arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۹۷۳۹۹
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۱ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۱

گوشت اسب، نستله را مجبور به جمع آوری محصولاتش کرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رسوایی توزیع گوشت اسب به جای گوشت گوساله دامن شرکت نستله را هم گرفت.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب ؛ بزرگترین تولیدکننده محصولات غذایی جهان می گوید مجبور شده است پاستاهای آماده خود را از فروشگاه های ایتالیا و اسپانیا جمع آوری کند چرا که آزمایشها نشان داده اند در این محصولات از گوشت اسب به جای گوشت گوساله استفاده شده است.

نستله در بیانیه ای اعلام کرده است که محصولاتش مشکل بهداشتی ندارند اما چون اطلاعات روی بسته بندیهای این محصولات نادرست است، آنها را جمع آوری می کند.

شرکت نستله یکی از تامین کنندگان مواد اولیه اش را که در آلمان مستقر است از این بابت مقصر اعلام کرده است.

نستله در ایران با محصولاتی مثل سرلاک، کیت کت و نسکافه شناخته شده است.

سوپرمارکتهای زنجیره ای لیدل هم پس از این که نشانه هایی از گوشت اسب در محصولات غذایی حاوی گوشت گوساله اش پیدا کرد آنها را از فروشگاه های خود در فنلاند و سوئد جمع آوری کرده است.

در فرانسه شرکت اسپانگرو که هفته گذشته مجوزش به طور موقت باطل شده بود، اجازه پیدا کرد فعالیتهایش را از سر بگیرد. دولت فرانسه گفته بود این شرکت در تشخیص این که گوشتهای ارزانتری را که به عنوان گوشت گاو خریداری کرده بود می تواند گوشت اسب باشد کوتاهی کرده است.

جنجال گوشتهای اسب ماه گذشته و زمانی آغاز شد که بازرسان ایرلندی به طور اتفاقی در همبرگرهای فروشگاه های زنجیره ای بریتانیا گوشت اسب پیدا کردند. تحقیقات بیشتر به این ماجرا ابعاد گسترده تری داد و مشخص شد که در برخی محصولات گوشت گاو اکثر سوپرمارکتهای بریتانیا گوشت اسب وجود دارد، بدون این که بر روی بسته بندی آنها به این مساله اشاره ای شده باشد.

این مشکل منحصر به بریتانیا نیست. در مواد غذایی توزیع شده در سیزده کشور اروپایی به جای گوشت گوساله، از گوشت گاو استفاده شده است. همین مساله، موضوع نشست روز سه شنبه پارلمان اتحادیه اروپا بود.

پیتر لیس، عضو پارلمان اتحادیه اروپا از آلمان، می گوید: «این مشکلی است در حوزه برچسب مواد غذایی و فکر نمی کنم مساله بهداشتی جدی باشد. مصرف کنندگان می خواهند بدانند که چه چیزی مصرف می کنند.»

کریس دیویس، عضو بریتانیایی پارلمان اتحادیه اروپا می گوید: «چطور ممکن است که در یک کشور برای چنین خطایی جریمه صد دلاری در نظر گرفته شود و در کشور دیگری تحریمهای شدیدی اعمال شود؟»

پاسخ مصرف کنندگانی که احساس می کنند فریب خورده اند بسیار سریع بود. در بریتانیا فروش غذاهای آماده یخ نزده بیست درصد و در فرانسه پنج درصد کاهش نشان می دهد.

نظرات بینندگان