arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۹۸۴۰
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۳ - ۱۱ دی ۱۳۹۱

امام جمعه شمیران: هیچ خطیبی حق ندارد درنماز جمعه له یا علیه نامزدی سخن بگوید

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا نوشت: حجت‌الاسلام دعاگو در بررسی جایگاه خطیبان جمعه با توجه به نزدیکی به انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، اظهار کرد: ائمه جمعه شخصیت‌های فرهنگی-سیاسی فراجناحی هستند، هیچ خطیبی حق ندارد در خطبه‌های نماز جمعه له یا علیه نامزدی سخن بگوید، وظیفه آن‌ها بیان شاخصه‌های عمومی و شرایط قانونی برای احراز منصب ریاست جمهوری، آگاهی‌بخشی و روشنگری است.


وی افزود: نامزدهای تأیید صلاحیت شده به لحاظ احراز شرایط مندرج در قانون اساسی برابرند؛ لذا هیچ‌کس حق ندارد نامزدهای تأیید صلاحیت شده را به عدم شایستگی متهم کند. تضعیف و تخریب کسانی که شورای نگهبان شایستگی‌شان را برای تصدی ریاست جمهوری تأیید کرده است، مخالف شرع و قانون و تقابل آشکار با عزت و اعتبار ملی و قانون اساسی است.


وی تصریح کرد: ائمه جمعه در فرصت‌های تبلیغاتی و انتخاباتی باید الهام‌بخش آرامش، آسایش و هدایتگر جامعه به انتخاب شایسته‌ترین و بهترین گزینه در بین نامزدهای ریاست جمهوری باشند. رقابت در عرصه‌های انتخاباتی، گروه های سیاسی را در مواضع و رفتارهای مختلف قرار می دهد، ولی هرگز خطیبان جمعه نباید از موضع گروه و گرایش ویژه‌ای دفاع کنند و جایگاه فراجناحی و هدایتگری شان را مخدوش سازند.


دعاگو ادامه داد: خطبه‌ها، مواضع و رفتارهای فرهنگی سیاسی ائمه محترم جمعه توسط شورای محترم سیاستگذاری مورد نظارت و بررسی قرار می‌گیرد، موارد انحراف از ضوابط و محدوده‌های تعریف شده با یادآوری و روشنگری در بستر اصلاح قرار می‌گیرد و با شرایط سیاسی و معیارهای قانونی هماهنگ و همسو می‌شود. باید کسانی که قدرت اجرایی را در اختیار دارند، در حوزه مراقبت هوشمندانه ائمه جمعه از گوهر کنترل و هدایت برخوردار شوند، اگر مواضع و عملکردشان با قانون زاویه و فاصله یابد با نقد و تذکر سنجیده و مستند به اصلاح و بهسازی آراسته گردند.


وی درباره زمان و چگونگی ورود خطیبان جمعه به موضوع انتخابات نیز گفت: زمان مجاز برای تبلیغات انتخاباتی رسماً اعلام می‌شود و همان فرصت‌ها برای نقش‌آفرینی شایسته و بایسته ائمه جمعه بهترین و مناسب‌ترین زمان است. ورود زودهنگام و یا دیرهنگام، چندان مناسب و مفید نیست، زمان شناسی، فضاشناسی و تنظیم گفتار، رفتار، موضعگیری و عملکرد متناسب با مقتضای حال از ارکان فصاحت و بلاغت است.


این عضو جامعه روحانیت مبارز درباره شرایط فعلی جریان‌های سیاسی کشور در آستانه انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، اظهار کرد: هم‌اکنون جریان موسوم به اصولگرایی در حال تدارک مقدمات حقیقی برای نقش آفرینی در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری است، پراکندگی نامزدها در جبهه اصولگرایان، نمودار تحرک جدی آنان در این عرصه مهم سیاسی است. چهره‌های شاخص در جریان موسوم به اصلاحات نیز به دنبال سازماندهی این جریان، ارزیابی شرایط سیاسی و پیش‌بینی آینده انتخابات با توجه به متغیرهای سیاسی و عوامل اثرگذار بر افکار عمومی هستند.


وی افزود: هر دو جریان عمده سیاسی کشور (اصولگرایان و اصلاح‌طلبان)، برای نقش‌آفرینی شایسته در انتخابات ریاست جمهوری نیازمند اصلاحات اساسی در درون خود هستند، انجام اصلاحات مورد نظر به وحدت و انسجام گروه‌های سیاسی و تأمین امنیت ملی می انجامد. جریان موسوم به اصولگرا باید با سازماندهی، وحدت و انسجام اساسی به یک نامزد شایسته برسد، از جریان انحراف چهره گشایی کند و عرصه حاکمیت را به منحرفان دو چهره و بد منش نسپارد.


وی درباره جریان اصلاحات نیز اظهار کرد: جریان موسوم به اصلاح طلب باید تندروان آلوده به لیبرالیسم، سکولاریسم و تعارض طلبان با قانون اساسی را از درون جبهه پاکسازی کرده و با جلب اعتماد عمومی و انتخاب نامزدی شایسته با اطمینان در حوزه انتخابات ریاست جمهوری فعال شود.


دعاگو در پایان گفت: اگر شورای نگهبان چند نامزد محدود و شایسته که از پیروزی هیچکدام‌شان نگران نشود، برای ریاست جمهوری معرفی نماید انتخابات آرام و اعتمادسازی خواهیم داشت، کشور با هیچ مشکلی مواجه نشود، دشمنان ایران نیز از ایجاد تنش در حوزه ملی و کاستی در اعتبار و اقتدار ایران اسلامی ناامید شده و اقشار ملی به مشارکت حداکثری در انتخابات ریاست جمهوری تشویق می شوند.

نظرات بینندگان