arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۳۴۴۳
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۴ - ۲۱ آبان ۱۳۹۱

فراستی: کجای"سفر سنگ" انقلابی و مردمی است؟/ «جرم» حتی کاریکاتور قیصر هم نیست/ برخورد "هفت" با کیمیایی یعنی ابتذال فرهنگی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
برنامه «هفت» جمعه 19 آبان‌ماه با حضور جواد طوسی و نادر طالب‌زاده به نقد و بررسی فیلم سینمایی «سفر سنگ» ساخته مسعود کیمیایی اختصاص یافت.

به گزارش انتخاب به نقل از مشرق ؛ «مسعود فراستی» منتقد سینما در پی پخش این برنامه به فارس گفت: «سفر سنگ» کیمیایی شدیدا سطحی و رادیویی و ضعیف است.

«سفر سنگ» یک مبارزه سطحی ارباب و رعیتی است

این منتقد سینما با بیان اینکه فیلم فقط نان موضوع را می‌خورد که آن هم ساخته و پرداخته کیمیایی نیست، افزود: موضوع فیلم برای یک نفر به نام «فراهانی» است که مدتی قبل از فیلم نوشته شده است و انقلاب ما هم در آن پیش‌بینی نشده است.

منتقد برنامه هفت ادامه داد: این فیلم یک مبارزه سطحی ارباب و رعیتی است و قصه‌ای بسیار سطحی دارد، چه برسد به اینکه کیمیایی فیلم را به خود ببندد و دوستان هم تأیید کنند که فیلم شدیدا دینی است! این حرف‌ها شدیدا پرت است.



فراستی با اشاره به ضعف‌های ساختاری فراوان «سفر سنگ» گفت: فیلم نه شخصیت‌پردازی و نه فضا‌سازی دارد، شخصیت ضد قهرمان و هم فئودالش یک آدم مفلوک است.

وی با بیان اینکه از نظر قصه فیلم گنجایش یک فیلم بلند سینمایی را نداشته و حتی فضا و هویت زمانی و مکانی هم ندارد، ادامه داد: به اندازه شخصیت‌های منفی فیلم، افراد مثبت در فیلم هستند که فقط سخنرانی می‌کنند و ‌شعار می‌دهند، بدون اینکه شخصیتی داشته باشند. از هر زاویه‌ای که فیلم را ببینیم اشتباهات فاحش فراوان دارد.

وی با انتقاد از تاکید مرتب برخی افراد مبنی بر اکران فیلم در سال 56 خاطرنشان کرد: با این کار ناخواسته تبلیغ این امر می‌شود که در آن دوره خفقان بوده و چنین فیلم‌های به اصطلاح انقلابی را نشان دادند.

انتقاد فراستی از صحبت‌های «حسن عباسی»

فراستی با اشاره به صحبت‌های حسن عباسی مبنی بر اینکه « سفر سنگ مصداق یک آیه قرآن است»، افزود: این‌گونه سطحی برخورد کردن به معنای نفهمیدن سینما و تنزل دادن ارزش‌ها و مقدسات است‌.


«سفر سنگ» ابدا ربطی به آیه قرآن ندارد/ با «یا علی» گفتن، فیلم دینی نمی‌شود

فراستی که با خبرنگاران فارس و هم‌اندیشی گفت‌وگو می‌کرد، ادامه داد: ابدا این فیلم ربطی به آیه قرآن ندارد و برخلاف گفته طالب‌زاده با ده بار «یا علی» گفتن در فیلم‌، یک فیلم دینی نمی‌شود که در این صورت فیلم‌های بسیار ضد دینی وجود دارند و همه بر بد بودن‌شان متفق‌القول هستند، درحالی که چندین بار الله اکبر در آن گفته شده است.

فراستی با بیان اینکه برخلاف گفته‌ها و اینکه «سفر سنگ» را جهت تهییج رزمندگان چندین بار در جبهه‌ها نشان دادند، خاطر‌نشان کرد: تهییج واقعی جبهه‌ها از طریق روایت فتح شهید آوینی بوده که بزرگ‌ترین سند جبهه‌های ما هم روایت فتح است؛ همچنان که یک اثر زنده و تاثیر‌گذار است. وگرنه نشان دادن در جبهه‌ها دلیلی بر خوب بودن و تهییج رزمنده‌ها نیست وگرنه بروسلی را هم در جبهه‌ها نشان می‌دادند.

 جوسازی برای دریافت مجوز

 

وی با بیان اینکه عده‌ای نا‌آگاهانه می‌خواهند با جوسازی، کیمیایی مجوز فیلم بعدی‌اش را بگیرد، افزود: اینگونه اعمال نشان از فریب‌خوردگی برخی دوستان است و علت آن هم این است که سینما را نمی‌شناسند.

