arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۹۵۶۵
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۱ - ۲۰ مهر ۱۳۹۱

انتقاد آیت الله مکارم از وضعیت فرهنگی کشور

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مرجع تقلید شیعیان جهان با انتقاد از وضعیت فرهنگی کشور تصریح کرد: چهره نظام اسلامی چهره اسلام است و اگر مفاسد گسترده شود چهره اسلام را مخدوش می کند؛ الان وضعیت مواد مخدر، بی حجابی و مجالس سوء و فیلمهایی که با مجوز ارشاد اکران می شود برخی وضع خوبی ندارند و علاوه بر مسایل معیشتی مشکل آفرین است.

به گزارش انتخاب به نقل از مهر، آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی صبح پنج شنبه در دیدار اعضای فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس شورای اسلامی در سخنانی با بیان اینکه وضعیت کشور به گونه ای که برخی آن را خطرناک می دانند خطرناک نیست اضافه کرد: اگر بی تدبیری کنیم ممکن است به وضعیت خطرناکی تبدیل شود وگرنه مشکلات قابل حل است.

وی با بیان اینکه نظام اسلامی به قدری قوی است که با کارهای دشمن متزلزل نخواهد شد، اظهار داشت: شرط این موضوع هوشیاری مردم و مسئولان است و همه باید مراقب توطئه ها باشند.
 
مشکلات مرحله اول هدفمندی یارانه ها
 
این مرجع تقلید با تاکید بر اینکه مجلس باید شجاعانه تر، شفاف تر و منطقی تر برنامه های خود را برای مردم و دولت بیان کند اضافه کرد: در طرح هدفمندی یارانه ها مشکلات مرحله اول هنوز حل نشده که بخواهیم مرحله دوم را شروع کنیم.
 
این مفسر قرآن بیان کرد: مرحله اول سه مشکل اساسی داشت؛ یکی اینکه برای تامین یارنه ها دولت مجبور است که استقراض از بانک داشته باشد و تنخواه بگیرد و همین امر مشکل ساز است دیگر اینکه قرار بود بخش اعظمی از این یارانه ها در اختیار صنعت و تولید باشد اما الان هیچ نمی دهند و سوم اینکه دادن یارانه به 70 میلیون نفر چه معنایی دارد بیش از 50 درصد مردم مستحق دریافت یارانه نیستند و نباید مرفهین یارانه بگیرند.
 
کاهش بودجه فرهنگی و مشکلات به وجود آمده

این مرجع تقلید با بیان اینکه دولت پاسخ مناسبی در مقابل این سئوالات ندارد و می گوید برای تامین یارانه تنخواه گرفته است به وضعیت بودجه های فرهنگی اشاره کرد و افزود: مسئله وحشتناک بودجه های فرهنگی است که یا نصف شده و یا قطع شده است و مجلات و نشریات و پژوهشگاه ها یا به کلی تعطیل شده و یا 20 تا 30 درصد کار می کنند.
 
استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: دفتر تبلیغات اسلامی در بخش پاسخگویی به سئوالات دینی 400 نفر داشته است که به 40 نفر کاهش یافته است.
 
وی بیان داشت: درست است که باید شکم مردم را سیر کنیم ولی نمی توان از فرهنگ و فکر مردم غافل شد.
 
این مرجع تقلید با اشاره به شعار امسال با بیان اینکه کار قابل ملاحظه ای روی شعار امسال نشده است عنوان کرد: فقط در مقام شعار مانده ایم و برنامه قابل ملاحظه ای انجام نشده و مجلس باید با صدای بلند از دولت بخواهد که چه کاری کرده است.
 
انتقاد از وضعیت فرهنگی کشور

وی با انتقاد از وضعیت فرهنگی کشور تصریح کرد: مسائل فرهنگی و فساد اخلاقی جامعه را فرا می گیرد؛ چهره نظام اسلامی چهره اسلام است و اگر مفاسد گسترده شود چهره اسلام را مخدوش می کند؛ الان وضعیت مواد مخدر، بی حجابی و مجالس سوء و فیلمهایی که با مجوز ارشاد اکران می شود برخی وضع خوبی ندارند و علاوه بر مسایل معیشتی مشکل آفرین است.
 
آیت الله مکارم تاکید کرد: ما این همه شهید دادیم تا وضعیت فرهنگی و اخلاقی کشور سالم بماند و مجلس باید طرحی در این باره طراحی کند.
 
وی ادامه داد: مجلس دولت را موظف کند تا اصلاح این وضع را از دبیرستانها، ادارات، درمانگاه ها و ... شروع کند و طرح کاربردی برای این موضوع داشته باشد زیرا مسایل اخلاقی تبدیل به موضوعات سیاسی شده و اسرائیل برای ترویج مواد مخدر در کشورهای اسلامی بخشی از زمینهای خود را با وجود نداشتن زمین به کشت خشخاش اختصاص داده است.
نظرات بینندگان