arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۷۱۲۳
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۰ - ۲۲ آذر ۱۳۹۱

وزیر اقتصاد: هزینه خدمات را مردم باید بدهند نه درآمد نفتی

حسینی گفت: بدیهی است که در یک نظام مردم سالار هزینه خدمات دولت را مردم باید تامین کنند و وابستگی به درآمدهای نفتی که سرمایه همگی و بین نسلی است، باید قطع شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ایسنا: وزیر امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر این‌که وابستگی به درآمدهای نفتی باید قطع شود، گفت: در یک نظام مردم سالار هزینه خدمات را باید مردم تامین کنند.

سیدشمس‌الدین حسینی در پیامی به ششمین همایش سیاست‌های مالی و مالیاتی ایران مالیات را یکی از ابزارهای اصلی و پایدار دولت برای تامین بودجه اعلام و اظهار کرد:‌ بدیهی است که در یک نظام مردم سالار هزینه خدمات دولت را مردم باید تامین کنند و وابستگی به درآمدهای نفتی که سرمایه همگی و بین نسلی است، باید قطع شود.

وی افزود: علاوه بر تامین منابع مالی بودجه دولت امروزه نقش دیگری که برای مالیات تعیین شده مدیریت و سیاست‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصادی است به طوری که دولت می‌تواند در کنترل و مدیریت عرضه و تقاضا و نیز توسعه بخش‌های مختلف اقتصاد از سیاست‌های مالیاتی بهره گیرد.

حسینی کاربرد دیگر مالیات را بهبود گردش مالی و توزیع درآمد در جامعه دانست و گفت: همچنین می‌توانیم از مالیات به عنوان ابزاری برای گسترش عدالت در جامعه و مبارزه با فساد استفاده کنیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به این‌که مالیات سالم‌ترین و بهترین راه برای اداره کشور است و در این امر تردیدی وجود ندارد، اضافه کرد: از این رو وجود یک نظام مالیاتی کارآمد از ضروریات است و این درحالی است که در ایران مالیات هنوز نقش خود را در منابع درآمدی بودجه به خوبی ایفا نکرده است.

وی خاطرنشان کرد: سیستم مالیاتی ایران با ضعف‌های اساسی مانند مشکلات در قوانین و مقررات، فرایندهای غیر استاندارد، عدم استفاده از فن‌آوری‌های روز، پایین بودن فرهنگ مالیاتی در جامعه، گستردگی معافیت‌ها در قوانین مالیاتی و نارسایی‌های اجرایی در مرحله وصول مالیات روبرو است.

سخنگوی اقتصادی دولت با بیان این‌که بخشی از نقایص در نظام مالیاتی به مودیان برمی‌گردد و بخشی نیز به نظام اقتصادی و سیستم مالیاتی کشور برمی‌گردد، اظهار کرد: به دلایل مختلف در فرهنگ مالیاتی مودیان دچار مشکل هستیم و پرداخت مالیات در جامعه آنچنان که باید به عنوان ارزش مطرح نیست و باید به سمتی حرکت کنیم که افراد پرداخت مالیات را به سود خود و جامعه بدانند و به عدم تکمین به قوانین مالیاتی به عنوان نوعی رفتار ناپسند نگریسته شود.

حسینی با اشاره به شرایط کنونی کشور و تحمیل تحریم نظام سلطه بر کشور گفت: مقاومت و تسلیم نشدن در مقابل دنیایی از زور و دشمنی تنها در سایه ایمان و هوشیاری ملت سرافراز و رهبری حکیمانه و دولت خدمتگزار امکان پذیر شده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان این‌که سیاست‌های تحریم اقتصادی علیه ایران به رغم تحمیل هزینه‌های قابل توجه آغاز دیگری از تبلور توانمندی نظام را فراهم کرده است، خاطرنشان کرد: با وجود موفقیت‌های دولت در بسیاری از بخش‌های اقتصادی کشور التهابات تورمی، عدم پایداری درآمدهای نفتی به دلیل تحریم‌های جاری و تاثیر آن در تامین تعهدات گسترده دولت به عنوان یک مشکل اساسی است و باید وابستگی تامین اعتبارات هزینه‌ای از محل درآمدهای پرنوسان وغیر قابل اطمینان حاصل از فروش نفت با پیش بینی تمهیدات لازم برای جایگزینی با سایر منابع داخلی کشور برطرف شود.

وی یکی از اصلی‌ترین منابع جایگزین را درآمدهای مالیاتی اعلام و تصریح کرد: ‌اگرچه در سال‌های گذشته اقدامات مناسبی توسط سازمان امورمالیاتی کشور در این راستا صورت گرفته است اما دستیابی به اهداف برنامه پنجم توسعه و سند چشم انداز کشور با توجه به منابع و محدودیت‌هایی که سیستم مالیاتی کشور با آن مواجه است با مشکلات و دشواری‌هایی همراه است.