فراستی با انتقاد از نسبت دینی دادن به فیلم مسعود کیمیایی، گفت: آقای کیمیایی تا به حال چه فیلم دینی ساخته‌اند؟ در کدام فیلم ایشان یا علی می‌گویند یا از زیر قرآن رد می‌شوند؟ کدام فیلم در کارنامه ایشان با این مشخصات وجود دارد که فریب بخوریم؟

فراستی با اشاره به اهدای جایزه به فیلم «جرم» به دلیل واهی «ضد شاه بودن»، گفت: تفکر بعضی از دوستان نقد مضمون است، به همین دلیل به راحتی یک فیلمساز آن‌ها را فریب می‌دهد؛ چراکه نه به مجموعه کارهای کارگردان نگاه می‌کنند تا مضمون را از دل کار‌های کارگردان در بیاورند، و نه محتوا را می‌فهمند، چراکه محتوا با مضمون فرق دارد.

 

* تفکر نقدستیز در برنامه «هفت»

فراستی با اشاره به اینکه محتوا از فرم در می‌آید، ادامه داد: فیلمی که فرم ندارد، شخصیت‌پردازی ندارد، فضا ندارد، مضمونش ابدا محتوا را تولید نمی‌کند.

منتقد برنامه «هفت» با انتقاد از رواج روش تفکر‌ستیز و نقد‌ستیز در برنامه هفت گفت: کاری که جیرانی با مهرجویی کرد و آن را ورای نقد قرار داد، در برنامه جمعه شب «هفت» با کیمیایی کرد و حتی وخیم‌تر از آن. این کار نوعی ابتذال فرهنگی است.

کجای این فیلم انقلابی و مردمی است؟

فراستی با بیان اینکه فیلم برخلاف آنچه ادعا می‌شود اصلا جمع‌گرا نبوده و ضدمردم است، افزود: مردم در «سفر سنگ» در برابر آن چند نفری هستند که قیام کرده‌اند و چوب به دست آمده‌اند تا با آن‌ها مقابله کنند و یکی از فئودال‌ها هم با اسلحه جلوی مردم ایستاده و آن‌ها را رهبری می‌کند. کجای این فیلم انقلابی و مردمی است؟

«جرم» حتی کاریکاتور قیصر هم نیست

فراستی ‌افزود: کیمیایی گاهی می‌خواهد چهره اجتماعی به خود بگیرد. مهم‌ترین آدم کیمیایی قیصر است که به خاطر ناموسش به پا می‌خیزد. امروزه دیگر چیزی از کیمیایی نمانده است. «جرم» حتی کاریکاتور قیصر هم نیست.

این منتقد سینما یادآور شد: قیصر یکی از فیلم‌های خوب کیمیایی است ولی نه این که بیش از خودش به آن بپردازیم و حرف‌های اضافه به آن ببندیم که این نشان از نفهمیدن این آدم و فیلم‌های اوست و همین باعث می‌شود آن ارزش‌هایی را که به کارگردان نسبت می‌دهیم باعث لوث شدن همین ارزش‌ها شود.

برای خارج نرفتن به کسی مدال نمی‌دهند

فراستی با بیان این که به دلیل خارج نرفتن به دلیل نداشتن موقعیت به کسی مدال نمی‌دهند، تاکید کرد: بعضی‌ها در برنامه جمعه شب گفتند که خیلی‌ها پس از انقلاب به خارج رفتند و کیمیایی هم می‌توانست برود، در حالی که خیلی‌هایی در کار نبود. تنها دو فیلمساز یعنی امیر نادری و سهراب شهید‌ثالث بعد از انقلاب به خارج رفتند.

وی با بیان اینکه نباید تاریخ را تحریف کنیم، یاد‌آورد شد: این‌قدر نگوییم ایشان طرفدار انقلاب بوده است، فیلم‌هایش گواه این ادعاها نیست.

فراستی ادامه داد: این‌گونه نقدها نشان می‌دهد که چگونه نقد مضمون می‌تواند آدم را فریب دهد و باند‌بازی را به جای کار فرهنگی جا بزند. در این شرایط کیمیایی هم استفاده می‌کند تا مجوز فیلم جدیدش را بگیرد.  

برنامه «هفت» اخیر تفکر و نقد را ترور کرد

فراستی با انتقاد از رویه این‌چنینی در نقد افراد گفت: این روش و بستن راه نقد از هر زاویه‌ای که نگاه کنیم فریب است و علم کردن چیزی است که واقعی نیست. نه زندگی فیلم سازونه فیلم هایش گواه آن نیست. که وی فیلم انقلابی ساخته باشد

فراستی ادامه داد: برای باز کردن بحث‌ها باید به نقد دست زد، تعریف کردن فیلم و آدم‌ها و فیلمساز درست نیست. از نظر من تفکر و نقد را نباید ترور کرد، برخلاف اتفاقی که جمعه شب در «هفت» افتاد.

فراستی با بیان اینکه در برنامه هفت جمعه شب چهار نفر متفق‌القول از یک نفر تعریف می‌کردند و این به نفع جامعه نیست، افزود: با این روند برنامه از یک سطح جدی به سطحی نازل و تقدیر‌کننده تبدیل می‌شود.

نظرات بینندگان