arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۹۸۷۴
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۰۰ - ۲۳ مهر ۱۳۹۱

لاریجانی به میدان رقابت برای «پاستور» گام خواهد گذاشت؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : فردا - هر چه به ماه های منتهی به انتخابات ریاست جمهوری نزدیک تر می شویم، فعالیت های انتخاباتی نامزدهای محتمل هم رنگ و بوی خاص تری به خود می گیرد. 
 
علی لاریجانی که این روزها ریاست نهمین دوره مجلس شورای اسلامی را تجربه می کند، یکی از گزینه هایی است که حضور وی در رقابت های انتخاباتی طی ماه گذشته بر سر زبان ها افتاده است، گرچه او اعلام کرد که هنوز برنامه ای برای انتخابات ندارد اما همچنان به عنوان یکی از گزینه ها در شمارش ها باقی مانده است.

در آخرین خبرهای رسیده از تکاپوی جریان های سیاسی برای انتخاب نامزد مورد حمایت خود، کاظم جلالی به نمایندگی از شورای مرکزی اعضای فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس، لاریجانی را به عنوان نامزد بالقوه فراکسیون متبوع خود معرفی و دلیل این حمایت را هم سوابق مدیریتی و درایتی او عنوان کرده است.
 
لاریجانی پس از پیروزی انقلاب اسلامی به پیشنهاد و توصیه استاد شهید مرتضی مطهری به سازمان صدا و سیما رفت و به‌عنوان مدیرکل برون مرزی و دفتر مرکزی خبر سازمان صدا وسیما مشغول به کار شد.

در سال‌هاس 1360 و 61 به عنوان رئیس سازمان صدا و سیما انتخاب شد. در فاصله سال‌های 61 تا 70 لاریجانی سمت‌هایی چون معاونت وزارت کارو امور اجتماعی، معاون وزارت پست و تلگراف و تلفن، معاونت وزارت سپاه و جانشین ستاد کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به عهده گرفت.

در سال 1370 به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انتخاب شد و تا سال 1372  در این وزارتخانه ماند. سپس در سال 1373 با به حکم مقام معظم رهبری به عنوان رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران منصوب شد و تا سال 1383 به مدت 10 سال مدیریت این سازمان را به عهده داشت.

لاریجانی که به‌عنوان نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی مشغول فعالیت بوده‌است، از سال 1384 و با آغاز به کار دولت نهم، دبیر شورای عالی امنیت ملی شد اما در 28 مهر ماه سال 1386 از این سمت استعفا داد و نمایندگی مردم ایران در خانه ملت را برگزید.

راهی که در مجلس گشوده شد
 
پس از پیروزی لاریجانی در انتخابات ریاست مجلس و نشستن بر بلندترین صندلی بهارستان، مدافعان حضور لاریجانی این ریاست را تعبیر به باز شدن راهی برای ورود به میدان رقابت انتخابات ریاست جمهوری و چه بسا پیروزی او در برابر رقبا قلمداد کردند.   امادر عین حال که لاریجانی از هرگونه اظهار نظر درباره انتخابات خودداری می کند، فراکسیون نزدیک به او در مجلس، از برگزاری جلسات انتخاباتی با رئیس مجلس خبر می دهد. گفته می شود که با وجود عدم اعلام آمادگی اعضای فراکسیون رهروان ولایت، جلسات رایزنی با لاریجانی در سکوت خبری در حال برگزاری است.

همچنین اواخر شهریور ماه بود که جبهه ایستادگی هم لاریجانی را به عنوان یکی از کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری در تشکل سیاسی متبوعش معرفی و اعلام کرد که  از او دعوت کرده ایم تا در جلسات ایستادگی شرکت و به تشریح برنامه‌های خود برای انتخابات ریاست جمهوری بپردازند. از سویی دیگر سيدحسين نقوي حسيني از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از دیدارها و رایزنی های لاریجانی با دیگر رقبای انتخاباتی خود خبر داد و گفت که گفتگوهای آنها برای نحوه چگونگی حضور در این رقابت کاملا پیش بینی شده و طبیعی بود.
 


در عین حال که حامیان علی لاریجانی برای شرکت در انتخابات یازدهم ریاست جمهوری به تشکیل کمپین های متعدد در فضای مجازی و دعوت از او پرداخته اند، در عالم سیاست هم جامعه اسلامي مهندسين حمايت از علي لاريجاني را علنی کرد. در اين راستا دو تن از اعضای جامعه اسلامی مهندسین پیش بینی کردند که به احتمال زیاد اصولگرایان و جبهه پيروان خط امام و رهبری در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم از علی لاریجانی حمایت خواهد کرد.
 
حسن غفوری فرد عضو شورای مرکزی حزب موتلفه در پاسخ به این سوال که گزینه نهایی اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم کیست، گفت: گزینه اصولگرایان دکترعلی لاریجانی خواهد بود. 

مصطفی میریان عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین نیز در خصوص کاندیداتوری علی لاریجانی برای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم و احتمال حمایت جبهه پیروان خط امام و رهبری از وی گفت: فعلا در ظاهر قضیه و با توجه به رای بالای لاریجانی در انتخابات ریاست مجلس احتمالا ایشان کاندیدای جبهه پیروان خط امام و رهبری در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم باشد. 
 
حال باید منتظر ماند و دید که لاریجانی با تکیه بر حمایت عده ای از نمایندگان در مجلس، پای در میدان رقابت بزرگترین انتخابات کشور خواهد گذاشت و ریاست قوه مجریه را به قوه مقننه مقدم خواهد شمرد؟

نظرات بینندگان