arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۹۷۴۸
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۰۹ - ۲۲ مهر ۱۳۹۱

کاهش تولید بنزین در پالایشگاه‌ها

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
همزمان با آغاز تعمیرات اساسی در پالایشگاه‌های نفت، ظرفیت تولید روزانه بنزین برای مدتی با کاهش چند میلیون لیتری همراه شده است که برای جبران این کاهش تولید، تولید بنزین در واحدهای پتروشیمی افزایش می‌یابد.

به گزارش انتخاب به نقل از مهر، با گذشت نزدیک به هفت ماه از آغاز مجدد تولید بنزین در مجتمع‌های پتروشیمی و تولید روزانه 8 تا 10 میلیون لیتر بنزین در واحدهای پتروشیمیایی کشور، به دلیل آغاز تعمیرات اساسی در برخی از پالایشگاه‌های نفت پیش بینی می‌شود ظرفیت تولید بنزین پتروشیمی‌ها با افزایش مجدد همراه شود.

در حال حاضر مهمترین عامل در افزایش ظرفیت تولید بنزین در واحدهای پتروشیمی به دلیل منفی شدن تراز تولید و مصرف این فرآورده نفتی است که با آغاز تعمیرات اساسی در پالایشگاه‌های کشور این تراز برای مدتی منفی‌تر خواهد شد.

در شرایط فعلی ظرفیت تولید بنزین در پالایشگاه‌های نفت با احتساب برخی از مواد افزودنی همچون MTBE به حدود 60 میلیون لیتر در روز رسیده است که با توجه به متوسط مصرف روزانه 64 تا 65 میلیون لیتر، عملا تولید بنزین پالایشگاه‌های نفت به تنهایی پاسخگوی تامین نیازهای داخلی نیست.

یکی از مهمترین عوامل در منفی شدن تراز تولید و مصرف بنزین تاخیر در راه‌اندازی و بهره برداری طرح‌های بنزین سازی، بهینه سازی و بهبود فرآیند تولید در پالایشگاه‌های موجود نفت است به طوری‌که اگر این واحدها مطابق با برنامه زمان بندی راه اندازی می شدند عملا نیازی به تولید بنزین در پتروشیمی‌ها نبود.

بر این اساس از هفته گذشته تعمیرات اساسی و دوره‌ای در پالایشگاه نفت اصفهان آغاز شده است که با آغاز تعمیرات در این واحد پالایشگاهی، ظرفیت تولید بنزین کشور هم حدود هفت میلیون لیتر در روز کاهش می‌یابد.

ناصر خیری رئیس تعمیرات پالایشگاه نفت اصفهان درباره آخرین وضعیت تعمیرات پالایشگاه نفت نصف جهان با بیان اینکه تعمیرات اساسی واحدهای آیزوماکس، هیدروژن و حجم کارهای تعمیراتی، بازرسی فنی و پروژه‌های این پالایشگاه در مدت 22 روز کاری در قالب دو شیفت کاری انجام خواهد شد، گفت: پیش بینی می‌شود در دو نوبت کاری 12 ساعته و با فعالیت یکهزار و 350 نفر این دوره تعمیراتی زودتر از موعد به پایان برسد.

با آغاز تعمیرات این پالایشگاه نفت پیش بینی می‌شود ظرفیت تولید برخی از فرآورده‌های نفتی همچون بنزین به عنوان محصول واحد آیزوماکس با کاهش و توقف روبرو شود.

آمارهای منتشر شده در سایت شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نشان می‌دهد هم اکنون به طور متوسط روزانه حدود 7 تا 7.5 میلیون لیتر بنزین، 2.1 میلیون لیتر گازمایع، 2.2 میلیون لیتر نفتای سبک، حدود یک میلیون لیتر سوخت جت، 5.3 میلیون لیتر نفت سفید، 2.4 میلیون لیتر خوراک واحدهای قیرسازی و سایر فرآورده‌های نفتی تولید و به بازارهای داخلی و خارجی عرضه می‌شود.

در همین حال علیرضا ضیغمی مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اخیرا با بیان اینکه تولید بنزین در واحدهای پتروشیمی مقطعی است، تاکید کرده است: به زودی تولید بنزین در صنایع پتروشیمی متوقف می شود.

این در حالی است که بررسی پیشرفت راه اندازی از طرح‌های جدید بنزین سازی و آغاز تعمیرات اساسی پالایشگاه‌های موجود نفت نشان می‌دهد که حداقل برای یک مدت زمان طولانی باید تولید بنزین در صنایع پتروشیمی ادامه یابد.
نظرات بینندگان