه يک چنين گزارشی در مورد صادرات گاز طبيعی ايران نيز در دستور کار قرار گرفت.

آمريکا و متحدان اروپايی آن علاوه بر بخش مالی و بانک ها، صادرات نفت و سرمايه گذاری در عرصه انرژی ايران را تحريم کرده اند. اين اقدامات بخشی از اعمال فشارهای غرب برای متوقف کردن و يا تعديل کردن برنامه های هسته ای ايران است. آمريکا و متحدانش سوء ظن دارند که ايران ممکن است در پی توليد سلاح های هسته ای باشد.

مارک دوبويتز، مدير مرکز پژوهشی «بنياد دفاع از دمکراسی» و يکی از طرفداران تشديد تحريم ها عليه ايران می گويد: گزارش اداره اطلاعات انرژی آمريکا به دولت اطلاعات و پوشش لازم را می دهد تا صادرات گاز ايران را نيز در فهرست تحريم قرار دهد.

خبرگزاری رويترز يادآوری می کند که ايران صاحب ذخاير بسيار بزرگی از گاز طبيعی است ولی با توجه به محدوديت های تکنيکی و فشارهای سياسی موجود در حال حاضر حدود ۹۰ درصد از اين محصول به ترکيه صادر می شود که قراردادهای آن طولانی مدت هستند.

کشورهای آذربايجان و ارمنستان نيز هر يک شش و سه درصد ديگر از گاز ايران را خريداری می کنند.

اداره اطلاعات انرژی آمريکا در بخش ديگری از اين گزارش تخصصی می گويد: اگر ترکيه نتواند به واردات گاز طبيعی از ايران ادامه دهد اين کشور در شرايط بسيار دشواری قرار خواهد گرفت. يک دوره طولانی از قطع صادرات گاز ايران به ترکيه علاوه بر لطمه شديد به صنايع و اقتصاد آن کشور برای تامين برق و گرمای مورد نياز مردم نيز مشکلات اساسی ايجاد خواهد کرد
نظرات بینندگان