arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۹۴۴۴۹
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۲۱ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۱

محبیان: شاید سرنوشت کشتی ۲+۱ مثل تایتانیک باشد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

هفته نامه آسمان نوشت:

امیر محبیان معتقد است درائتلاف 2+1  بعید است کسی به نفع دیگری کنار برود.

تحلیلتان از حضور ولایتی در بحث‌های انتخاباتی چیست؟
ولایتی از شخصیت‌های سیاسی مؤثری است که به‌واسطه جایگاه سیاسی و دیپلماتیک خود از آغاز انقلاب اسلامی در هنگامه هر انتخاباتی به‌عنوان گزینه‌ای قابل تأمل معرفی می‌شده است برای ولایتی سه نقطه قدرت به‌ویژه در این انتخابات ذکر می‌کنند نخست متانت سیاسی که معمولاً از رویکردهای افراطی به دور بوده است. دوم، سابقه دیپلماتیک که در صورت غلبه بحث دیپلماسی در چند سال آینده می‌تواند نقش نسبتاً مفیدی ایفا کند. سوم، موقعیت و بعضی از مناصب ویژه که به‌نظر می‌رسد حداقل چالشی با ارکان عالی نظام نداشته باشد اما از سوی دیگر چهار نقطه ضعف را هم برای وی برمی‌شمارند، نخست آن‌که ولایتی در پی محیط فاخر و بی‌تنش در رقابت‌های سیاسی است و در صورت چالش‌های افشاگرانه معلوم نیست که پای ایستادن داشته باشد.

 

دوم، ارتباط حسنه با آقای هاشمی که در چالش با تیم آقای دکتر احمد‌ی نژاد یا پایداری‌ها نقطه ضعف به‌شمار می‌رود. سوم، سن نسبتاً بالا یعنی 68 سالگی در هنگام انتخابات که از انرژی کاری او می‌کاهد و بعضی‌ها در توان جسمی او برای به دوش کشیدن این بار سنگین تردید می‌کنند. چهارم آن‌که بعضی بر این باورند که تجربه ولایتی اساساً در حوزه دیپلماسی بوده و معلوم نیست که بتواند پیچیدگی‌های مدیریت اجرایی کشور را به دوش کشد.اما در هر حال در اهمیت حضور ولایتی به عنوان یک گزینه قابل تأمل نمی‌توان تردید کرد ولو او فقط در مقدمات و نه نتیجه حضور داشته باشد.

چرا تحرکات انتخاباتی ایشان این بار تا به این حد جدی شده است؟
بعضی از نقاط قوت که بیان کردم به‌علاوه اعلام اینکه 2+1 حاصل ابتکار اوست خاصه از سوی خودش بر اهمیت حضور ولایتی می‌افزاید. البته بعضی‌ها در اینکه او این سناریو را طراحی کرده است یا دیگران تردید دارند ولی به هرحال ولایتی یک دیپلمات کهنه‌کار است و بعید است ائتلافی را سامان دهد که خود در نتیجه حضور نداشته باشد. اگر اینچنین باشد باید منتظر حرکت بعدی ولایتی بود و دید چگونه معادله را به نحوی پیش می‌برد که از پتانسیل قالیباف و حداد به سود خود بهره می‌گیرد. زیرا یک دیپلمات اگر برای شکست طرحی ارائه کرده و در آن سهمگین شود باید در تجربه او تردید کرد.

ولایتی چه نقشی در ائتلاف 1+2 دارد؟
خود گفته است طراح، اما اگر بازی را خوب چیده باشد، کارگردانی که در نقشی هم‌سطح دو بازیگر دیگر عمل می‌کند. ولی نهایتاً برحسب سناریو از چالش قالیباف و حداد برای خود موتور جت برای پیشرفت می‌سازد. البته آن دو عضو دیگر هم زیرک هستند، به‌ویژه قالیباف که از موقعیت خود به عنوان شهردار نسبتاً محبوب تهرانی‌ها خبر دارد. هرکدام از سه نفر عضو 2+1 قصد دارند بیشترین بهره را از این جمع برده و رقبای درون ائتلاف را از برابر خویش برداشته و پشت خود نهد. اما خطر اینجاست که ائتلافی که قرار است هم‌افزایی داشته باشد ممکن است تبدیل به پیمانی دست‌وپاگیر و کند در عمل تبدیل شود و باعث پیروزی رقیب سبکبار و سریع خارج از ائتلاف شود. در این حالت این پیمان مبدل به زنجیره‌هایی خواهد شد که شکست را به ارمغان خواهد آورد. تردیدی نیست از منظر اعضای ائتلاف این پیمان کشتی نجات‌بخشی است که در تلاطم دریای سیاست ایران، یکی را به مسند ریاست جمهوری می‌رساند ولی چه می‌دانیم شاید این کشتی فاخر که همگان را به آن دعوت می‌کنند سرنوشتی چون تایتانیک داشته باشد و ناگاه به کوه یخی که در نقشه‌ها نیست برخورد کند.

حامیانش عموماً چه طیف چهره‌هایی هستند؟
هر عاقلی از ائتلاف و همگرایی دفاع می‌کند اما هنگامی که می‌خواهد تخم‌مرغ‌های خود را درون این سبد که ساکنانش چندان آرام و موافق هم نیستند قرار دهند، دچار تردید می‌شود. بعضی‌ها براین باورند که دعوت و تلاش ولایتی از چهره‌هایی برای عضویت در ائتلاف برای ایجاد موازنه در آرا است. از این رو می کوشد افراد نزدیک به تفکر خود را دعوت کند ولی قالیباف که پتانسیل خود را می‌داند تلاش دارد از تصویر نامطلوب گزینه معاون اولی حداد یا ولایتی خارج شده و رخت کاندیدای درجه دو بودن را از تن به در کند زیرا خود را از لحاظ اجرایی و مدیریت برتر از هر دو نفر دیگر می‌داند. حداد نیز گرفتار وجهه فرهنگی خود شده است و می‌خواهد ثابت کند که سیاستمدار و مدیری توانمند است ولی سابقه قابل بررسی برای ارجاع ندارد به ویژه آن‌که چهره‌هایی که این دانشمند آرام را می‌نگرند نیم‌نگاهی هم به فعالان و جمعیت‌های سیاسی نسبتاً تندرویی دارند که می‌کوشند بر تن این مرد آرام به زور زره جنگ سیاسی بپوشانند.


آیا قالیباف و حداد به نفع او کنار می‌روند؟
هرکسی در این ائتلاف به امید آن آمده که آن دو دیگری را قانع کند که دریابند او برتر است تردید دارم کسی به نفع دیگری کنار رود هرکس رفت مجسمه او را به عنوان الگوی ایثار بسازید و بر پای او گل بریزید.

نظرات بینندگان