arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۳۵۴
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۵ - ۱۳ آبان ۱۳۹۱
مهمانپرست عنوان کرد:

پیشنهاد پخش زنده مذاکرات با 1+5

اگر مسئله هسته‌ای ایران از نظر فنی مورد سؤال بود، قابل حل بود و کارشناسان فنی هسته‌ای به راحتی می‌توانستند تشخیص دهند که چه فعالیتی مجاز و چه فعالیت‌هایی ممکن است از تعهدات آژانس به دور باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رامین مهمان‌پرست سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس در حاشیه ، نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها درباره انتشار شایعاتی مبنی بر گفت‌‌وگوهای مستقیم تهران و واشنگتن درباره برنامه هسته‌ای نیز گفت: بحث هسته‌ای ایران چارچوب مشخصی دارد. گفت‌‌وگوهایی که دنبال کرده‌ایم به قدری شفاف بوده و با پیشنهادات مشخص، که طرف ایرانی حتی پیشنهاد داد که تمام مذاکرات پخش زنده تلویزیونی شود.

وی ادامه داد: ما چیزی برای پنهان کردن نداریم و ایده‌های خود را به صورت شفاف ارائه می‌دهیم. پیشنهادات ما می‌تواند بهانه را از کشورهای مدعی گرفته و حقوقمان را هم تأمین کند.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت خارجه با اشاره به مشکلات پیش آمده در مسیر برنامه هسته‌ای ایران گفت: اگر مسئله هسته‌ای ایران از نظر فنی مورد سؤال بود، قابل حل بود و کارشناسان فنی هسته‌ای به راحتی می‌توانستند تشخیص دهند که چه فعالیتی مجاز و چه فعالیت‌هایی ممکن است از تعهدات آژانس به دور باشد. اگر اختلاف ما حقوقی بود خیلی سریع به نتیجه می‌رسیدیم؛ چرا که حقوق کشورها در برخورداری از این دانش کاملاً روشن است. اما بحث ما با طرف مقابل نه فنی است و نه حقوقی، بلکه سیاسی است.

مهمان‌پرست یادآور شد: آنها تصمیم گرفته‌اند که ملت ایران از دسترسی به دانش‌های پیشرفته محروم شده، توانایی‌های ایران در سطح محدودی نگهداشته شود و انحصار این دانش‌های پیشرفته را برای خود محفوظ نگهدارند.

وی با طرح این سؤال که چه زمانی می‌توان به نتیجه رسید و حقوقمان تأمین شود؟ پاسخ داد: زمانی که بتوانیم از موضع قدرت از حقوقمان دفاع کنیم. در حال حاضر تسلط دانشمندان هسته‌ای کشور به حدی رسیده که دیگر (غربی‌ها) نمی‌توانند این دانش بومی شده را از ملت ایران بگیرند.

مهمان‌پرست افزود: آنها تصور می‌کنند با اعمال فشارهای جانبی می‌توانند برای مردم ما مشکل ایجاد کرده و ما را مجبور به عقب‌نشینی کنند. اما ملت ایران از حقوق خود عقب نمی‌نشیند.

سخنگوی وزارت خارجه تحریم‌ها را یکی از اقدامات غرب برای عقب‌نشینی ایران از حقوق خود دانست و افزود: باید تلاش کنیم علی‌رغم فشارهایی که به کشور وارد می‌شود، وحدت و انسجام داخلی را حفظ کرده و نگذاریم آنها به اهدافشان برسند.
نظرات بینندگان