arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۹۲۵۱۲
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۲۰ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۱

عضوموتلفه: تندروها نمی توانند عسگراولادی را خارج از مدار ولایت معرفی کنند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی به برخوردهای اخیر نسبت به حبیب الله عسگراولادی واکنش نشان داد.

 مشروح گفتگوی علی عباسپور با روزنامه بهار به شرح ذیل است:

آیا اظهارات اخیر حبیب‌الله عسگراولادی نشان از تغییر مواضع اصولگرایان در مقابل اصلاح‌طلبان است؟
نمی‌توان گفت که تغییرات عمده‌ای مطرح شده است. بحث‌های ایشان منطبق با تجربه و واقعیت‌های جامعه است. از طرف دیگر حزب موتلفه باید ظرفیت شنیدن این اظهارات را داشته باشد چراکه احزاب برای پیش‌رفت نظام و حفظ بعد مردمسالاری دینی تاسیس شده‌اند و قرار نیست در احزاب جنگ وجود داشته باشد. آقای عسگراولادی مرد سیاست است و ولایتمداری در وجودشان نهادینه شده، ایشان برای جامعه ما ارزشمند است و حضورشان در موتلفه گرانبها است. امیدوارم راهی را که ایشان باز کرده‌اند در تعامل با واقعیت‌های سیاسی کشور سبب شود تا اصولگرایان تندرو نیز درک بهتری پیدا کنند. در حقیقت امیدواریم، بتوانیم بداخلاقی‌هایی که متاسفانه از دولت نهم شروع شد و تشدید پیدا کرد را از جامعه برچینیم تا برادرانه همه گروه‌های سیاسی در چارچوب نظام امکان فعالیت پیدا کنند و به مردم خدمت کنیم.

آیا این اظهارات می‌تواند سرآغاز گفت‌وگو میان دو جریان اصلی سیاسی کشور باشد؟
به هر حال صحبت‌هایی که ایشان کرده‌اند به عنوان یک شخصیتی که هیچ‌گاه نه افترا و نه تهمت به ایشان می‌چسبد می‌تواند موثر باشد. اعضای اصولگراهای تندرو هم نمی‌توانند ایشان را خارج از مدار ولایت و نظام معرفی کنند چراکه سابقه دبیر جبهه پیروان خط امام و رهبری بعد و قبل از انقلاب درخشان است و ایشان زندگی خود را صرف خدمت به اسلام و نظام جمهوری اسلامی کرده‌اند. تبعیت ایشان از امام و مقام معظم رهبری واقعیت پذیرفته‌شده‌ای است. هرکس در چارچوب پذیرش انقلاب اسلامی ایران، اصل ولایت فقیه و دستاوردهای امام بخواهد فعالیت کند از نیروهای خودی محسوب می‌شود حالا ممکن است در میان این نیروهای خودی گروه‌بندی نیز داشته باشیم اما قرار نیست گروه قلیلی به عنوان اصولگرا خود را ولایت‌مدار مطلق بدانند و در نهایت در مجلس و تریبونی که در اختیار دارند به همه توهین کنند و رقبا را خارج از نظام بدانند. به هرحال گفتمانی که عسگراولادی براساس تجربه سیاسی مطرح کرده می‌تواند اصولگرایان تندرو را نیز آرام کند.

واکنش‌ها نسبت به این موضع‌گیری‌ها نشان‌دهنده این است که بخش رادیکال اصولگرایان به بخش عقل‌گرای آن غلبه پیدا کرده و به سمت حذف می‌رود یا خیر؟
در حقیقت به عنوان عضو شورای مرکزی خجالت‌زده هستم که یکی از اعضای شورای مرکزی نسبت به بررسی خروج ایشان از حزب اظهاراتی را بیان کرده است. معتقدم ایشان متعلق به نظام هستند و حزب با افرادی چون ایشان وجه پیدا می‌کند.

چرا عسگراولادی بین ماندن در حزب موتلفه و بیان این اظهارات رفتن از حزبی که تمام عمر عضو آن بوده را ترجیح داده است؟
این صحبت ایشان را در مورد جدایی از حزب جدی نمی‌گیرم. حزب موتلفه حزبی آزاد است که همه می‌توانند عقاید خود را بیان کنند. هرچند که شخص من اگر قرار باشد بین ماندن در حزب یا عقیده‌ام یک‌کدام را انتخاب کنم ترجیح می‌دهم بر سر اعتقادم بایستم. اما با توجه به اظهارات آقای عسگراولادی به نظرم بهتر است که کل حزب نیز در این‌باره یک تامل داشته باشد.

نظرات بینندگان