arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۹۷۶۳
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۰ - ۲۲ مهر ۱۳۹۱

ورزشگاه 10 هزار نفری در شهر 7 هزار نفری!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
توزیع ناهمگون امکانات سخت افزاری و اماکن ورزشی در استان‌های مختلف موجب وارد شدن انتقادهایی به سیاست‌گذاری‌های اعتباری وزارت ورزش شد. گلایه‌هایی که پس از افتتاح چندین مجوعه ورزشی برای استانی مثل همدان در کنار محرومیت بخش‌های دیگر از اماکن، تامل دست اندرکاران این حوزه را برمی‌انگیزد.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، تخصیص عادلانه منابع ورزشی در نقاط مختلف کشور یکی از اصول بنیادین در مدیریت ورزش به شمار می‌رود. اختصاص صحیح امکانات و زیرساخت‌های ورزشی با توجه به آمایش محیطی می‌تواند به توسعه و ترویج ورزش‌های بومی و ملی هر استان کمک کند. سازمان تربیت بدنی سابق و وزارت ورزش و جوانان فعلی در توسعه سرانه ورزش گام‌های موثری برداشته‌اند و می‌توان به جرات گفت که رویکرد مدیریت ورزش ایران در سال‌های اخیر توسعه زیرساخت‌های ورزش و تجهیز و استانداردسازی اماکن موجود تربیت بدنی بوده است.
اگرچه گام‌های موثری در این باره برداشته شد اما توزیع ناهمگون این امکانات نیز موجب وارد شدن انتقادهایی به سیاست‌گذاری‌های دولت به ویژه توزیع اعتبارات این حوزه شد. انتقادهایی که پس از افتتاح مجموعه ورزشی در شهرستان مریانج استان همدان پررنگ‌تر شد.

در روزهای پایانی تابستان سال جاری مجموعه ورزشی سردار شهید علیرضا حاجی‌بابایی در شهرستان مریانج از توابع استان همدان توسط وزیر ورزش افتتاح شد.

این مجموعه در زمینی به مساحت 22 هزار مترمربع از اواسط سال 1383 کلنگ خورده بود. به گفته مسئولان هزینه‌ای بالغ بر 85 میلیارد ریال صرف ساخت و تجهیز این ورزشگاه شد تا سرانجام پس از هشت سال برای بهره‌برداری آماده شود. اما نکته عجیب به جایی بر می‌گردد که ظرفیت این ورزشگاه از کل جمعیت شهر بیشتر است. این مجموعه 10 هزار نفری در شهری احداث شده که تنها 7000 نفر جمعیت دارد!

البته ورزشگاه سردار شهید علیرضا حاجی‌بابایی پس از حدود یک ماه از تاریخ افتتاح هنوز به دلیل آماده نبودن چمن و برخی از امکانات رفاهی قابلیت بهره‌برداری ندارد.

از سوی دیگر استان همدان به ورزش‌هایی نظیر هاکی، سنگ‌نوردی و کشتی معروف است. حافظه تاریخی مردم این شهر به سختی از شکل‌گیری و موفقیت تیم‌های ورزشی بومی در لیگ‌های مختلف نظیر فوتبال، والیبال و بسکتبال یا هندبال خبر می‌دهد. در اواسط دهه هشتاد با نفوذ نمایندگان همدان در مجلس تیم فوتبال پاس به عنوان یکی از ریشه‌دارترین تیم‌های ورزشی به این استان منتقل شد. در سال‌های اول حضور تیم پاس در همدان تقریبا جمعیت قابل ملاحظه‌ای برای حمایت از این تیم به ورزشگاه می‌آمد. موجی که پس از چند سال خوابید تا در میان سکوهای خالی از هوادار تیم فوتبال این شهر از لیگ برتر سقوط کند.

حال باید دید سیاست‌گذاری مسئولان ورزش کشور در بعد توسعه اماکن ورزشی مبتنی بر چه اصولی است و بر چه مبنایی امکانات سخت‌افزاری ورزش در کشور توزیع می‌شود. در حالی که تیمی پرطرفدار مثل گهر دورود در استان لرستان همچنان از در اختیار داشتن یک مجموعه ورزشی مناسب بی‌بهره مانده است افتتاح پروژه‌های ورزشی متعدد در بعضی استان‌ها که به مراتب سهم کمتری در پویایی ورزش کشور دارد موجب پررنگ شدن علامت این سوال در اذهان عمومی می‌شود.

استان همدان و مرکز این شهر در حالی که هیچ تیمی در سوپر لیگ‌های کشور ندارد دست کم دو ورزشگاه مجهز چهار و ده هزار نفری در اختیار گرفته است اما بسیاری از استان‌های دیگر که در ورزش‌هایی نظیر فوتبال، والیبال و هندبال مدعی و صاحب سبک هستند به دلیل محرومیت از این امکانات شاهد از دست رفتن استعدادهای خود هستند.

بدون شک بهره‌برداری از مجموعه ورزشی شهید حاجی‌بابایی مریانج یکی از اقدامات مفید و زیربنایی به شمار می‌رود. اما بهتر است تا مسئولان با نگاه کلی و توجه به آمایش محیطی و نیروی انسانی هر منطقه به تجهیز و توسعه اماکن ورزشی همت کنند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
نوید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۲
0
4
برای دیدارهای مردمی با سه برابر موجودی!!!!!!!!
بی طرف
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۲
0
1
یعنی دوران دولت آقای خاتمی کلنگش زده شده اون هم بدون توجه به این نکته که شما قید کردید و در دولت احمدی نژاد هم همینطور؟؟؟
باورش سخته مطمئنا نزدیک شهری دیگه واقع شده و یا ...
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۲
0
3
مریانج شهر محل تولد اقای حاجی بابایی بلواری دور این شهر کشیده شده است که هر ساعت یک خودرو هم از انجا تردد نمی کند در حالی که در مقابل در شهرکی که 500متر بالاتراز ان به نام شهرک ولی عصر عج با جمعیت 20000نفری باید مردمش یک ساعت به خاطر عرض کم خیابان در ترافیک بمانندمریانج شهر ی7هزار نفری با انواع واقسام سالن های ورزشی شهرک مقابل حتی یک متر هم فضای ورزشی نداردانتخاب خواهش می کنم منتشر کن تا مردم معنای واقعی عدالت را در دولت عدالت محور اصول گرا بفهمند
نظرات بینندگان