arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۱۶۴۱
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۵ - ۰۷ آبان ۱۳۹۱

فاجعه تئا‌تر مسکو، ده سال بعد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


ده‌ها نفر از شهروندان مسکو روز جمعه در هوای سرد پایتخت روسیهگرد هم آمدند تا دهمین سالگرد مرگ قربانیان حادثه گروگانگیری تئا‌تر مسکو را گرامی بدارند.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب» ؛ حادثه‌ای که موجب مرگ صد و سی نفر شد. به همین دلیل شرکت کنندگان پس از قرائت نام قربانیان، ۱۳۰ بادکنک را به یاد آن‌ها در آسمان مسکو‌‌ رها کردند و در برابر عکسشان گل قرار دادند.

هنوز پس از ده سال، گمانه زنی‌ها درباره علت مرگ این افراد ادامه دارد و همچنان نزدیکان قربانیان نیروهای امنیتی را عامل مرگ عزیزانشان می‌دانند.

وکیل بستگان قربانیان می‌گوید: «مردم کشته شدند، اما نه به دست تروریست‌ها، شاید تعداد کمی از آن‌ها توسط مهاجمان به قتل رسیدند، اما بخش عمده‌ای از آن‌ها بدلیل واکنش دولت کشته شدند.»

بیست و سوم اکتبر سال ۲۰۰۲ میلادی، افراد مسلح چچنی با حمله به تئا‌تر دابروفکای مسکو، ۹۱۲ نفر را به گروگان گرفتند و در ازای آزادی آنهای خواستار خروج نیروهای روس از چچن شدند.

سه روز بعد نیروهای امنیتی روسیه با تزریق گاز بیهوشی به سیستم تهویه متبوع موجب مرگ تمام گروگان گیر‌ها و ۱۳۰ تن از گروگان‌ها شدند.

اگرچه دولت روسیه همواره استفاده از گازهای غیر مجاز را رد کرده است، اما کارشناسان دیوان اروپایی حقوق در سال ۲۰۱۱ وجود ترکیبات سمی در این گاز را تایید کردند.

نظرات بینندگان