arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۶۵۸۳
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۲۰ - ۱۷ آذر ۱۳۹۱

15 آذر گذشت،نه بودجه رسید و نه گزارش نظارتی برنامه پنجم

در 7 بودجه ای که دولت نهم و دهم به مجلس شورای اسلامی ارایه کرده است،تاخیرها هر سال افزایش یافته است.به طوری که از 7 بودجه، 2 بودجه در دی ماه،3 بودجه در بهمن ماه و 2 بودجه در اسفند ما به مجلس رفته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 پانزدهم آذر گذشت،نه بودجه رسید و نه گزارش نظارتی از برنامه پنجم.

به گزارش انتخاب به نقل از ایلنا،تاخیر در ارسال بودجه های سنواتی،7 سالی است كه در دولت باب شده است.اگرچه گزارش نظارتی سالانه از برنامه چهارم نیز علی رغم حكم قانونی برنامه  هرگز ارایه نشد،اما با تصویب برنامه پنجم توسعه این انتظار از دولت بود كه حداقل قانونی كه خود تصویب كرده را به اجرا بگذارد.چه آنكه پیش از این دولت با این بهانه كه قانون برنامه چهارم را قبول ندارد،از ارایه گزارش نظارتی از روند اجرای این قانون طفره می رفت،این درحالی است که قانون برنامه پنجم را خود نگاشته وباید به احکامی که خود را به اجرای آن ملزم کرده،پایبند باشد.

براساس قانون برنامه پنجم و در فصل  بودجه و نظارت،دولت مكلف است براساس ماده 213 این قانون نسبت به ارایه گزارش از میزان پیشرفت كشور تا 15 آذر گزارش خود را به اطلاع نمایندگان مجلس برساند.حال آنكه از تهیه این گزارش هنوز خبری نیست.

 ماده213 قانون برنامه پنجم توسعه تصریح می كند كه: به منظور حسن اجرای قانون برنامه و ارزیابی میزان پیشرفت كشور در چهارچوب سیاستهای كلی برنامه، دستگاههای اجرائی مكلفند تا پایان شهریور ماه هر سال گزارشی از عملكرد هر یك از مواد ذی‌ربط سال قبل را به معاونت تسلیم نمایند.

براساس این ماده قانونی، معاونت موظف است گزارش عملكرد مذكور را همراه با نظرات خود و بررسی مواد برنامه و شاخص‌ها و متغیرهای مربوطه به رئیس‌جمهور ارائه نماید. رئیس‌جمهور مكلف است گزارش مذكور را همزمان با لایحه بودجه سالیانه تا پانزدهم آذرماه هر سال به مجلس شورای اسلامی ارائه و خلاصه آن را در جلسه علنی به اطلاع نمایندگان برساند.

در چند سال اخیر، دیرکرد در ارائه لایحه بودجه، تنش‌های بسیاری پدید آورده و منجر به تعلل و اختلال در کارهای اجرایی کشور شده است؛ با توجه به این‌ که لایحه بودجه سنواتی، مهمترین سند مدیریت اقتصادی یک سال کشور محسوب می شود، دیرکرد در ارائه بودجه های سنواتی به مجلسی برای بررسی و تصویب، منجر به بروز مشکلات سلسله‌وار در سامانه مالی و برنامه‌ریزی اقتصادی کشور می‌شود.

بسیاری از کار‌شناسان معتقدند یکی از دلایل تاخیر ارسال لایحه بودجه توسط دولت در عین بودجه‌نویسی اقدام به قانون‌نویسی نیز می‌کند که این مسأله باعث افزایش زمان رسیدگی بودجه در مجلس می‌شود.

در 7 بودجه ای که دولت نهم و دهم به مجلس شورای اسلامی ارایه کرده است،تاخیرها هر سال افزایش یافته است.به طوری که از 7 بودجه، 2 بودجه در دی ماه،3 بودجه در بهمن ماه و 2 بودجه در اسفند ما به مجلس رفته است.
نظرات بینندگان