arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۹۷۴۹۲
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۷ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۱

آیت‌الله محقق داماد در مسیر پاستور؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 آیت‌ا... دکتر مصطفی محقق داماد یکی از گزینه‌های مطرح از سوی سیاسیون برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم است. روز گذشته هم رئیس ستاد انتخاباتی جبهه اصلاح‌‌طلبان گفت: محقق داماد در جلسات اصلاح‌طلبان به عنوان گزینه‌ اصلاح‌طلبان برای ریاست‌جمهوری مطرح است. شخصیتی که این جبهه به عنوان گزینه اصلاح‌طلبان برای انتخابات آتی معرفی می‌کند بیش از آن که به عنوان یک چهره سیاسی در جامعه شناخته شده باشد، دارای وجهه علمی و حقوقی است چنانکه کتب زیادی از او در باب فقه و حقوق نگاشته شده است که از جمله آنها می‌توان به «دوره اصول فقه»، «تحلیل فقهی وصیت»، «تحلیل فقهی اخذ به شفعه»، «مطالعات تطبیقی در فلسفه اسلامی»، «حقوق بین‌المللی عمومی اسلامی» و... اشاره کرد. آیت‌ا... محقق داماد فرزند سید محمد محقق داماد و نوه دختری حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی (بنیانگذار حوزه علمیه قم) است. وی همچنین استاد دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی و استاد مدرسه عالی شهید مطهری، عضو فرهنگستان علوم ایران و استاد کرسی فقه و حقوق و فلسفه است. او با دختر استاد خود، میرزا‌هاشم آملی (خواهر علی، صادق، باقر، فاضل و محمد جواد لاریجانی) ازدواج کرده است.

چرا مناسب ریاست‌جمهوری است؟

اما چرا از او برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری دعوت شده است؟ به هر حال دعوت از چهره‌ای که دارای چنین سطحی از سواد و معارف است و سالهاست که دخالتی در سیاست نداشته، برای برخی ایجاد سوال کرده است اما دبیرکل جبهه اصلاحات به این سوال، چنین پاسخ می‌دهد که «آیت‌ا... محقق داماد تمام ویژگی‌هایی که برای ریاست‌جمهوری از جمله رجل مذهبی، سیاسی، مدیر، مدبر و ایرانی الاصل بودن در قانون اساسی آمده است را دارد.» علاوه بر این نمی‌توان به راحتی از کنار این مساله عبور کرد که ایشان دارای ارتباطات قوی خانوادگی با اهالی سیاست است و مطمئنا به خوبی در جریان اوضاع سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و ... کشور قرار دارد. از سویی پدر ایشان یعنی آیت‌ا... سید محمد محقق داماد از بزرگان حوزه علمیه قم بوده لذا فرزند او یعنی آیت‌ا... مصطفی محقق داماد هم از پشتوانه روحانیت که مهم‌ترین تکیه‌گاه مردمی در قبل و بعد انقلاب بوده ، برخوردار است. این ویژگی‌ها، گروه‌ها و احزاب سیاسی را ترغیب می‌کند که به دعوت از او برای حضور در انتخابات بپردازند. با توجه به مشکلات اقتصادی که با آن مواجهیم، بیراه نیست نگاه‌ها به سمت افرادی برود که فارغ از جناح‌های سیاسی و اینگونه دسته‌بندی‌ها درصدد حل مشکلات برآیند و چه کسانی بهتر از افرادی که با رفتار خود ثابت کرده‌اند تنها دغدغه پیشرفت و آرامش کشور را دارند. از جمله این افرادی که می‌توانند در راه بهبود شرایط کشور گام بردارند آیت‌ا... دکتر محقق داماد است و یکی دیگر از گزینه‌ها که از مدتها پیش گروه‌های سیاسی از ایشان برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری دعوت کرده‌اند یعنی آیت‌ا... ‌هاشمی ‌رفسنجانی. ویژگی مشترک این 2 شخصیت، صبوری و گذشتن آنها از داشته‌های خود برای حفظ داشته‌های کشور است. هر دو عالمان بزرگی هستند که حاضرند برای نیل به اهداف انقلاب از خودگذشتگی‌داشته باشند و در برابر هجمه‌های بدخواهان سکوت کنند. هیچ کدام به دنبال کرسی‌های قدرت نیستند اما بارها پیش آمده که بدون توجه به جایگاه رفیعی که در بین مردم و جوامع علمی، دینی و حقوقی دارند، در عرصه‌هایی که به حضور آنها نیاز است، حاضر شدند.

خودش چه می‌گوید؟

روز گذشته آیت‌ا... محقق داماد در گفت‌وگوی کوتاهی که با آرمان داشت، درباره اخباری که از حضور ایشان در انتخابات ریاست‌جمهوری به عنوان کاندیدا مطرح می‌شود، گفت: خودم هم این شایعات را شنیده‌ام اما باید بگویم که صحت ندارد و اصلا آن قدر این شایعات بی‌اساس است که وقت خودم را صرف پاسخگویی به آن نمی‌کنم. وی ادامه داد: من اکنون در دانشگاه به تدریس و پژوهش مشغول هستم و این کار را بسیار دوست دارم بنابراین نیازی به حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری احساس نمی‌کنم. آیت‌ا... محقق داماد بار دیگر تاکید کرد که فعلا به موضوع کاندیداتوری در انتخابات فکر نمی‌کنم. در عین حال از گوشه و کنار به آرمان خبر رسید که آیت‌ا... در آینده به طور جدی‌تر با رصد و بررسی اوضاع کشور به این موضوع فکر خواهد کرد؛ اما تا آن موقع باید صبر داشت.

نظرات بینندگان