حسینی در ادامه تحقق این اهداف را در گرو انجام اقدامات و اصلاحات گسترده در کل نظام مالیاتی کشور اعلام و اضافه کرد: طرح تحول نظام مالیاتی به عنوان یکی از پروژه‌های مهم طرح تحول اقتصادی کشورکه هدف آن بهینه سازی نظام مالیاتی کشور است، گامی بلند دراین مسیر ارزیابی می شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: بدیهی است طراحی و اجرای سیاست‌ها و اصلاحاتی که بتواند با کمترین آثار اخلالی در تصمیمات و عملکرد اجتماعی و اقتصادی افراد و بنگاه‌ها درآمدهای مالیاتی را به حداکثر برساند و در عین حال اهداف توزیعی و تخفیفی را به نحو مطلوب تامین کند نیازمند انجام مطالعات و تحقیقات گسترده در این حوزه است.

وی گفت: با توجه به این‌که انجام تحقیق و پژوهش یکی از اساسی‌ترین نیازها برای رسیدن به پیشرفت و توسعه به حساب می‌ِآید و موفقیت و توسعه هر کشور و سازمانی بر پژوهش و تولید دانش استوار است، ضروری است سازمان امور مالیاتی همگام با طرح تحول نظام مالیاتی کشور با همکاری دانشگاهیان، کارشناسان و متخصصان این حوزه با انجام تحقیقات و پژوهش‌های جامعه عمیق و کاربردی به شناسایی موانع و چالش های فراروی سیستم مالیاتی کشور بپردازد و راهکارهای بهینه برطرف کردن این مشکلات و حرکت شتابان به سوی نظام مالیاتی مطلوب را در ابعاد تدوین سیاست‌های مالیاتی مطلوب و هم در بخش فرایندهای اجرایی نوین و کارآ استخراج، پیشنهاد و اجرا کند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در پایان با ابراز امیدواری نسبت به این که پژوهشگران نظرات کارشناسی و راهکارهای مناسب در جهت بهبود و توسعه نظام مالیاتی کشور ارائه کنند، گفت: این امر از یک سو به سازمان امور مالیاتی کشور در تحقق اهداف عالیه نظام مالیاتی یاری می‌رساند و از سوی دیگر موجب ترویج فرهنگ سیاست گذاری و تصمیم گیری مبتنی بر تحقیق و پژوهش در کشور می‌شود.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲۱
موسوی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۲
0
30
درود بر انتخاب عزیز با این تیتر جالبش

عذر میخوام عزیز دل برادر وزیر اقتصاد جناب آقای حسینی کدوم مردم باید مالیات بدن؟هرسال 15% مالیات از سال قبل بیشتر میشه ولیآیا درآمدها نیز بیشتر میشه؟واقعا یه دوری توی بازار بزنین ببینین درآمد کی بیشتر شده ؟اینو نه نمیخواد ببینین درآمد کی نسبت به پارسال همونقدر ثابت مونده افزایش یافتنش رو بیخیال!!! حالا تورمی که امسال درست شده و ارزش پولی 55%تا 75% افت داشته طبق گفته خودشون حساب کن چی میشه حالا ما از کجا بیاریم جور فروش نفت رو بکشیم!!!

یه سئوال انتخاب عزیز دادا فدات شم یه چیزی ذهنم رو مشغول کرده و اونم اینه که مالیاتی که میدیم ما کجا میره؟آیا فقط ما باید پول بدیم و دولت پول بگیره؟!! وظیفه دولت و سرویسی که در مقابل دریافت مالیات ازمون میگیره چیه

با سپاس موسوی از شهر همیشه سبز گرگان استان گلستان
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۲
1
42
سپس درآمدهاي نفتي را ديگران نوش جان فرمايند !
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۲
0
39
و خسارت های ناشی از سوء مدیریت شماها را چه کسانی ؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۲
0
37
آقاي وزير هزينه خيلي چيزها را مردم دارند مي دهند خدمات كه چيزي نيست ...
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۲
0
14
درآمد های نفتی نمی تونه از پس خرج و مخارج اداره های عریض و طویل دولتی بر بیاد بخش خصوصی هم که عملا دیگه وجود خارجی نداره. شما لطفا یک تکونی به سیستم های فسیل شده دولتی بدهید و اینقدر هم از مردم بار اضافی نکشید
شهاب
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۳
0
14
مردم هزینه های زیادی می دهند خدماتی نمی بینند... خدمتی که شما به کشور می کنید تاکنون سابقه نداشته و فکر نمیکنم دوباره پیش بیاید! خداکند که پیش نیاید!
نظرات بینندگان